Od početka sljedeće godine Grad više ne smije naplaćivati smeće prema kvadraturi stana već po količini otpada. Što će građani više reciklirati, to će im računi za odvoz biti manji
Nova Uredba o komunalnom otpadu na snagu stupa već u siječnju 2015. godine i njome će Grad Zagreb izgubiti bilo kakvu mogućnost dosadašnje naplate odvoza smeća po kvadratu kućanstva. Odsad će se odvoz naplaćivati po volumenu smeća, a cijena računa ovisit će isključivo o tome koliko će ga svaki Zagrepčanin mjesečno proizvoditi i pritom razvrstavati.
Prvi računi u svibnju
Kako doznaje Jutarnji list, Ministarstvo zaštite okoliša i prirode pri samom je završetku sastavljanja Uredbe koja će nakon što prođe sjednicu Vlade na snagu stupiti odmah početkom iduće godine. Sve jedinice lokalne samouprave, pa tako i Zagreb, dužne su u roku od osam dana od stupanja na snagu donijeti svoje odluke o prikupljanju komunalnog otpada. U tim odlukama definirat će rok u kojem počinju prikupljati smeće po novome modelu. Prema neslužbenim procjenama, Zagrepčani će prve račune po novom modelu volumena, a ne kvadrature, dobiti već u svibnju.
Najvažnije u cijeloj priči jest to da će računi za odvoz smeća većini građana poskupjeti. Koliko točno, još se ne zna, jer Uredba Ministarstva ne definira točnu cijenu, već samo daje formulu za njezin izračun. Cijenu će Grad Zagreb određivati zasebno.
Polovica računa za odvoz smeća bit će fiksni iznos, a druga polovica ovisit će o tome koliko svako kućanstvo proizvede smeća. Pojednostavljeno, ako je prosječno ZG kućanstvo dosad plaćalo 50 kuna mjesečno za odvoz smeća, odsad će sigurno plaćati fiksnih 25 kuna, a ostatak po dva moguća modela – ili po kilogramu smeća koji preda na odvoz ili po volumenu kante za otpad koju je zakupilo.
Najveći problem bit će kako urediti odnose u stambenim zgradama koje će nova Uredba definirati kao pojedinačne korisnike.
Ugovor s Čistoćom
Dakle, svaka će zgrada preko svog predstavnika stanara s Čistoćom morati sklopiti novi ugovor koji će definirati volumen kontejnera koji stanari zgrade koriste i koliko će se puta oni tjedno prazniti. Tako će biti i u ostalim gradovima, općinama i županijama.
Na stanare i njihove predstavnike past će teret kontrole tko od njih koliko smeća baca i koliko ga odvaja. Oni će sami morati kontrolirati i ne puni li njihove kontejnere netko drugi te ih osigurati tako da ih premjeste u zatvorenu prostoriju ili ograde i stave pod ključ.
Dakle, iznos računa u zgradama ovisit će i o tome poštuje li svačiji susjed dogovorenu mjesečnu količinu smeća.
Kako do manjih računa?
Ključ što manjeg računa bit će u odvajanju otpada, jer što će ga se više izdvajati iz komunalnog, to će smeća koje se baca u kontejnere biti manje.
Za taj razvrstani otpad JLS mora osigurati dostupne kontejnere.
U Ministarstvu su svjesni da će u početku biti otpora, što zbog skupljih računa, što zbog navikavanja na odvajanje otpada, i općenito bontona, ali se nadaju da će se korak po korak početi i primjećivati pozitivni efekti Uredbe.