Je li RH u 21. stoljeću po pitanju digitalnog poslovanja?

Ekonomija 06. tra 201722:39 > 22:44
Pxabay

Istraživanje o povjerenju u digitalnu ekonomiju provedeno je drugu godinu za redom na više od 11.500 ispitanika tijekom veljače i ožujka 2017. godine, kako bi se utvrdilo prepoznaju li građani Hrvatske prednosti i rizike digitalne ekonomije.

Danas su u Zagrebu predstavljeni rezultati istraživanja “Povjerenje u digitalnu ekonomiju” koje je provela tvrtka Perpetuum Mobile, u suradnji s partnerima PBZ Card, Emmezeta, Symantec i časopisom BUG.

Zaključak je istraživanja o povjerenju u digitalnu ekonomiju koje su proveli Perpetuum Mobile i njegovi partneri: PBZ Card, Symantec, Emmezeta i časopis BUG, dok im je u analizi podataka pomogao je i Fakultet organizacije i informatike iz Varaždina, prenosimo u cijelosti:

“Čini se kako su građani Hrvatske prepoznali sve prednosti digitalne ekonomije i u njoj aktivno sudjeluju. Svjesni su opasnosti koje vrebaju poslovanje na internetu, ali su i dovoljno educirani da se znaju zaštititi od neželjenih situacija poput zaraze računala zlonamjernim programima ili krađe osobnih podataka. Iako sve češće koriste mobilne uređaje za bankarenje i plaćanje, još uvijek nisu osvijestili da i takve uređaje treba štititi od zlonamjernih programa i krađe podataka. Skloni su kupovati na internetu, pod uvjetom da je ponuda bolja i povoljnija od one koja im je dostupna u klasičnoj trgovini, odnosno da su uvjeti plaćanja prihvatljiviji, a za povoljniju ponudu spremni su i žrtvovati malo privatnosti i podijeliti neke osobne podatke s prodavateljima.”

Posljednjih godina, naime, digitalna ekonomija više nije nešto o čemu se govori u teoriji, već je prerasla u novi oblik ekonomije koji se temelji na digitalnim tehnologijama. Svaka industrija, i svaka kompanija koja u njoj djeluje, mora se suočiti i funkcionirati u prostoru koji je izložen snažnim i ubrzanim promjenama uvjeta poslovanja zbog širenja interneta, mobilnih tehnologija, elektroničkog poslovanja i poslovanja u oblaku.

Anketa je logičan nastavak istraživanja koje je provedeno 2016. godine, a iz koje je proizašlo da su građani Hrvatske dobro informirani i spremni prihvatiti digitalnu ekonomiju jer su prepoznali sve njene prednosti.

Korisnici u prosjeku EU

Prema nedavno objavljenom „The Digital Economy & Society Index (DESI)“, u Hrvatskoj 52,7 posto stanovništva koristi usluge internetskog bankarstva. To se podudara i s podacima do kojih smo došli kroz naše istraživanje, a u kojem je 57,6 posto ispitanika izjavilo kako koristi usluge internetskog bankarstva. Usporedimo li te podatke s podacima na razini Europske unije, gdje 59,2 posto stanovništva koristi usluge internetskog bankarstva, čini se kako građani Hrvatske u stopu prate ostale Europljane.

U odnosu na 2016. godinu, zanimljiv je rast uporabe mobilnog bankarstva među građanima Hrvatske, odnosno našim ispitanicima. I dok je u 2016. godini četvrtina ispitanika koristila svoj mobilni telefon za bankarstvo, u 2017. godini taj je broj skočio na gotovo 46 posto. Prema dostupnim podacima, na razini EU taj je postotak 47 posto pa možemo zaključiti da je Hrvatska u europskom prosjeku po učestalosti korištenja mobilnog bankarstva.

Ispitanici prepoznali prednosti kupovine na internetu

Za razliku od 2016. godine kada je petina ispitanika koristila internet ili mobilni telefon za kupovinu proizvoda i usluga (21,7 posto), ove je su godine podaci drastično drugačiji. Iako prema podacima iz DESI-a, samo 45,2 posto građana Hrvatske kupuje na internetu, prema našoj anketi gotovo tri četvrtine ili 73 posto ispitanika koristi internet odnosno mobilni telefon za kupovinu roba ili usluga, što ukazuje na to da hrvatski građani objeručke prihvaćaju i koriste digitalne tehnologije i u svakodnevnom životu.

Gotovo 60 posto ispitanika izjavilo je kako je u proteklih godinu dana na internetu kupovalo pet ili više puta, a najviše se kupovalo proizvode (73 posto), plaćalo račune (78 posto), ali i rezerviralo godišnji odmor (39 posto).

Našim ispitanicima najomiljeniji je način plaćanja na internetu kreditna kartica (63,5 posto), internetsko bankarstvo (54,4 posto), ali i servis PayPal (48 posto). No, istovremeno treba istaknuti kako su ispitanici prihvatili i mobilno bankarstvo te se sve češće odlučuju na plaćanje putem svog mobilnog telefona. Tako je 35 posto ispitanih izjavilo da koristi uslugu mobilnog bankarstva za plaćanje, dok je taj postotak u EU 2016. godine iznosio 40 posto što može ukazivati na to da građani Hrvatske prate europske trendove.

Oprezno s osobnim podacima

Pohvalno je što ispitanici nisu skloni davati osobne i podatke o kreditnoj kartici putem telefona odnosno e-maila te što prilikom kupovine vode računa da njihov prodavatelj štiti njihove osobne podatke i posjeduje certifikat sigurne kupovine. Treba istaknuti i kako jedan manji dio ispitanika (14 posto) sa skepsom gleda na bilo kakve transakcije na internetu i odbija ostavljati bilo kakve osobne ili podatke o kartici, bez obzira na certifikate i mehanizme zaštite.

Većina ispitanika na svojim računalima ima instaliran anti-virusni program (83 posto), dok ih još 40 posto ima instaliran i vatrozid. I dok se o računalima dobro brinu, mobilni uređaji još uvijek nisu dovoljno zaštićeni. Naime, samo 35,8 posto ispitanika izjavilo je kako na svom mobilnom uređaju imaju instaliran anti-virusni program, a samo 8,8 posto koristi posebne programe za enkriptiranje osobnih podataka.

Najviše ih zabrinjava da bi netko mogao neovlašteno koristiti njihovo osobno računalo ili mobilni uređaj (37,5 posto), da će se zaraziti zlonamjernim softverom (36 posto) odnosno da će im uređaj biti ukraden (33,7 posto).

S druge strane imaju prilično visok stupanj povjerenja u prodavatelje na internetu pa je gotovo 50 posto ispitanika uvjereno kako su njihovi podaci donekle sigurni prilikom poslovanja na internetu, odnosno 27 posto smatra da su vrlo sigurni.

Ispitanike najviše zabrinjava da nakon kupovine određenog proizvoda ili usluge istim neće biti u potpunosti zadovoljni (66 posto), a gotovo 60 posto strahuje da neće dobiti ono što su naručili.

Zanimljivo je kako gotovo polovica ispitanika ne bi podijelila svoje osobne podatke s trgovcima i prodavateljima u zamjenu za povoljniju ponudu, no istovremeno njih 40 posto razmislilo bi o takvoj mogućnosti ako bi sama ponuda bila dovoljno dobra.

Javni servisi se još uvijek ne koriste dovoljno

Iako su građanima Hrvatske dostupni javni servisi poput eGrađani i registar “Ne zovi”, rezultati ankete ukazuju na to da ih još uvijek ne koriste u potpunosti. Tako gotovo 30 posto ispitanika uopće nije znalo za postojanje registra “Ne zovi”, a samo je nešto više od 9 posto iskoristilo mogućnost uvrštavanja svog telefonskog broja.

eGrađani i ePošta nešto su dulje dostupni pa je i broj korisnika nešto veći. Tako oko 40 posto ispitanika koristi i jedan i drugi servis.

Istraži pa kupi

Da građani paze na svaku kunu kad kupuju, pokazuje i naša anketa u kojoj 78 posto ispitanika prije same kupovine pretražuje internet u potrazi za informacijama o ponudama, a čak 85 posto uspoređuje cijene iste robe odnosno usluga kod različitih domaćih web trgovaca prije no što donesu odluku o kupovini.

Najčešće plaćaju pouzećem (41 posto) odnosno karticom (40 posto), a samo u pet posto slučajeva odabiru PayPal, kad kupuju kod domaćih web trgovaca.

No, postoji i dio ispitanika koji ne kupuju kod domaćih web trgovaca i to zbog visokih troškova dostave (27 posto), istih cijena kao u trgovini (22 posto) odnosno jer im prodavatelj ne nudi nikakve dodatne pogodnosti (12 posto).

“Istraživanje daje naznake da su hrvatski kupci spremni za drugu fazu Internet trgovine. Nakon usvajanja primarnih navika, poput plaćanja računa, od web trgovaca očekuju bolju ponudu načina plaćanja i niže troškove, kako bi proširili svoje navike Internet kupovine i na druga područja”, prokomentirao je rezultate istraživanja Aron Paulić iz BUG-a.

“Rezultati istraživanja o povjerenju u digitalnu ekonomiju dokazali su da je digitalizacija postala važan čimbenik u svim segmentima društva pa tako i u ekonomiji. Izuzetno nas veseli činjenica da su ispitanici naveli kreditne kartice kao najomiljeniji način plaćanja. Rezultat je to našeg višegodišnjeg zalaganja, jer smo fokusirani na pojednostavljenje procesa plaćanja, uz istodobno zadržavanje visoke razine sigurnosti”, istaknuo je Mislav Blažić, predsjednik Uprave PBZ Carda.

“Izuzetno je zanimljivo vidjeti kako građani gledaju na privatnost i koliko štite svoje osobne podatke i uređaje. Posebno je pohvalno što ne žele dijeliti svoje osobne podatke putem e-maila ili telefona. No, zabrinjava onaj dio korisnika koji koriste mobilni uređaj za plaćanje i bankarstvo, a smatraju kako ga ne moraju dodatno štititi. Često u našim mobilnim uređajima imamo mnogo osobnih podataka i, zapravo, bismo ih u većini slučajeva, trebali štititi i bolje nego naše računalo. No, uvjeren sam da će s daljnjim širenjem digitalne ekonomije građani, ali i svi ostali sudionici u digitalnoj ekonomiji, posvetiti više pozornosti upravo tom aspektu sigurnosti i zaštite”, prokomentirao je Davor Kodrnja, Regional Sales Manager, Symantec Corporation.

“Rezultati ankete, koju smo proveli drugu godinu za redom, najbolje pokazuju koliko je digitalna ekonomija postala neizostavan dio života i rada građana Hrvatske. Sve veći broj građana koji kupuju na internetu, ali i koriste mobilne uređaje kao primarne uređaje za bankarenje i kupovinu. No, možemo zaključiti kako i domaćim tvrtkama i javnim institucijama predstoji još puno posla kako bi dodatno educirali potrošače o prednostima digitalne ekonomije i potaknuli ih na još jače korištenje. Uz pojačane napore javnog i privatnog sektora u komunikaciji i edukaciji, možemo očekivati i nadati se da će ovakva istraživanja u godinama pred nama pokazivati rastući trend povjerenja i ukupnog razvoja digitalne ekonomije u Hrvatskoj”, rekao je prilikom predstavljanja rezultata predsjednik uprave Perpetuum Mobilea, Blerim Sela.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.