Dvije godine nakon pada mosta u Genovi, kada su u kolovozu 2018. poginule 43 osobe, Italija je svečano otvorila novi vijadukt, ali bez obitelji žrtava koje svečanost drže neprikladnom.
Novi nadvožnjak djelo je poznatog arhitekta Renza Pianoa i zamijenio je stari nadvožnjak Morandi, službenog imena Viadotto Polcevera, koji se urušio 14. kolovoza 2018. To je jedna od najtežih civilnih nesreća u Italiji u posljednjih nekoliko desetljeća.
Premijer Giuseppe Conte, koji je nazočio inauguraciji novog vijadukta Genova-San Giorgio, prije nego se otvori za promet za tjedan dana, kazao je da će biti “simbol nove Italije koja se ponovo uzdiže”.
U razgovoru za Corrierea della Sera, Piano je kazao da je osmislio most i njegove eliptične, 40 metara visoke stupove, kao brod koji hvata svijetlo Mediterana i uklapa se u karakter lučkog grada.
Slavljeničko raspoloženje dolazi nakon duge i još uvijek nedovršene bitke o samoj nesreći koja je pokazala koliko je privatni koncesionar Autostrade per l’Italia, koji kontrolira obitelj Benetton, loše održavao vijadukt.
Istraga se i dalje vodi i njome su obuhvaćeni dužnosnici Autostrade, podružnice infrastrukturne grupacije Atlantia, i ministar prometa.
Gradonačelnik Genove Marco Bucci je kazao da istovremeno osjeća žaljenje zbog svega što se desilo i ponos zbog posla koji je učinjen.
“Radili smo i pokazali talijansku izvrsnost”, kazao je Bucci.
Akrobatski zrakoplovi vojnog zrakoplovstva ispuštali su dim u bojama talijanske zastave dok su u predvečerje nadlijetali novi most San Giorgio, dok je premijer Giuseppe Conte presijecao vrpcu, a lučke sirene glasno zavijale.
“Iz visine će svake noći blistati 43 zvijezde”, rekao je Conte dok su se palila svjetla na vrhovima stupova u počast žrtvama čija su imena pročitana.
Ali njihove obitelji nisu došle jer nisu željele sudjelovati na svečanosti i sastat će se za deset dana kako bi obilježile drugu obljetnicu tragedije.
“Ne dolazimo na inauguraciju, ne želimo da se tragedija pretvori u karneval”, objasnio je prije svečanog otvorenja Egle Posetti, predstavnik odbora rodbine žrtava, koji je u padu mosta izgubio sestru, šogora i dvoje nećaka, prenosi AFP.
“Proslava bi bila prikladna da je most uništen jer je bio star i da je izgrađen novi bez da je itko stradao”, ocijenio je.
Talijanski predsjednik Sergio Mattarella prvi je službeno prešao automobilom preko novog mosta, izrađen po projektu slavnog arhitekta Renza Piana.
“Razapeti smo između boli i ponosa”, turobno je komentirao arhitekt.
Tijekom jake kiše 14. kolovoza 2018., srušio se vijadukt Morandi, pri čemu su 43 osobe smrtno stradale, među kojima četvero djece.
Uz ljudske žrtve, urušavanje nadvožnjaka zadalo je i veliki ekonomski udarac Genovi.
Talijanska javnost nakon ove nesreće postala je svjesna činjenice o tome da se od 2004. urušilo 12 mostova i nadvožnjaka, a u većini slučajeva razlog urušavanja bilo je slabo strukturno održavanje ili pak loša gradnja. Još uvijek traje istraga o rušenju nadvožnjaka i mogućem lošem održavanju.
Novi most ponio je ime po svecu zaštitniku Genove, svetom Jurju.
Uz ljudske žrtve, urušavanje nadvožnjaka zadalo je i veliki ekonomski udarac Genovi. Zbog gubitka prihoda i dodatnih troškova, grad je svaki dan gubio oko šest milijuna eura.
Zgrožena apokaliptičkim scenama, kako su spasitelji opisivali mjesto nesreće, talijanska javnost odjednom je postala svjesna činjenice da se od 2004. u zemlji srušilo 12 mostova i nadvožnjaka, usmrtivši sedam osoba.
Početkom 2015. vijadukt vrijedan 13 milijuna eura u Palermu srušio se nekoliko dana nakon otvaranja.
U većini slučajeva razlog urušavanja bilo je slabo strukturno održavanje.
Stari đenoveški most nastao je u razdoblju masovne izgradnje cesta, zgrada i škola, izniklih uz korita rijeka, na klizištima, uz litice, na visokorizičnim hidrogeološkim i seizmičkim područjima, u blizini teške infrastrukture, često sa slabim i jeftinim materijalom zbog profita jer je stvar u ruke uzimala mafija.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.