Kupci na crnim listama: Varaju, jedu, prebacuju jaja…

N1

Iz Regionalne organizacije za zaštitu potrošača (ROZP) upozoravaju kako je čak 97 posto prodavača u trgovinama na malo od strane kupca doživjelo prijevaru ili pokušaj prijevare.

U hrvatskim trgovinama godišnje otuđi robe u vrijednosti od 988 milijuna kuna, pa je ROZP u studenome proveo anonimnu anketu s prodavačima u trgovačkim centrima na temu ‘Varaju li potrošači?’.

Ispitanicima je bilo postavljeno pitanje o tome imaju li saznanja o varanju od strane kupaca potrošača. Čak 97 posto prodavača odgovorilo je potvrdno, samo jedan posto negativno, dok se dva posto prodavača nije željelo izjasniti.

Ispitanici su i svjedočili o načinima prijevara među kojima se najviše ističu one vezane uz kupovinu prehrambenih artikala.

Jedu po trgovinama, varaju na vagama, potajice prebacuju jaja…

“Najprije tu je varanje kod vaganja proizvoda. Napunjenu vrećicu potrošač drži u ruci i spušta na vagu samo do njemu prihvatljive težine, te u tom trenutku uzme naljepnicu s težinom i cijenom. Ili pak napunjenu vrećicu stavi na vagu, ali rukom podiže postolje vage dok ne dobije prihvatljivu težinu i tada uzme naljepnicu. Također, čest je slučaj i da kupac vagne sadržaj u vrećici i uzme naljepnicu, pa potom dopuni sadržaj vrećice ili napuni vrećicu s proizvodom, ali uzme naljepnicu za sličan proizvod niže cijene. U ovom sektoru problem je i zabranjena degustacija kod sušenog i kandiranog voća u rinfuzi, peciva i slatkiša. Po ulasku u trgovinu potrošač prvo navrati do sušenog ili kandiranog voća u rinfuzi, uzme šaku voća i jede uz razgledavanje ostalih proizvoda i tako čak nekoliko puta prilikom jednog posjeta trgovini. Ili potrošač uzme pecivo, manji slatkiš ili sladoled, pojede do kase i ne pokaže naljepnicu da je uzeo isto”, prenose iz ROZP-a.

Dodaju i kako se, prema svjedočanstvima prodavača, trgovci varaju i unošenjem prazne ambalaže.

“Potrošač unese praznu ambalažu za jaja od branda druge trgovine, potajice prebaci jaja iz druge kutije u trgovini u svoju kutiju i na kasi tvrdi da je ta jaja donio sa sobom iz druge trgovine. Ili pak potrošač unese praznu kutiju proizvoda iz druge trgovine na kojoj je naljepnica s cijenom iz te trgovine i zamijeni sadržaj, tvrdeći na kasi da je to kupio u drugoj trgovini”, objašnjavaju iz ROZP-a.

Iako Zakon o zaštiti potrošača ne predviđa crnu listu loših kupaca sklonih varanju i krađi, 87 posto prodavača ispitanih u sklopu ove ROZP-ove ankete izjasnilo se kako njihova trgovina ima takvu listu. Kako prema njoj postupaju – nije specificirano, no doznaje se kako je običaj da se potrošačima koji su jednom uhvaćeni u krađi ili prijevari u trgovini onemogućuje daljnja kupnja u objektu, te da su prodavači od poslodavaca upućeni da potrošača s crne liste, ako ga prepoznaju, odmah isprate iz prodajnog prostora bez mnogo objašnjavanja, piše Glas Slavonije