Pametnom kupnjom se može itekako uštedjeti, ali ulaskom u trgovine samim rasporedom namirnica kupci se mame proizvodima koji nisu planirani. Evo kako ćete izbjeći te zamke.
Pri kupnji hrane nužan je dodatni oprez. Trgovci će ono što žele ili moraju prvo prodati staviti na police, najbliže kupcu i to uvijek u visini očiju. Proizvodi na takvim mjestima prodaju se i do 30 posto višoj cijeni. Jedino je čokolade, kekse, bombone i ostale slastice moguće vidjeti na nižim policama – no i to je s razlogom. Djeca su niža i gledaju niže. Zato proizvođači plaćaju trgovcima da njihove artikle stave na “privlačna” mjesta.
Evo na što trebate pripaziti:
Na kupnju tjera i veće pakiranje, no u jednom od četiri slučaja veće je bilo i skuplje, pokazuje američka studija. Primjerice, proizvod od 100 grama bio je skuplji nego dva pakiranja od 50 grama. A promotivne cijene često su samo trikovi koji potiču ljude da kupe ono što im ne treba.
Zamke ne prestaju ni kad mislite kako ste gotovi s kupnjom. Energetska pića, “jeftine” čokoladice, bomboni te povoljni upaljači od samo nekoliko kuna stoje uz blagajnu, za impulzivne kupce koji im ne mogu odoljeti dok čekaju u redu.
Kupujete li na akcijama proizvode koji vam nisu potrebni i gomilate ih, na kraju ćete baciti oko 12 % kupljenog.
Pripremljeno meso, salate te zapakirano voće i povrće možda štede vrijeme, ali su često višestruko skuplji. Zdravije i jeftinije je kupiti obično meso i sam ga marinirati.
U najnižim i najvišim redovima polica često stoje artikli proizvođača koji nisu najpopularniji, ali su često puno jeftiniji od poznatih brendova. Umaci za tjesteninu velikih proizvođača posebno su skupi, no uz ekstrakt rajčice, malo češnjaka, papra i gljiva moguće je proći ukusnije i višestruko jeftinije.
Već je uobičajena praksa da proizvode koji nisu najsvježiji ili kojima je gotovo istekao rok trajanja stavljaju u prvi red polica kako bi kupce naveli da kupe upravo njih.
Proizvođači se uvijek trude mijenjati ambalažu proizvoda kako bi izgledala što atraktivnije i povoljnije. No iako je ambalaža veća, to ne znači nužno da sadrži jednako proizvoda.
Što više kupac vidi, više će i kupiti, napominje Marion Nestle, autorica knjige “Što jesti”. Zato trgovine mlijeko, koje svima treba, često smještaju na kraj kako bi kupci na putu do njega prošli kraj mnogih polica, pišu 24 sata.