Uvezao rabljeni automobil u Hrvatsku i državi morao platiti više od 100.000 eura

Auto 21. sij 202314:38 0 komentara
Filip Brala/PIXSELL / Ilustracija

Hrvati više vole rabljene automobile, tako barem kaže statistika. No ne vole Hrvati rabljene automobile zato što smatraju da su bolji ili više isplativi, vole ih zato što si najčešće ne mogu priuštiti novo vozilo.

Ne moramo ovdje pričati koje su prednosti novog automobila naspram rabljenog, od sigurnosti preko garancije pa do same činjenice da kupovina rabljenog automobila često zna biti kupovina mačka u vreći.

Ipak, spletom okolnosti hrvatski su kupci često primorani okrenuti se nemilosrdnom tržištu rabljenih automobila, a da je tomu tako pokazuje i statistika. Tako je u Hrvatsku prošle godine ukupno uvezeno 63.514 rabljenih osobnih vozila, dok je 2021. ta brojka iznosila 65.908 automobila.

Usporedbe radi, u 2022. je prodano 44.088 novih osobnih automobila, a u 2021. njih 1201 manje. Treba napomenuti kako su neki automobili prodani, no još nisu isporučeni kupcima, pa tako nisu ušli u ovu statistiku. Kako god okrenemo, prodano je 20.000 više rabljenih automobila od novih.

Kada smo već kod usporedbe rabljenih i novih vozila, dodajmo još da je 2022. godine svaki drugi prodani novi automobil bio na benzinski pogon, što je u ukupnoj prodaji udio od 51,8 posto. Iako isti podaci za rabljene automobile za 2022. još nisu dostupni, oni iz 2021. govore da je 78,2 posto uvezenih automobila bilo na dizelski pogon.

Kada govorimo o rabljenim autima, ovdje se radi o podacima koji se odnose na unos iz zemalja EU i uvoz iz trećih zemalja jer Carina ne vodi odvojene podatke za vozila uvezena iz EU i onih iz trećih zemalja. Uvoz iz zemalja EU je “eksplodirao” nakon što smo ušli u tu zajednicu 2013. godine. Među najpopularnijim zemljama za kupovinu rabljenog automobila postale su Njemačka, Francuska, Italija, Belgija, Nizozemska itd., a te zemlje i danas drže primat.

Iz Carine također napominju kako je važno znati razliku između uvoza i unosa vozila. Ako se radi o uvozu vozila iz trećih zemalja, Carinska uprava naplaćuje uvozna davanja (carinu i PDV), te posebni porez na motorna vozila (PPMV), koji su prihod državnog proračuna.

U slučaju unosa vozila iz druge države članice EU, naplaćuje se posebni porez na motorna vozila, a ukoliko se radi o unosu vozilu koje se smatra novim naplaćuje se i PDV na stjecanje novih prijevoznih sredstava. Novim vozilima smatraju se, pored ostalog, kopnena motorna vozila radnog obujma motora iznad 48 cm3 ili snage motora iznad 7,2 kW isporučena unutar šest mjeseci od datuma prve uporabe ili koja nisu prešla više od 6.000 km. Drugim riječima, ukoliko je vaš automobil kupljen izvan Hrvatske jači do 10 KS, stariji od šest mjeseci i prešao je više od 6.000 km, vodi se kao rabljeni.

Osim toga, Carinska uprava naplaćuje još i naknadu za gospodarenje otpadnim vozilima koja je u nadležnosti Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a to je još jedno dodatno davanje prilikom uvoza rabljenog.

I koliko na kraju država “zaradi” od uvoza rabljenih automobila? U 2021. naplaćeno je 58.464.749 eura samo PPMV-a na osobna rabljena vozila. Iako je u 2022. uvezeno manje automobila, naplaćeno je više PPMV-a, točnije 61.709.918 eura.

Svakako je zanimljivo napomenuti i rekordan iznos koji je platio jedan kupac rabljenog vozila. Prema podacima Carine, najviši iznos PPMV-a na rabljeno osobno vozilo u 2022. bilo je na jedan Ferrari, i to u iznosu od čak 103.101 eura.

A koje su posljedice toga što Hrvati više kupuju rabljene automobile pokazuju nedavno objavljeni podaci Centra za vozila Hrvatske (CVH) koji govore da je tijekom 2022. u Hrvatskoj bilo 2,5 milijuna registriranih vozila čija je prosječna starost iznosila 14,59 godina.

U usporedbi s 2021. godinom kada je iznosila 14,3 godine, starost registriranih vozila ponovno je povećana. Posebno je zabrinjavajuć podatak da je čak 67,7 posto registriranih vozila staro deset i više godina. Prednosti novijih vozila naspram stariji su ogromne, a jedna od najvećih je sigurnost prema kojoj smo među zadnjima u EU po broju stradalih na cestama.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!