Ministrica znanosti i obrazovanja Blaženka Divjak gostovala je u Novom danu i s našim reporterom Elvirom Mešanovićem komentirala stanje u znanosti i obrazovanju, kao i tijek kurikularne reforme.
Komentirajući odlazak Dijane Vican iz Posebnog stručnog povjerenstva, ministrica je rekla da nije imala nikakvih osobnih kontakata s njom. “Naši pogledi jesu različtit, a ja bih to probala depersonalizirati i okrenuti se budućnosti”, kazala je Divjak, dodavši da Vicanino otvoreno pismo predsjednici nije pročitala te da ga ne želi komentirati, jer nije važno.
Upitana smatra li svojevrsnom “malom pobjedom” činjenicu da u Povjerenstvu osim Vican neće biti niti Jasminke Buljan Culej, ministrica obrazovanja kazala je da to ne gleda na takav način. “Važno je da procesi budu takvi da omogućavaju da ljudi koji jesu sposobni doprinijeti reformi i razvoju budu u akciji i da budemo u tome na način da radimo školu za život, a ne za ocjenu. Ono što je nama u interesu je da reformski procesi budu takvi da svi budu uključeni i da maksimalno iskoristimo stručnjake u Hrvatskoj”, kazala je Divjak.
Kad je u pitanju potpora, istaknula je da je javnu potporu dobila i od premijera Andreja Plenkovića, kao i od predsjednice Kolinde Grabar Kitarović. “Obradovalo me što je predsjednica imala konkretnu podršku u smislu što bi trebalo u našim školama i kako ona može pomoći. Razgovarale smo na prvi dan škole u Gospiću i to je doprinijelo razumijevanju i našoj suradnji i tome da se ovaj proces ubrza”, rekla je Divjak.
Što se tiče odnosa s premijerom, Divjak je istaknula da misli da profesionalno dobro surađuju. “On je premijer i ima odgovornost za razvoj Hrvatske u cjelini. Ja sam zadužena za ministarstvo koje ima široki opseg posla i konkretne ideje koje jesu vezane uz ono što se zove reformski paket Vlade”, kazala je Divjak, istaknvuši da je objava javnoga natječaja za Ekspertnu radnu skupinu pitanje za premijera, ali da je važno da se nastavlja s procesima i da se ta situacija riješila.
Upitana za provedbu istrage oko curenja dokumenta analize strategije, koja je trebala biti dostavljena članovima Povjerenstva, Divjak je istaknula da je ona ministrica te da nije zadužena za to kako bilo koji član povjerenstva dobiva dokumente. “Analiza uopće nije bila namijenjena javnosti”, dodala je.
Ministrica znanosti i obrazovanja zahvalila je i HNS-u što joj je otvorio mogućnost da ministarstvo i reforme idu na način na koji idu. “U koalicijskim dogovorima i pregovorima riješene su stvari koje su se imale za riješiti. Naravno da ja sudjelujem u onim pregovorima koji su važni za obrazovanje”, kazala je.
Komentirala je i odluku premijera Plenkovića da vodi Posebno stručno povjerenstvo. “Oni koji su odgovorni za reformu moraju sudjelovati u donošenju odluka. Činjenica da je ministrica suvodi i članica je povjerenstva je dobra. U strategiji je postavljeno tako da je premijer taj koji imenuje vodstvo i njegovo vođenje daje posebnu težinu i stavlja reformu u prvi plan i očekujem angažman i potporu premijera na način kako smo imali da se planiraju akcije. Važno je zbog osiguravanja ne samo podrške, nego i osiguravanja financijskih uvjeta, da je premijer uključen”, istaknula je Divjak.
Govoreći o interesnim skupinama koje pokušavaju zaustaviti provedbu reforme obrazovanja, Divjak je istaknula da u Hrvatskoj postoje takve skupine, kojima je važno da zaustave bilo kakve reforme. “Ona mora biti u žiži interesa”, rekla je. Upitana tko čini te skupine, ministrica je istaknula da ima različitih interesa. “Spomenut ću priču oko nakladnika, koji nije samo naša priča i naš problem. Digitalna transformacija koja se događa u školama mora se odraziti i na promjenu poslovnog modela nakladnika. To nije jednostavno, ali nije bilo jednostavno ni u drugim zemljama. Ako se nešto financira iz javnih sredstava, mora biti javno dostupno. To je princip kojega se moramo držati u Hrvatskoj”, rekla je Divjak.
Kad su u pitanju različite političke struje, Divjak je istaknula da se oni u oko 90 posto pristupa i sadržaja mogu složiti. “Tamo gdje se ne slažemo, možemo razgovarati, a ne staviti u prvi plan prijepore. Važno je da naša djeca dobiju vještine i kompetencije za 21. stoljeće”, rekla je Divjak.
Na pitanje je li istina da je dvaput bila spremna na ostavku, ministrica je niječno odgovorila. “Ja kad sam ulazila u ovaj posao, bila sam spremna provesti reformske procese. Složila sam tim koji je u stanju provesti to. Ja nisam osoba koja brzo odustaje i nisam spremna na kompromise koji ugrožavaju naš sustav”, kazala je Divjak. “Ovo je koalicijska Vlada i, bez obzira što ja nemam ranijih političkih iskustava, jasno je da treba razgovorom tražiti rješenje. Mediji dobro prate ovu reformu, ali nekad se u fokus stave druge stvari”, dodala je. “Treba se znati tko što radi. Oni se bave time kako našim učenicima učiniti obrazovanje boljim, a to tako treba. I treba maknuti fokus s osoba, političara, ministara i fokusirati se na ishod učenja. Te poruke bi doprinijele da reforme idu brže i bolje”, objasnila je Divjak.
Kad je u pitanju najava premijera o osvježenju Posebnog stručnog povjerenstva, Divjak je kazala da će se radni natječaj za Ekspertnu radnu skupinu otvoriti nakon Plenkovićeva povratka sa službenog puta. “Ja mislim da će biti značajnih promjena u skupini”, rekla je.
Zamolili smo je za komentar činjenice da se na čelu Povjerenstva nalazi troje političara ,a najavljena je depolitizacija. “Depolitizacija ne znači da u Posebnom stručnom povjerenstvu, koje je zaduženo za koordinaciju i pripremu ne sjede osobe koje su zadužene za funkcioniranje sustava. Ja ću inzistirati da budu uključeni i čelni ljudi institucija koje se spominju u strategiji. Ministarstvo je, kad pobrojite koliko se puta spominje institucija, to koje sigurno vodi”, rekla je Divjak.
“Ključno je da je, kad se restrukturira Posebno stručno povjerenstvo, potrebno imenovati i novu radnu skupinu. Postojeći sustav bio je krnji i nefunkcionalan. Realno je očekivati da natječaj bude u listopadu. Treba obraditi sve pristigle prijave, a očekujemo da u studenom imamo novu Ekspertnu radnu skupinu, kako je i predviđeno”, kazala je Divjak.
“Mislim da se neće usporiti. Ministarstvo i ja ne stojimo, pokrenuli smo sve da bude spremno za sljedeću školsku godinu. Nama je drago da su se članovi stručnih radnih skupina javili da žele raditi. Oni su se javili zato što imaju što u stručnom pogledu dati reformi”, rekla je Divjak. Istaknula je da će u prvoj fazi, na primjedbama, raditi postojeća skupina. “Kad dođu recenzije, vidjet će se treba li ili ne treba nova”, kazala je.
Upitana hoće li se vratiti Boris Jokić i smeta li on HDZ-u, ministrica je rekla da to treba pitati HDZ. “Ono što je važno i što premijer ističe jest da se reforma pokrene. Svi koji mogu biti konstruktivni u tom procesu, nemamo luksuz da se odričemo sposobnih ljudi. Od svih se traži da budu uključivi. Što se Jokića tiče, on je dobio svojevremeno i podršku predsjednice, pa se sigurno može kazati da je ta podrška šira od neke možda lijeve opcije. Ne možemo vezati ni reformu ni procese za jednu osobu. Za Borisa Jokića i sve koji žele raditi ima mjesta u reformi. Moramo respektirati kakvo je naše društvo i što želi”, rekla je Divjak.
Ministrica je i razgovarala s Jokićem. “Nismo razgovarali o njegovu angažmanu kao voditelja radne skupine, ali kad se natječaj otvori, može se javiti”, kazala je Divjak.
Komentirala je stanje u ministarstvu koje je zatekla nakon odlaska Pave Barišića. “Ogroman je resor koji se pokriva i takvo je da zahtijeva puno stručnih ljudi. Primanja ljudi koji rade u državnoj upravi imaju niska primanja i teško je zadržati takve ljude. Postoje područja gdje smo potkapacitirani u ministarstvu i mislim da na tome moramo raditi”, rekla je Divjak.
Istaknula je da ima potporu ministara. “U periodu kad se provode reforme, treba veći angažman ljudi. Ja sam tražila da se neke stvari stave u prvi plan, posebno strukovno obrazovanje, jer je desetljećima bilo u zapećku naših reformskih procesa”, rekla je Divjak.
Ističe se da je Divjak ministrica s najviše savjetnika. Upitana ima li toliko suradnika, jer ne vjeruje ljudima koje je postavio Barišić, a ne može ih maknuti, Divjak je rekla da se tako ne može reći. “Ja svakog tko radi sudim po rezultatima, to je važno. Nije bitno tko je koga postavio, nego kakvi su rezultati njihova rada. Usporedite li akcijske planove, u ovom su trenutku oni visoko korelirani sa Strategijom koju je donio Sabor. Ja ne mgou raditi i razgovarati o tome što je bilo prije, to je sad na nuli”, rekla je Divjak.
Upitana kad će kurikularna reforma krenuti u punom jeku, ministrica je rekla da su konzultacije u tijeku.
“Stručne skupine će odgovoriti na posao vezano uz javnu raspravu, onda imaju recenzije kritika. Tri do pet posto škola će se pilotirati 2018. godine. Kad bismo čekali da sve škole imaju iste uvjete, ne bi reforma nikad krenula”, rekla je ministrica Divjak.
Što se tiče uvođenja informatike, Divjak je istaknula da će oprema ove godine biti stavljena u funkciju. Financirat će se iz državnoga proračuna, ali i iz europskih fondova. “Treba pripremiti kvalitetne podloge i projekte, a mislim da na raspolaganju imamo oko 300 milijuna kuna iz fondova”, kazala je Divjak.
“Ako iduće godine idemo s pilotom, sve to uspješno pilotiramo, reforma onda ide u sve škole. Postoje segmenti sustava o kojima se malo razgovara, a jedan dio je vezan uz strukovno obrazovanje”, rekla je Divjak.
“Bila bih zadovoljna da djeca ne idu s grčem iz škole i roditelji ih ne dočekuju tako. Što se učitelja tiče, već sad smo osigurali oko 400 milijuna kuna više za učitelje, temeljem dogovora i pregovora. Ipak, važno je istaknuti da nisu samo plaće važne, važni su i uvjeti rada, edukacije koje se planiraju za učitelje, što je njima jednako važno kao što je važna i plaća”, istaknula je ministrica obrazovanja.
Upitana za ocjenu stanja u školstvu, Divjak je rekla da imamo otoke izvrsnosti, ali da nemaju svi jednake uvjete. “Stanje je letargično u dijelovima sustava koji su bili godinama zapostavljani”, kazala je Divjak.
Kad je u pitanju visokoškolsko obrazovanje, Divjak je istaknula i odgovornost znanstvenika. “Imamo znanstvena područja koja su konkurentna na međunarodnoj razini, a tu su odgovorni i znanstvenici, jer sveučilišta imaju određenu autonomiju”, rekla je ministrica.
Upitana što će se dogoditi umiješa li se politika ponovno u obrazovnu reformu i nametnu li se ponovno ideološke teme, Divjak je rekla da je to ono što se pokušava staviti van fokusa. “Devedeset posto promjena je takvo da nemaju veze s politikom. Puno više imaju s izdvajanjem iz roračuna, a ideološke teme su zabava kad nemamo konkretnih tema u stručnom smislu. Važno je da se stvori suglasje u društvu da je ova reforma jedna od najvažnijih reformi u hrvatskom društvu”, rekla je Divjak.
“Očekujem najviše dogovora oko toga kako ćemo regulirati izdvajanje iz državnog proračuna, jer tu loše stojimo. Naš proračun nije dobar, a ni izdvajanja nisu bila. Kad govorimo zašto su neke države uspješnije, nije zato što su više izdvajali iz državnog proračuna, nego su izdvajanja kad se tiče BDP-a puno viša. Suradnja treba biti na gospodarskoj razini”, rekla je Divjak.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.