Dok su community manageri i ostali koji se bave upravljanjem Facebook stranica odahnuli jer je Facebook konačno odlučio “olabaviti” pravila za preimenovanje i spajanje postojećih Facebook stranica, određeni community manageri koji surađuju s raznim političkim opcijama bili su još više veseli.
Prije svega, dobro provjerite što ste sve do sada ‘lajkali’ – jer ste, ni ne znajući, možda postali ‘oružje’ u kakvoj kampanji ili antikampanji u predizborno vrijeme. Primjer: Facebook stranica ‘Uživo iz slučajne države’, koju ste možda i sami nekoć označili da vam se sviđa, jer je tada nosila drugo ime i objavljivala drugi sadržaj.
Idemo redom. Promijeniti ime na Facebook stranici nakon što bi prikupila određen broj fanova (njih 200) bila je dugo vremena gotovo nemoguća misija. Ako biste i pronašli mjesto gdje se nalazi kakav online obrazac za podnošenje zahtjeva te poslali svu potrebnu dokumentaciju, vjerojatno mjesecima (ili nikad) ne biste dobili povratnu informaciju od ove društvene mreže. To je znalo biti dosta nezgodno ako ste radili rebrandiranje, imate tipfeler u imenu, možda ste radili komunikaciju za kakav događaj pa ste ga vezali uz određenu godinu…
U svakom slučaju, mnogi su imali potrebu za promjenom imena svojih Facebook stranica, ali bez direktnog kontakta s Facebookom, što je bilo teže postići ako niste velik oglašivač te ako niste iz SAD-a, to je bilo teško ostvarivo. Jedno vrijeme su pomagali mnogostruke prijave korisnika da ime stranice nije ispravno te da ga treba promijeniti, ali to je bilo kratkog vijeka.
No, unazad posljednjih mjesec-dva pojavila se mogućnost podnošenja zahtjeva za promjenu imena stranica, što su mnogi dočekali raširenih ruku. Konačno su se uljepšala ona imena koja su se postavila još tamo negdje 2009., uskladila s brendom, počela bolje oslikavati ono čime se tvrtka bavi… A onda je krenula maštovitija uporaba ove opcije – pa i zlouporaba.
Pazi koga ‘lajkaš’
Sjećate li se svih Facebook stranica koje ste zapratili? Pogotovo onih generičnih, šaljivih? Meni se zbog prirode posla “sviđa” njih… Wow, sad sam provjerila. 2216. Probrati to sve bio bi lavovski posao, a za većinu ionako nisam ni svjesna da ih pratim jer su mi se zbog slavnog Facebookovog algoritma ne prikazuju njihovi postovi u news feedu. Određene stranice mogle su u potpunosti promijeniti ime i tematiku, a da ja, kao fan, toga nisam svjesna – a i dalje je izlistano da mi se “sviđaju”. I isto vide i svi moji prijatelji.
Stranica koja je potaknula ovaj tekst zove se “Uživo iz slučajne države”, no, kako su mnogi počeli primjećivati na društvenim mrežama, ta se stranica (koju prati gotovo 100.000 osoba, a među njima je 78 mojih prijatelja), nije se tako zvala prije nešto više od mjesec dana. Taman negdje oko razdoblja kad su političke opcije počele pojačano komunicirati na društvenim mrežama.
Od šaljivih svakodnevnih situacija do predizborne kampanje
Stranica se vjerojatno zvala ”Uživo iz zagrebačkih tramvaja”, nastala po uzoru na druga internetska mjesta na kojima slučajni prolaznici dijele fotografije koje su uspjeli “uloviti” u javnom prijevozu. Bilo da je riječ o neobičnoj odjevnoj kombinaciji nekog od putnika, koji umjesto sunčanih naočala nosi one za plivanje, napuštenoj vrećici luka koja čeka da ju vlasnik pokupi ili putnice koja inzistira da sjedi na vlastitoj stolici koju nosi sa sobom umjesto na postojećem sjedalu, slike su to koje su nasmijale mnoge i zbog kojih su takve stranice popularne.
Međutim, stranica je promijenila ime i tematiku – sada se zove Uživo iz slučajne države, a na njoj se postavlja sadržaj koji je očito usmjeren protiv Socijaldemokratske partije Hrvatske u sklopu predizborne kampanje. Problem? Označili ste da vam se sviđa stranica koja na duhovit ili manje duhovit način donosi svakodnevne situacija, a postali ste dio predizbornog spina.
Slučaj da ste postali fan jedne stranice, a onda odjednom neke druge nije usamljen u predizborno doba. Ovih smo dana, primjerice, pratili i spajanje različitih Facebook stranica u jednu, kako bi na kraju politička opcija imala veći broj fanova.
Jeste li i sami ‘zaprljani’?
Prljava kampanja je oko nas, i online i offline, a bilo bi suludo očekivati se neće posezati za ovakvim trikovima. No, kad sami postajete “oružje”, odnosno lice koje podržava određenu političku opciju bez da ste toga svjesni, nekako se i sami osjećate zaprljanima.
Iskreno, meni je svejedno – pratim razne političke opcije na raznim društvenim mrežama baš kako bih pratila njihovu komunikaciju i eventualno uočila situacije slične ovoj. No, ne mogu reći da će svi od mojih 78 spomenutih prijatelja, kao i ostalih 100.000 fanova stranice Uživo iz slučajne države, biti jednako indiferentni kad ovo vide, piše netokracija.com
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.