"Naše nasilje i vaše nasilje" – Poljska opet protiv Frljića

Vijesti 01. lis 201616:16 > 16:25
Goran Kovacic/PIXSELL

Nekoliko gradskih vijećnika i jedna parlamentarna zastupnica iz konzervativne vladajuće stranke Pravo i pravednost našli se uvrijeđeni nakon gledanja predstave Olivera Frljića "Naše nasilje i vaše nasilje" na festivalu u gradu Bydgoszczu pa su podnijeli prijavu tužiteljstvu.

Vijećnica Grazyna Szabelska, gledajući Frljićevu predstavu osjetila se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Vjerske i nacionalne osjećaje nekoliko gradskih vijećnika u Poljskoj povrijedila je najviše scena u kojoj naga žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu; potom erotizirani ples uz melodiju »Tihe noći« i motiv Isusa Krista koji silazi s križa i siluje ženu, piše Novi list.

Frljić za list kaže da to samo govori o tome u kakvom je stanju današnje poljsko društvo, dodajući da sad čeka kako će Hrvatska reagirati na ovu predstavu, a u njegovu je obranu stali su organizatorai međunarodnog Festivala Prapremier, koji je “tužitelje” prozvao zbog pojednostavljene i vulgarne kritike potresne predstave.

“Provodni motiv predstave Olivera Frljića, koja se bavi nasiljem Europe nad ostatkom svijeta, nije Poljska, niti kršćanstvo, već odnosi Zapada i Europe sa zemljama globalnog Juga, koji se temelje na nasilju, sukobu i koristi. Sama kazališna predstava je višeslojno umjetničko djelo, jedan od snažnijih glasova protiv nasilja i licemjerja onih koji staju u obranu navodnog dostojanstva naroda i vjere, te je istovremeno beskompromisna vivisekcija europskih elita. Festivalska publika primila ju je izuzetno pozitivno, toplo, upravo onako kako to i zaslužuje važan umjetnički događaj – aplauz je nakon predstave bio dugotrajan. Pojednostavljena i vulgarna kritika predstave u medijima nema ništa zajedničko s njenom umjetničkom formom i ne odgovara jeziku predstave. Pretjerivanje u opisu scena uzetih iz konteksta, sagledanih odvojeno od dramaturških sekvenci kojima pripadaju, bez sagledavanja njihovog tonaliteta, konvencije i forme, te također bez uzimanja u obzir da između simboličkog, metaforičkog sloja i onog realnog, postoji bitna razlika, nije samo nemeritorno, već predstavlja i manipulaciju javnim mnijenjem. Njen je cilj izazivanje jakih društvenih emocija, izazivanje kulturnog rata, u kojem se ne radi o kvaliteti i ideji, već o antagonizaciji društva. Upravo su sasvim neistinita slika predstave, partikularni opisi, neumjesne tvrdnje, uzrok tome što je ova potresna i višeslojna predstava, javnosti predstavljena na način koji je sasvim suprotan intencijama i namjerama njenog autora”, stoji u izjavi.

Teatar Polski u Bydgoszczu, nastavljaju, poštuje pravo umjetnika na neovisnost stavova i slobodu govora i ne namjerava utjecati na njihovu stvaralačku slobodu, koju garantiraju čak i propisi Ustava Republike Poljske koji svakom čovjeku garantiraju slobodu umjetničkog stvaranja, znanstvenih istraživanja i objavljivanja njihovih rezultata, slobodu obrazovanja te isto tako slobodu korištenja kulturnih dobara.

“Ta ista sloboda garantirana je člankom 19 Europske konvencije o ljudskim pravima. Paradoksalno je da na ta temeljna europska prava treba podsjetiti u kontekstu predstave koja je oštra kritika europskih političkih praksi.
Teatar Polski Hieronima Konieczki poduzet će sve pravne korake prema osobama i institucijama koje narušavaju dobrobit Kazališta, Festivala Prapramier te institucija i autora koji su gosti festivala, a koje počivaju na širenju neistinitih, štetnih i uvredljivih sadržaja ili informacija”, stoji u spomenutoj izjavi, koju prenosi Novi list.

Podsjetimo i da je 2013. godine, nakon desničarskih napada u poljskim medijima te prijetnji ansamblu i autorima, direkcija Starog teatra u Krakowu, nacionalne kazališne institucije, odlučila zaustaviti produkciju predstave Olivera Frljića “Nebožanska komedija” dva tjedna prije premijere. Riječ je o predstavi koja se trebala baviti antisemitizmom u poljskom društvu.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook | Instagram.