Globalne zrakoplovne kompanije snizile prognozu dobiti

Ekonomija 04. lip 201907:36 > 07:37
Ilustracija

Globalne zrakoplovne kompanije snizile su prognozu ovogodišnje dobiti za 21 posto zbog širenja trgovinskog rata i viših cijena nafte koji koče nagli rast tog sektora.

Međunarodna udruga zračnog prometa (IATA), koja predstavlja oko 290 prijevoznika, koji pokrivaju više od 80 posto globalnog zračnog prometa, priopćila je kako se očekuje da će sektor ove godine zabilježiti dobit od 28 milijardi dolara. U prosincu lani prognozirali su da će iznositi 35,5 milijardi dolara.

„Zrakoplovne kompanije će i ove godine ostvariti dobit, ali to neće biti laka zarada. Puzajući protekcionistički ili izolacionistički politički programi su u porastu”, rekao je generalni direktor IATA Alexandre de Juniac.

Globalna tržišta dionica pala su u petak nakon što je američki predsjednik Donald Trump neočekivano zaprijetio carinama na meksički uvoz, potpirujući strahovanja da će eskalacija trgovinskih napetosti gurnuti SAD i druga velika gospodarstva u recesiju.

Prošle su godine zrakoplovne kompanije zabilježile dobit od 30 milijardi dolara, no uvjeti na tržištu prijevoza tereta, što je dodatni izvor prihoda za prijevoznike, znatno su oslabili.

„Vidite da međunarodna trgovina sada gotovo stagnira, što neposredno utječe na naše poslovanje s prijevozom tereta”, rekao je de Juniac.

Iz IATA-e su izrazili zabrinutost da bi se trgovinske napetosti, koje su prisilile nekoliko prijevoznika u Aziji da obustave ili odgode preuzimanje naručenih teretnih zrakoplova, mogle preliti i na tržište prijevoza putnika.

Prognoziraju da će rast kapaciteta za prijevoz putnika, koji je dosegnuo 6,9 posto u 2018. godini, ove godine usporiti na 4,7 posto. Prosječna cijena karata trebala bi se ostati nepromijenjena, nakon 2,1-postotnog pada u 2018.

Prognozirano slabljenje potencijalno je važno jer dobit prijevoznika prati povjerenje potrošača i globalnu trgovinu, kažu ekonomisti.

Nakon što su desetljećima nastojali pridobiti povjerenje ulagača, prigušeno visokim fiksnim troškovima koji su uglavnom izvan njihove kontrole, zrakoplovni prijevoznici uspjeli su proteklih godina pokriti troškove kapitala, smanjujući troškove i restrukturirajući poslovanje.

Analitičari ipak smatraju da se zrakoplovni sektor bliži kraju ciklusa širenja poslovanja.

Budući da sektor čak polovinu ukupne dobiti ostvaruje u jednoj regiji, u Sjevernoj Americi, istaknuti konzultant Peter Harbison upozorio je izvršne direktore zrakoplovnih tvrtki na sastanku IATA-e da razdoblje uzleta zapravo predstavlja “aberaciju”. Rast sektora i dalje se stimulira niskim cijenama karata, ali takva su putovanja obično najranjivija u krizi, naglasio je Harbison.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook| Instagram.