Digitalizacija, ubrzani tehnološki razvoj i široka primjena pametnih telefona mijenjaju navike i očekivanja korisnika platnih usluga prilikom plaćanja i kupovine, a isto utječe i na promjene u plaćanjima.
Korisnici očekuju izvršavanje plaćanja na što jednostavniji način, u svega nekoliko sekundi, kako bi im roba ili usluga bile odmah na raspolaganju. Izvršenje plaćanja odmah ili gotovo odmah te trenutna dostupnost sredstava primatelju plaćanja prepoznate su kao osnovne karakteristike plaćanja i nameću se kao obveza.
Odgovor na očekivanja korisnika, koji žele dostupnost plaćanja bilo gdje, bilo kada i na bilo koji način, je razvoj instant plaćanja, poznatih i pod nazivima Immediate, Near Real-Time ili 24/7/365 Payments.
Što su to instant plaćanja?
Instant plaćanja inicira platitelj, odnosno korisnik platnih usluga, a osnovne karakteristike su im brzina izvršenja, dostupnost korištenja, raspoloživost sredstava gotovo odmah i uvijek (i vikendom, u noćnim satima, praznikom). Instant plaćanja postaju alternativa gotovinskom ili kartičnom plaćanju te su dostupna uvijek i svuda, a otvaraju i mogućnosti za sve nove inovativne vrste plaćanja.
Unutar Europe, instant plaćanja za euro su već u primjeni od studenog 2017. godine, pod nazivom SCTInst platna shema.
Ove trendove prati i hrvatska bankovna zajednica koja, zajedno s Finom, intenzivno radi na pripremi za uvođenje nove platne sheme za HRK SCTInst plaćanja u Republici Hrvatskoj, kako bi hrvatski korisnici platnih usluga imali mogućnost obavljati plaćanja prema potrebama i zahtjevima tržišta i trendova.
Što će omogućiti uspostava HRK SCTInst plaćanja za korisnike platnih usluga u Hrvatskoj?
HRK SCTinst plaćanje omogućit će korisniku da svoja plaćanja može izvršiti u roku od maksimalno 10 sekundi, što podrazumijeva da su od trenutka iniciranja plaćanja obavljene sve potrebne provjere ispravnosti plaćanja te da primatelj sredstava kojem su sredstva poslana u roku od najviše 10 sekundi može raspolagati primljenim sredstvima na svom transakcijskom računu.
Usluga će biti omogućena 24/7/365, odnosno stalno, bez obzira radi li se o neradnom danu, vikendu ili noći.
Instant plaćanja mogu biti široko rasprostranjena, odnosno namijenjena su korištenju u svim segmentima i tijekovima: potrošačima prema potrošačima, potrošačima prema poslovnim subjektima (plaćanje usluga u domu – servisi, majstori, hitna plaćanja, posuđivanje novca), poslovnim subjektima prema potrošačima (npr. svojim zaposlenicima), poslovnim subjektima prema drugim poslovnim subjektima – dobavljačima (isplata osiguranja, socijalni transferi, plaćanje taksija, on-line trgovina, plaćanje obaveza dobavljačima) te plaćanjima prema državi (plaćanje carine, kazne, pristojbe, poreza). Također, pogodna su za male i za velike iznose.
Osnovne prednosti instant plaćanja za korisnika (platitelja) su izvršenje obveza korisnika odmah, s bilo kojeg mjesta, bilo kada, te jednostavnost korištenja, a primatelju su sredstva odmah na raspolaganju te bolje upravlja likvidnošću, što stvara preduvjete za razvoj novih proizvoda i usluga.
Iako uvođenje instant plaćanja nije obvezno, trendovi i očekivanja upućuju na to da su instant plaćanja nužan oblik plaćanja u budućnosti. S obzirom na navedene prednosti, ukoliko je na tržištu dostupna usluga instant plaćanja koja korisniku omogućuje trenutno izvršenje naloga, vjerujemo da će korisnici birati upravo ovaj način plaćanja.
Više informacija i novosti vezane uz HRK SCTInst plaćanja dostupne su na SEPA stranicama, www.sepa.hr.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.