Porast prijavljenih seksualnih napada u britanskom javnom prijevozu vratio je u središte političke pozornosti zamisao o uvođenju posebnih željezničkih vagona za žene, unatoč zabrinutosti da bi spolna segregacija pojačala seksističko ponašanje i ne bi uspjela riješiti problem.
Jeremy Corbin, kanidat za predsjednika oporbene ljevičarske Laburističke stranke, rekao je da bi, u slučaju izborne pobjede, zamisao o vagonima samo za žene razmotrio tek nakon što bi od žena doznao jesu li sklone takvom rješenju ili nisu.
Britanska prijevozna policija (BTP), zadužena za sigurnost u britanskim vlakovima, objavila je izvješće iz kojeg se vidi da je broj prijavljenih seksualnih napada u javnom prijevozu u razdoblju 2014./2015. iznosio 1399, čak 25 posto više od dotad rekordnih 1117 godinu prije.
BTP je tako velik porast pripisao kampanji kojom se ljude ohrabruje da prijave seksualne napade pošto je ispitivanje javnog mnijenja 2013. pokazalo da u prosjeku deset posto Londončana biva izloženo neželjenom seksualnom ponašanju, ali ih više od 90 posto to nikad ne prijavi.
“Neprihvatljivo je da mnoge žene i djevojke prilagođavaju svakodnevni život na način da izbjegnu uznemiravanje na ulici, u javnom prijevozu i na drugim javnim mjestima, od parka do trgovine”, rekao je Corbyn u pisanoj izjavi.
Corbynu su se odmah suprotstavile političarke, ne samo iz njegove stranke.
“Upravo stižem iz podzemne. Većina putnika su žene. Zašto bismo se morale izolirati da bismo bile sigurne? Zaustavite nasilje nad ženama”, napisala je na svojem Twitter profilu laburistkinja Yvette Cooper, ustvrdivši da bi vagoni samo za žene “vratili vrijeme unatrag, a ne riješili problem”.
Parlamentarna zastupnica vladajućih konzervativaca Sarah Wollaston rekla je da vagoni samo za žene nisu rješenje jer bi to normaliziralo neprihvatljivo ponašanje.
“U zemljama u kojima postoji segregacija žena u javnom prijevozu to je znak obespravljenosti, a ne sigurnosti”, napisala je na Twitteru.
U pokušaju smanjivanja broja seksualnih napada, sve više gradova u svijetu uvodi isključivo “ženske” vagone u vlakovima, autobuse i taksije. Tokio je 2000. bio prvi megalopolis koji je uveo vlakove s “istospolnim” vagonima kako bi spriječio zlostavljanje žena. Za njegovim su se primjerom poveli Mexico City, Jakarta i drugi, a brojni gradovi razmatraju tu mjeru. Prošlogodišnje istraživanje javnog mnijenja provedeno u 15 glavnih gradova diljem svijeta i New Yorku pokazalo je da se 70 posto žena osjeća sigurnijima u prijevozu ako su okružene isključivo svojim spolom.
Anketa YouGova pokazala je da je trećina od 400 ispitanica u londonskom javniom prijevozu bila izložena usmenom zlostavljanju, petina je doživjela fizički napad, a 45 posto ih se izjasnilo da bi se osjećale sigurnijima u prostorima rezerviranim samo za žene.
Britanska ministrica prometa Claire Perry prošle je godine najavila da će razmoztiti uvođenje takve mjere u londonskoj podzemnoj željeznici, a njezina ideja zasad nije ni usvojena ni odbačena.