Ekonomski analitičar: "Mnogi ne shvaćaju gdje se vodi bitka budućnosti. A Kinezi su već tamo"
Gost Novog dana N1 televizije bio je ekonomski analitičar Neven Vidaković. Govorio je o ishodu prve runde trgovinskog rata SAD-a i Kine i budućnosti globalne ekonomije.
Sve karte su otkrivene i kristalno je jasno, barem iz američke perspektive, što žele postići i gdje trebaju saveznike - kazao je Vidaković.
"Donald Trump je prvi predsjednik koji se suočio s aposlutnom realnošću Amerike, a to je da imaju jako veliki dug. To ne bi bio problem da nemaju i veliki deficit koji kontinuirano povećava taj dug", dodao je.
"Amerika prestaje biti carstvo. Trump je to shvatio"
Amerikanci su, kaže, uvijek bili bogati zato što su drugi radili za njih. No, više nije tako.
"Zadnjih par godina Amerika počinje raditi za druge i oni tada prestaju biti carstvo. Trump naprosto mora riješiti dug i mora riješiti proračun. A da bi to uspio mora osnažiti unutarnju ekonomiju i smanjiti deficit", objašnjava Vidaković.
"Trumpova logika je odlična. Svi njegovi potezi su odlični. On mora riješiti svoj problem. A sad kad ga je donekle riješio - govorio sam već da to može tako da smanji potrošnju i djelomično poveća prihode kroz carine - i kad osnaži ekonomiju može opet napraviti savez s Europom. Ali taj savez neće biti samo s Europom, nego će biti savez nasuprot BRICS-a i Kine", dodao je.
"Nema logike u savezu Europe i Kine"
Na pitanje nije li u ovom trenutku izgledniji sporazum Europe i Kine, Vidaković je na primjeru izvoza automobila objasnio zašto smatra da je takav savez nemoguć.
"Europa mora razumijeti u čemu je problem. Godine 2010. Njemačka je izvozila 2,5 milijuna komada automobila u Kinu, a Kina oko pola milijuna automobila u Europu. Lani je Kina izvezla 6,5 milijuna automobila, a EU dva milijuna. Kako ćemo napraviti savez s njima", kazao je.
Potom je dao još konkretniji primjer.
"Volkswagen je u 1990-ima imao polovicu tržišta automobila u Kini, a sad je praktički izguran otamo i Kinezi su počeli zauzimati europsko tržište automobila. Koja je onda tu logika da se Europa poveže s Kinom", zapitao se.
Ekonomska bitka za Afriku
Buduće ekonomske bitke, kaže, vodit će se u Africi.
"Mnogi ne shvaćaju da je prava bitka budućnosti u Africi. Dok se mi bavimo sami sobom, Kinezi su napravili ekonomske saveze u Africi koja je mlada i ima puno potencijala za rast. Pa Afrika treba milijun kilometara autocesta i nekoliko tisuća luka! Sav taj potencijal, sve te investicije plus tamošnje resurse zauzimaju sada Kinezi. A mi bi trebali raditi savez s njima koji su nas ekonomski stisnuli", ustvrdio je.
Potom se vratio na SAD.
"Ne kažem da je Trumpov način ispravan sa svim tim mijenjanjem carina, ali njegova politika je ispravna jer je priznao da će se Amerika teško održati kao globalna velesila i da zapadni svijet više ne može na ovaj način kontrolirati ostatak svijeta", smatra Vidaković.
"Europa treba političku konsolidaciju"
Europa se, po Vidakoviću, postavila dobro u odgovoru na američke carine i započela je pregovore s SAD-om. No to je, po njegovom mišljenju, razgovor prema van, a probelmatičnim drži europski "razgovor prema unutra".
"Politička nestabilnost u Europi sve je veća. Potpuno je normalno hapšenje zatvaranje ljudi koji nude neku političku alternativu. Imali smo to u Rumunjskoj, u Francuskoj s Marine Le Pen. U Hrvatskoj se pokušava nametnuti narativ da su Rusi izabrali Zorana Milanovića."
Političku konsolidaciju Europe, kaže, moguće je postići.
"To se može samo smanjenjem utjecaja birokracije i moći Europske komisije, kreiranjem slobodnog tržišta i rješavanjem zelene tranzicije putem inovacija, a ne represivnih mjera. No, ja to još nisam vidio", rekao je Vidaković.
"Kinezi su shvatili suštinu problema"
U trgovinskom ratu SAD-a i Kine, Vidaković smatra da će više štete pretrpjeti SAD.
"Kinezi su se pokazali kao narod koji je sposoban razumjeti suštinu problema", rekao je i opet ponudio jedan primjer svojoj tvrdnji.
"Svi pričamo o električnim automobilima, ali automobil je nevažan. Važna je tehnologija za bateriju. Kinezi nisu ništa drugo radili, nego su razvijali tehnologiju za bateriju da bi sada napravili baterije veličine zgrada koje prikupljaju solarnu energiju. Shvatili su da nije bitan automobil nego baterija i da je ta tehnologija mnogo šira. Isto tako, shvatili su da Afrika nije samo mjesto gdje se mogu napraviti ceste, nego su tamo i mnogi vrijedni i rijetki metali koji su postali ključ svega. Kina ima 80 posto proizvodnje i stavila je cijeli svijet u šah jer svi tehnološki ovisimo o nekoliko komponenti, posebno o čipovima. Tu tranziciju Europa nije uhvatila, a Kinezi su je shvatili", ustvrdio je Vidaković.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare