Ukrajinski operater naftofvoda UkrTransNafta objavio je u ponedjeljak da je obustavio tranzit ruske nafte prema Europskoj uniji zbog obavijesti mađarskog MOL-a o tehničkim problemima a nekoliko je zapadnih kupaca zbog onečišćenja zamrznulo plaćanje ruske nafte.
Tranzit će biti nastavljen nakon što mađarska strana potvrdi da je spremna primati rusku naftu, poručili su iz Ukrajine.
Isporuke ruske nafte cjevovodom Družba u Europu obustavljene su nakon onečišćenja organskim kloridom koje može prouzročiti oštećenja na rafinerijama.
Poljska, Njemačka, Ukrajina i Slovačka obustavile su uvoz sjevernim krakom cjevovoda Družba, čime je obustavljen dotok nafte poljskim rafinerijama u vlasništvu poljskog PKN Orlena i Grupe Lotos, kao i postrojenjima u Njemačkoj, u vlasništvu Totala, Shella, Enija i Rosnefta.
Rusija je krajem prošlog tjedna najavila da izvoz čiste nafte biti obnovljen najkasnije početkom lipnja a iz mađarske naftne i plinske grupe MOL objavili su prije tjedan dana da su primili prve pošiljke za potrebe testiranja rafinerijske opreme.
U međuvremenu su francuska naftna tvrtka Total i talijanski ENI obustavili plaćanje zagađene nafte ruskim kompanijama koje su je prodale, uključujući Rosneft i Surgut, objavio je u ponedjeljak Reuters, pozivajući se na neimenovane izvore u trgovinskim krugovima..
Total i ENI bit će spremni plaćati pošiljke kada budu poznati razmjeri onečišćenja i platit će čistu naftu nakon obnove isporuke, navode izvori.
“Zašto bi itko plaćao takvu naftu? To zapravo i nije nafta a nitko u Rusiji nije u stanju ponuditi jasno objašnjenje tko će kome platiti odštetu i kada”, izjavio je upućeni izvor.
Milijuni barela onečišćene nafte već tjednima stoje u cjevovodima a plaćanje je trebalo početi sredinom prošlog tjedna.
Zapadni kupci teoretski mogu odbiti platiti kupljenu naftu za koju nisu znali da je onečišćena jer svaki ugovor uključuje i certifikat kvalitete a on će pokazati da nafta ne zadovoljava utvrđene standarde.
Problem je što su isporuke cjevovodom Družba regulirane ruskim zakonima prema kojima je plaćanje obavezno a ako kvaliteta nafte nije zadovoljavajuća, uplata mora biti popraćena zahtjevom za isplatom odštete. Obrada takvih zahtjeva može pak trajati mjesecima pa i godinama.
“Naša je pozicija jasna. Zapadne kompanije moraju platiti i potom podnijeti zahtjev za odštetom koji možemo rješavati naknadno”, ističe izvor zadužen za trgovinu u jednom velikom ruskom proizvođaču nafte.
Ruski proizvođači već su za naftu izvezenu u travnju platili matičnoj državi namete, uključujući izvozne carine i naknade za vađenje minerala i sada su pod pritiskom da ishode od kupaca očekivani novac.
U Totalu, Eniju, Rosneftu i Surgutneftegazu nisu odgovorili na upit Reutersa da komentiraju problem s plaćanjem.
Prošlog su tjedna iz Enija priopćili da “do sada nijedna kompanija nije preuzela odgovornost za plaćanje odštete zbog smanjenja kapaiteta, što utječe i na rafineriju u (njemačkom) Schwedtu, u kojoj Eni ima 8-postotni udio”.
Bjelorusija je procijenila da je onečišćeno oko devet milijuna barela nafte, vrijednih u normalnim okolnostima nekih 500 milijuna dolara prema sadašnjim cijenama.
“Posrijedi je vjerojatno najveći poremećaj u opskrbi ruskom naftom u povijesti. Nafta se isporučivala Družbom i za vrijeme Praškog proljeća 1969. godine i tijekom raspada Sovjetskog Saveza 1991. godine”, naglašava drugi neimenovani izvor.
Iz Bjelorusije su procijenili da će se čista nafta početi isporučivati u Europu tek za nekoliko mjeseci.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook | Instagram.