Prigodna poštanska marka „Uskrs“

Ekonomija 03. tra 201709:46 > 09:47
HP

Hrvatska pošta pustila je u ponedjeljak u optjecaj prigodnu poštansku marku „Uskrs“. Autorica ovogodišnjega tradicionalnog izdanja prigodne poštanske marke Republike Hrvatske je Maja Danica Pečanić, dizajnerica iz Zagreba.

Ova marka s motivom uskrsnog doručka tiskana je u nakladi od 100 000 primjeraka i u arcima od 20 maraka, a Hrvatska pošta izdala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC). Nominalna vrijednost prigodne poštanske marke „Uskrs“ iznosi 3,10 kuna, a žig prvog dana bit će u uporabi 3. i 4. travnja 2017. u Poštanskom uredu 10101 Zagreb, Jurišićeva 13, izvijestila je Hrvatska pošta.

Tekst prigodnog letka uz poštansku marku „Uskrs“ napisala je Željka Čorak, predsjednica Povjerenstva za izbor motiva te grafičkih i likovnih rješenja poštanskih maraka Republike Hrvatske.

 Na Veliku subotu popodne, na večernje Uskrsnuće ili na svečano uskrsno jutro lijepo je gledati kako se točkaste skupine – ljudi s prekrivenim košaricama – u nekom dulčićevskom ritmu i kompoziciji skupljaju oko crkava. Najljepše je, ističe se, u onim malim bogomoljama gdje u unutrašnjosti jedva ima klupa, pa košarice završavaju na podu, u krugu, a svaka pokazuje najbjelji, najvezeniji, možda najstariji mogući platneni pokrov koji se u kući može naći. I košarice su same po sebi nježni i lirski zaostatak iz starijih dana, jer bez obzira na to što se i danas, u kontinentu, prodaju na sajmovima, ili iz egzotičnog uvoza, u robnim kućama – i njima, i njihovu šiblju, i rukama koje ih još pletu, čas je zapravo istekao.

Iz košarica, dakako, vire zelena pera mladog luka, a kad se malo odgrne, tu su rumene rotkvice, pinca ili bijeli kruh, šarene pisanice ili naprosto bijela jaja, šunka, kolač… sve čemu se uskrsni stol raduje i čime nas nebo veseli, a zemlja daruje. Broj jaja u većini naših krajeva odgovara broju članova obitelji, ali ponegdje se sačuvao običaj da se dodaju i jaja za drage pokojnike, pa i uopće za one kojih više nema… To je običaj koji seže u pradavno doba i koji briše granice prostora i vremena.

I mi smo, kao i hrana u košaricama, izrasli iz zemlje i njezina smo tvar i plod. Hrana koju nosimo na blagoslov, kruh naš svagdanji i blagdanski, odražava nas i obnavlja tako da smo svakih nekoliko godina do posljednje stanice posve novi.

U krajevima gdje se još obdržavaju stari običaji ljuske blagoslovljenih jaja rasipaju se po poljima i njivama. Na taj način vraća se Zemlji njezin prinos i zatvara se veliki ciklus namirenosti i zahvalnosti. U svakoj uskrsnoj košarici koja se nosi na blagoslov uz proljetnu raskoš Zemljine tvari nalazi se iskustvo milosti i prilog nade. Tom iskustvu i toj nadi posvećena je ovogodišnja uskrsna marka Hrvatske pošte.