Utemeljitelji i ravnatelji zagrebačkog kazališta Male scene Vitomira Lončar i Ivica Šimić najavili su nastavak karijere u dalekoj Kini, no ističu kako taj teatar nastavlja normalno raditi, pod operativnom upravom "mladih kazališnih snaga" i njihovom kontrolom "na daljinu".
Lončar i Šimić najavili su odlazak u Kinu, gdje će Šimić u rujnu preuzeti umjetničko ravnateljstvo nad kazalištem Meriton Children’s Theatre u gradu Xi’anu, ali ističu da će i dalje nastaviti voditi Malu scenu.
“Ne, ne napuštamo Malu scenu, samo operativu prenosimo na nove, mlade ljude”, kazala je Hini ravnateljica Vitomira Lončar, koja i sama ima nekoliko ponuda za angažman u Kini, ali se još nije odlučila ni za jednu.
Program Male scene do 2018., uvršten u prošle godine napravljen Strateški plan, nije upitan te će biti realiziran kako je i planirano, a Lončar, kako je napomenula, već poučava mlade zaposlenice da vode kazalište kada ona i Šimić napuste Hrvatsku.
Umjetnički i životni partneri, Šimić i Lončar na odlazak se nisu odlučili lako, a jedan od razloga je svakako domaća kulturna klima koja “nikad nije bila gora”, a posljedica je “kulturne politike koja pokazuje zastrašujuću nebrigu za kulturu i aktualnog ali i prošlog premijera”, kazala je Lončar.
Poziv za suradnju iz Kine nije stigao neočekivano: Šimiću su posljednjih godina već više puta tamo nudili profesionalni angažman, a mogućnosti koje im se odlaskom u Aziju otvaraju doživljavaju kao priliku za nove izazove, stjecanje novih iskustava i nastavak kvalitetne profesionalne karijere.
Njihov će odlazak na neki način biti izazov i za rad kazališta koje je od utemeljenja 1988. do danas na pozornici zgrade na adresi Medveščak 2 postavilo više od 110 predstava. No, kako je svojevrsno razdoblje tranzicije, odnosno, “prijenosa svakodnevnog života kazališta na mlade ljude”, ionako predviđeno strateškim planom, Lončar ne misli da se njihovim odlaskom puno toga mijenja za Malu scenu.
U Aziji su dosad ostvarili brojne projekte – u Koreji, Tajvanu, Hong Kongu, Filipinima – dijelom kroz programe međunarodne udruge kazališta za djecu i mlade ASSITEJ, koje je Šimić od 2008. do 2014. bio glavni tajnik, a dijelom kroz ITI-Unesco te su kroz brojne multikulturalne i interkulturne suradnje stekli golemo iskustvo između ostalog i u radu s azijskim umjetnicima, čija se kazališna kultura uvelike razlikuje od europske.
“Primjerice, rad s glumcima tamo je potpuno drugačiji – oni rade isključivo ono što im režiser kaže, kao da je riječ o matematici”, pojasnila je Lončar. Drugačiji je čitav sustav, koji se ne temelji na vlastitim kazališnim produkcijama već kazališne kuće svoj program temelje isključivo na gostovanjima stranih predstava, kojima omogućuju prostor za izvođenje.
Novi početak u najstarijoj kineskoj prijestolnici
Profesionalnu karijeru Šimić i Lončar nastavljaju u gradu Xi’anu, glavnome gradu središnje kineske pokrajine Shaanxi i jednome od četiri drevna glavna grada Kine, ujedno jednome od najstarijih u kineskoj povijesti.
Tamo Šimić u rujnu preuzima funkciju umjetničkog direktora privatne kazališne kompanije Meriton Children’s Theatre, a plan mu je donijeti u specifičnu kinesku teatarsku kulturu ponešto europskog kolorita spajanjem zapadnjačke suvremenosti s lokalnom kineskom tradicijom.
“Ideja je na temelju lokalnog izraza, uz neke nove elemente, doći do novih vrijednosti, i to kroz propitivanje djeci bliskih tema, što je pristup koji je u Kini dosad nepoznat”, kazala je Lončar.
Publici grada koji ima osam milijuna stanovnika predstavit će se već 7. svibnja 2016. s premijerom predstave “Terracotta Boy”, koju po narudžbi za to kazalište piše novinarka i spisateljica Maja Hrgović, koja je nedavno u Maloj sceni imala vrlo uspješnu premijeru svoje prve predstave za djecu “Puž”.
“Riječ je o suvremenom komadu koji istražuje na koji način kultura i povijesno nasljeđe utječe na kreiranje osobnosti suvremenog djeteta u Kini, a bavi se i problemom autoriteta roditelja nad djecom, uz izravnu asocijaciju na poznatu vojsku ‘ratnika od terakote’ iskopanih u grobnici prvog kineskog cara, koja se nalazi upravo u Xi’anu”, pojasnila je Lončar.
Odabirom Hrgović za svoju prvu kinesku premijeru, Šimić već svojim prvim projektom otvara vrata hrvatskim umjetnicima u novoj trupi, koju namjerava iskoristiti za jačanje hrvatsko-kineskih kulturnih veza, napomenula je Lončar.
Šimić je dosad u Maloj sceni režirao 36 predstava za mladu publiku i deset za odrasle, ali surađivao je i s nizom drugih hrvatskih kazališta, te se kao redatelj predstavio i u SAD-u, Sloveniji, Tajvanu, Hong Kongu, Rusiji, Azerbajdžanu, Rumunjskoj, Meksiku i Njemačkoj.
Lončar će se Šimiću u Kini pridružiti tek koncem godine, nakon što realizira kompletan program Male scene planiran za ovu godinu, a već je koncipirana i sezona 2016./2017., koja obuhvaća još tri nove produkcije.
Koncem rujna najavljena je premijera predstave “Crna Petra” u suradnji s Triko Cirkus Teatrom, koja je zadnji dio trilogije započete s predstavama “Iglica” i “Mala vještica”, a režirat će ju Francuskinja Lee Delong; u listopadu je u planu operna produkcija koju će režirati Krešimir Dolenčić, a za kraj veljače 2017. planira se premijera u suradnji s Loft teatrom i režiji Morane Dolenc, “Muke malog vuka” Renata Baretića.
U međuvremenu, oboje marljivo uče kineski na Konfucijevu institutu Sveučilišta u Zagrebu, a već su od svojih novih kolega u Kini dobili i kineska imena: Lao Yi (Šimić) i Wei Yi He (Lončar).
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook.