'Zabranite mladima jake aute i osnujte agenciju za promet'

Vijesti 16. lis 201609:09 > 09:12
Davor Javorovic/PIXSELL/ilustracija

S troje poginulih u dvije prometne nesreće koje su se u petak dogodile u Zagrebu nastavljen je crni niz na hrvatskim prometnicama koji traje još od utorka.

Najprije su oko 4.15 sati stradala dvojica rumunjskih državljana koja su se kamionom zabila u stup nadvožnjaka na zagrebačkoj obilaznici, a nova tragedija dogodila se oko 15.45 sati kada je na okretištu autobusa u Dubravi vozač autobusa udario u pješaka koji je na mjestu poginuo.

Loše i neučinkovite kontrole

Nesreća u kojoj su stradala dvojica Rumunja dogodila se u blizini čvora Jakuševac, i to nakon što je 42-godišnji vozač velike hladnjače u kojoj je prevozio meso izgubio nadzor nad kamionom. U trenutku udara u betonski stup i vozač i suvozač su na mjestu poginuli, a cijeli prednji dio kamiona potpuno je uništen. Od siline udarca uništena je i prikolica u kojoj se nalazilo nekoliko tona pakiranog mesa koje se rasulo po oba traka obilaznice.

Kako bi policija obavila očevid, ali i kako bi ostale službe očistile cestu od kaosa koji je nastao, promet tim dijelom obilaznice bio je obustavljen gotovo cijeli dan. Iako službeno do zaključenja broja nije bio potvrđen uzrok zbog kojeg je došlo do ove nesreće, prema neslužbenim informacijama vozač je vrlo vjerojatno zaspao za volanom zbog čega je i izgubio nadzor nad kamionom.

– Protiv takvih nesreća vrlo se teško boriti, to je isključivo ljudski faktor. Kada je u pitanju ovaj slučaj, iako to ne mogu tvrditi jer nisam upoznat sa situacijom, lako je moguće da je vozač jednostavno predugo vozio bez pauze, za što je odgovoran pritisak koji poslodavci često nabijaju vozačima – govori Ivan Dadić, prometni stručnjak i umirovljeni profesor Fakulteta prometnih znanosti za Večernji list

Nakon tragedije na zagrebačkoj obilaznici javio se i prometni stručnjak Željko Marušić.

– Javna je tajna da se propisi o trajanju upravljanja za vozače teretnih vozila krše na više načina i da su policijske kontrole loše i neučinkovite. Zbog pogibeljnosti takvih prekršaja te propusta u nadzoru to je jedan hitnih prioriteta za rješavanje – kazao je Marušić koji je predložio pet mjera kako bi se smanjio broj nesreća na cestama.

– Trebalo bi utemeljiti Hrvatsku agenciju za sigurnost cestovnog prometa koja će uzeti stvari u svoje ruke i zaustaviti anarhiju u prometnom sustavu. Zatim moramo hitno vratiti uredbu ograničenja snage automobila za mlade vozače, s time da se limit sa 109 smanji na 95 konjskih snaga. Treba i znatno pooštriti i sustavno provoditi nadzor ispunjenje odredbi o trajanju upravljanja za vozače teretnih vozila i autobusa te unaprijediti postupke očevida nakon tragičnih nesreća kako bi se osigurali uvjeti za preciznu forenziku korištenja bilo koje funkcije pametnog telefona tijekom vožnje jer nije dovoljno samo znati je li vozač razgovarao na mobitel u trenutku nesreće nego i je li “surfao” ili se dopisivao. Na kraju, nužno je osnovati povjerenstvo koje će temeljito analizirati stanje zaštitnih ograda na autocesti – smatra Marušić, piše Večernji list.

Zbog stanja na cestama u zadnjih nekoliko dana te percepcije koja se stvorila u javnosti koja smatra da je ovogodišnje stanje sigurnosti cestovnog prometa izrazito loše oglasila se i policija.

– Statistika govori drugačije, odnosno ove godine bilježimo povoljnije stanje u odnosu na prošlu godinu. Do 13. 10. 2016. na području RH poginulo je 240 osoba, a do istog dana prošle godine njih 274, što je 12 posto manje u usporedbi s istim razdobljem prošle godine – naglašavaju u MUP-u.