Heroj Domovinskog rata: 1992. godine MIG-om pobjegao iz JNA

Vijesti 04. velj 201516:29 > 16:34
youtube/screenshot

Umirovljeni pilot HRZ-a i višestruko odlikovan junak Domovinskog rata Danijel Borović, na današnji dan, 4. veljače 1992. godine, izvršio je "Prelet za Hrvatsku" i HRZ-u, koje je bilo u povojima, osigurao prvi borbeni nadzvučni avion.

Umirovljeni pukovnik Hrvatske vojske Danijel Borović iz Kneginca kao vojni pilot svojim je riskantnim preletom iz JNA prije 23 godine Hrvatskoj stavio na raspolaganje prvi nadzvučni borbeni zrakoplov MiG-21 bis.

Borović o svojem “letu bez povratka” danas tek kratko kaže: “Nakon sljetanja po mrklom mraku na aerodrom u Puli – ponovno sam se rodio!”.

Podsjetimo, početkom 1992. godine rat u Hrvatskoj je već uvelike bio u tijeku, a mnogi pripadnici bivše jugovojske, stavili su se na raspolaganje novoj Hrvatskoj vojsci. No, učiniti to kao pilot nadzvučnog lovca JNA stacioniranog u Bihaću, bila je možda najteža misija.

Naime, nije se moglo samo tako “preskočiti aerodromsku ogradu”, prisjeća se Danijel Borović.

“Početak obrane od agresije i ustrojavanja nadzvučne komponente HRZ-a obilježilo je nekoliko jedinstvenih pothvata. Prvo je 25. listopada 1991. godine pilot Rudolf Perešin s zračne luke u Bihaću zrakoplovom MiG 21R preletio u Austriju, u zračnu luku Klagenfurt. Rudolf nije mogao sletjeti na područje RH, jer su tada svi aerodromi u Hrvatskoj bili pod kontrolom JNA. Meni se prilika napokon ukazala 4. veljače 1992. Samo 2 sata prije polijetanja, moja supruga Snježana je s malodobnim sinom Vanjom morala napustiti naš stan u Bihaću i otputovati u neizvjesnu avanturu, prolazeći brojne kontrolne punktove JNA i paravojnih jedinica. Za mene je to bio let s kojeg nije više bilo povratka”, kazao je za evarazdin Borović.

Nažalost, nakon polijetanja sa Željave, mnogo toga pošlo je po zlu i sletio je u Puli po mrklom mraku. Na minirani aerodrom koji je bio “osvijetljen” tek svjetlima nekoliko vozila Hrvatske vojske. Borović je sa suprugom iznio svoja sjećanja u monografiji “Prelet za Hrvatsku“.

Naš elitni pilot, bio je jedan od izabranih koji su svojevremeno vodili hrvatske MiG-ove na zadaće s USAF-ovim borbenim zrakoplovima F-14, F-16 i F-18. No, višestruko odlikovan, pohvaljivan i nagrađivan vitez našeg neba nikako da postane general.

“Od nas “starih orlova” koji smo stvarali povijest HRZ-a na MiG-ovima još uvijek leti brigadir Ivan Selak. U nebrojenim akcijama tijekom Domovinskog rata i kod vježbi izgubili smo nekoliko kolega pilota iz 1. lovačke eskadrile HRZ-a – Antu Radoša, Zlatka Mejaškog, Rudolfa Perešina, Miroslava Perisa i Ivana Bosnara”, naglasio je Borović.