Tko prihvati stipendiju, obvezuje se da će nakon studija i pripravničkog staža potražiti posao u slabo naseljenoj regiji. I da će tamo ostati najmanje onoliko dugo koliko je primao stipendiju.
U Njemačkoj vlada veliki manjak nastavnog osoblja. Nedostatak učitelja posebno pogađa manje gradove u provinciji. Kako se oni natječu s atraktivnim metropolama u privlačenju radne snage?
300 eura, svaki mjesec, do kraja studija. To je ponuda grada Gardelegena na sjeveru savezne pokrajine Saska-Anhalt. Tko je prihvati, obvezuje se da će nakon studija i pripravničkog staža potražiti posao u slabo naseljenoj regiji. I da će tamo ostati najmanje onoliko dugo koliko je primao stipendiju, priča za Deutsche Welle lokalna političarka CDU-a Sandra Hietel.
Ona je jedna od inicijatora ove ideje: „Razmišljali smo, kad već druge komune dijele stipendije kojima se bore protiv manjka liječnika, pa onda i mi možemo to isto napraviti protiv manjka učitelja i nastavnika.”
A može li ta ideja uopće funkcionirati? To će Gardelegen ispitati zajedno s pokrajinskom vladom. U utorak (30.10.) su se predstavili prvi stipendisti u okvoru projekta „Gardelehrer” („Garde-učitelji”).
Učitelje se ne traži samo u ovom gradu, već na području cijele Njemačke. I vrlo teško je pronaći potrebni kadar – ovisno o vrsti škole, kombinaciji predmeta i regiji o kojoj se konkretno radi. Po proračunima Konferencije njemačkih ministara kulture do 2030. godine potrebno je zaposliti 32.000 učitelja – i to svake godine!
Dok se u zapadnim saveznim pokrajinama (brojčano) obrazuje više nastavnog osoblja nego što je potrebno, na istoku (uključujući i Berlin) postoji veliki jaz između „ponude” i „potražnje”. Za gimnazije se tako educira previše pedagoga, kod osnovnih škola premalo.
Posljedice ima i trend da se sve više ljudi seli u veće gradove i konglomeracije: ako tamo živi više ljudi, potrebno je i više pedagoga – no svejedno se u većim gradovima lakše popunjavaju prazna mjesta.
Problemi u provinciji
Isti je fenomen prisutan i u Saskoj i Mecklenburg-Vorpommernu. Pa i u nekim regijama na zapadu Njemačke. Projekt „Gardelehrer” je po njegovim saznanjima potpuno nova ideja u učiteljskom sektoru, komentira predsjednik Njemačkog udruženja učitelja Heinz-Peter Meidinger: „Ako se jednu takvu obvezu koju preuzimaju stipendisti može i pravno sasvim čisto provesti u djelo, onda bih ja pozdravio jedan takav model!”
Jer pretjerano puno strategija u borbi protiv manjka nastavnog osoblja baš i nema, dodaje Meidinger. U Bavarskoj dugo vremena ovaj problem nije uopće postojao, jer su pokrajinske vlasti doduše dozvoljavale učiteljima da navedu željeno mjesto rada – ali se nove kolege u nastavnom pogonu ipak raspoređivalo tamo gdje je to bilo potrebno, pa i u krajeve koji su se posve razlikovali od njihovih osobnih preferencija.
No sad, kad se i tamo uočava sve veći manjak učitelja, dosadašnji model više ne funkcionira. Manjak nastavnog osoblja u Gornjoj Bavarskoj je trenutno puno veći nego u drugim regijama.
„U pokrajinama, gdje se kolegice i kolege mogu izravno natjecati za rad u nekoj konkretnoj školi, problem je posebno dramatičan, u Saskoj primjerice”, dodaje Meidinger weiter.
Tamošnja vlada stoga svim pripravnicima od iduće godine želi platiti dodatak i do 1.000 eura ukoliko se pedagozi odluče za nastavu u provinciji.
Već u prvom pokušaju tako su popunjena 24 od 55 otvorenih radnih mjesta – većinom u ruralnim predjelima. „Hoće li to doista funkcionirati, to još ne možemo reći sa sigurnošću”, rezimira Meidinger.
A tek treba vidjeti i hoće li funkcionirati projekt „Gardelehrer” u sasko-anhaltskom Altmarku. Inicijatori su iznimno optimistični: već u prvoj rundi stigla je 28 molbi za posao, kaže komunalna političarka Hietel a prenosi Deutsche Welle.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.