Od početka studenog na snazi su nova pravila poslovanja autoškola koja donose više poduzetničke slobode na ovom dosad strogo reguliranom području. Stručnjaci su podijeljeni oko učinkovitosti nove regulative. Dok jedni smatraju da će liberalizacija dovesti od pada kvalitete usluga i dampinga, drugi vjeruju da će potrošači profitirati jer će tržište.
Dosadašnja pravila određivala su minimalnu cijenu nastavnog sata u autoškoli i ona je, primjerice, za B kategoriju iznosila 115 kuna. Autoškole tako nisu mogle spustiti cijenu usluge ispod te minimalne, čime se nastojao zaštititi određeni kvalitativni minimum usluge. Kako pravila Europske unije nalažu formiranje cijena po tržišnom modelu kao i druge uslužnih djelatnosti i tržište autoškola našlo se na udaru liberalizacije. Usprkos otporu vlasnika autoškola kojih je u Hrvatskoj registrirano oko 350, krajem listopada usvojen je Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji donosi oštriju konkurenciju i na ovom području.
Glavna novost je ukidanje regulirane minimalne cijene čime se otvara prostor za snižavanje cijena. Trenutno u Zagrebu za školovanje za B kategoriju vozača treba izdvojiti 5.700 kuna, na što treba dodati niz ostalih stavki (tečaj prve pomoći, liječnički pregled, ispiti iz prve pomoći, prometnih propisa i upravljanja vozilom) pa ukupni trošak stjecanja dozvole za vožnju osobnog automobila premašuje 7.000 kuna.
Nestaju i odredbe koje su ograničavale ulazak na tržište novim poduzetnicima. Tako se ukida ‘mreža autoškola’ kroz koju se ograničavao dozvoljeni broj autoškola po svakoj županiji, ovisno o broju kandidata. Time je svim poduzetnicima omogućeno slobodno otvaranje auto škola što će sigurno zaoštriti konkurenciju. Ukinuto je i pravilo po kojem se nova autoškola može otvoriti u mjestu koje ima status grada, ako u tom gradu ne postoji ni jedna autoškola.
Liberalizacija je zahvatila i radne odnose omogućavanjem slobode ugovaranja rada u autoškoli na puno ili nepuno radno vrijeme, kako bi se rad prilagodio tržišnim potrebama. Uvedeno je i nekoliko mjera kojima će se smanjiti troškovi poslovanja autoškola. Podignuta je granica dopuštene starosti vozila B kategorije sa 7 na 10 godina te s 12 na 15 godina za autobuse u autoškolama uz obveznu tehnički ispravnost vozila čime je smanjena učestalost obnove voznog parka. Određeno rasterećenje donijet će i odredba po kojoj se za nova vozila tek nakon dvije godine mora obaviti tehnički pregled.
Prometni stručnjak Željko Marušić ne protivi se liberalizaciji, ali boji se da će uvođenje isključivo tržišnih kriterija dovesti do pada kvalitete usluga. ‘Ja sam za liberalizaciju, ali neke stvari moraju biti propisane. Tu mislim na standarde obuke i ispita koji ne bi smjeli doći u pitanje’, kaže Marušić.
Smatra da država najprije mora postaviti standarde, a tek onda prepustiti tržištu da prisili auto škole na poboljšanje omjera kvalitete i cijene. ‘Danas nije dobro propisana potrebna kvalitete obuke pa ljudi prolaze različite škole. Tako, primjerice, ne postoji obaveza da prilikom obuke svi moraju proći tečaj vožnje na autocesti ili vožnju na rotoru. Kad netko završi autoškolu na otoku nije pripremljen za vožnju po autocesti i po većem gradu’, pojašnjava Marušić. Stoga se zalaže da država ujednači kriterije obuke i ispita, te da se polaznicima iz manjih sredina sufinancira obuka u regionalnim centrima, piše tportal.