Ljudi što vole sr**a koja pametno zvuče su neinteligentni

Znanost 04. pro 201515:55 > 15:59
Pixabay

Znanstvenici kanadskog sveučilišta u Ontariju napisali su zanimljiv rad u kojemu se "sranje" spominje čak 200 puta. Točnije, "pseudo-duboko sranje".

Testirali su gotovo 300 ispitanika na njihovu simpatiju prema stvarima koje zvuče mudro, a ne znače ništa. Došli su do očekivanog zaključka da su ispitanici impresionirani takvim “mudrolijama” – nizovima “teških” riječi, toliko skrivenog značenja da se ono uopće ni ne pronalazi – niže inteligencije, da općenito manje razmišljaju, imaju slabije kognitivne sposobnosti te su skloni teorijama zavjere.

Također je za njih vjerojatnije da imaju “religijska uvjerenja i da vjeruju u paranormalno, kao i da podržavaju komplementarnu i alternativnu medicinu”, citira Independent.

Ispitanicima je, naime, pružena mogućnost da nejasne, besmislene poruke, kao i one koje su prilično jasne i doslovne, ocjenjuju koliko su legitimne i “duboke”.

Rečenica funkcionira, ali riječi su potpuno nasumično nabacane

“Sranje” su definirali kao izjavu ili misao koja nije isto što i potpuna besmislica, već je nešto što implicira, ali u sebi ne sadrži adekvatnu količinu smisla ili istine.

screnshot http://sebpearce.com/bullshit/

Ovo je jedan od njihovih primjera: “Skriveno značenje transformira neusporedivu apstraktnu ljepotu”. Za njega navode da se ta izjava čini “kao da bi mogla potencijalno sadržavati duboko značenje, ali je samo niz zvučnih riječi naslaganih bez reda u rečenici, koja ima svoju sintaksu”.

U tu je svrhu voditelj istraživačkog tima Gordon Pennycook angažirao web stranicu New Age Bullshit Generator (http://sebpearce.com/bullshit/), koja generira ovakve pseudo-pametne rečenice. Kombiniranjem “teških” riječi ona izbacuje navodne aforizme poput “Na raskrižju smo transformacije i požude” ili “Ovom životu ne manjka razotkrivajućeg kvantnog skoka mitskog pomlađivanja”.

Online generator gluposti

Ispitanicima su dali da takve rečenice ocjenjuju sa jedinicama ukoliko ih ne smatraju mudrim, a peticama ako smatraju da su značajne i duboke. Oko 27 posto ispitanika ocijenilo je takve rečenice sa ocjenom većom od 3, što znači da su ih smatrali mudrim ili vrlo dubokim.

U sljedećem testu tim je ispitanike testirao na Tweetove Deepaka Chopre, poznatog New Age pisca, koji se bavi spiritualnošću i medicinom, ali i generiranim rečenicama uz pomoć ranije spomenute stranice. Rezultati su bili vrlo slični – mnogi ispitanici nisu bili u stanju registrirati “sr***”.

U završna dva testa anketirani su morali čitati prilično prizemne rečenice, kao što su “novorođenčadi je potrebna stalna pažnja”, kao i dobro poznati i “ustinu” duboki citati kao što je “mokar čovjek se ne boji kiše”, ne bi li provjerili da ispitanici sve smatraju mudrim. Kao što se i očekivalo, većina je za prizemne rečenice navela da nisu mudre, a one poznate kao mudre.

Uz to su istraživači proučavali i niz drugih aspekata osobnosti, kao i njihovo doživaljavanje samih sebe i svijeta koji ih okružuje. Oni koji su češće vjerovali u rečenice koje su “sr***”, uglavnom, nisu veliki mislioci.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook.