E-novorođenče: Novi način prijave djeteta korak po korak

Vijesti 15. ožu 201815:52 > 19. ožu 2018 13:30
Ilustracija

Od siječnja 2018. godine u Hrvatskoj postoji usluga e-Novorođenče.

Na ovaj način omogućeno je roditeljima da djecu upišu u maticu rođenih, evidenciju državljanstva, kao i da prijave prebivalište djeteta na adresu roditelja i reguliraju zdravstveno osiguranje djeteta na jednom mjestu (u matičnom uredu) ili od kuće. Uz to, putem e-Novorođenčeta moguće je podnijeti zahtjev za dobivanje jednokratne novčane potpore za novorođeno dijete Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje. 

Usluga e-Novorođenče dostupna je od 31.1. 2018. putem Interneta.

Upis djeteta moguće je obaviti na tri načina. Prvi je da oba roditelja, prvo majka, a zatim otac, koriste uslugu e-Novorođenče putem interneta. Drugi je da oba roditelja odu u matični ured i upišu dijete. Treći je da majka koristi interenet, a otac ode u matični ured. 

“Razina usluge ista je bez obzira na kanal prijave djeteta, a upis se mora obaviti 30 dana od dana rođenja djeteta”, kažu u Ministarstvu uprave. 

Da bi se dijete moglo upisati putem interneta, moraju biti ispunjeni određeni uvjeti, a to su:

◦ dijete je rođeno u RH

◦ dijete je RH državljanin

◦ roditelji, ili barem majka, jesu u posjedu eOI (eOI ima na sebi: identifikacijski certifikat i potpisni certifikat)

◦ roditelji raspolažu računalom s čitačem kartica

◦ računalo je spojeno na internet.

Ako je neki od podataka o roditeljima neispravan, a zapisan je u državnim evidencijama, tzv. temeljenim registrima, nećete ga moći ispraviti ovom e-uslugom. Takve je podatke za sada moguće promijeniti samo u nadležnom uredu.

Građani zadovoljni

U Ministarstvu uprave kažu kako su reakcije na aplikaciju jako dobre. 

“Roditelji su zadovoljni jer uslugom obuhvaćamo povezivanje više institucija i rasterećujemo ih obveze obilaska tih institucija (op.a. matičnog ureda, MUP-a i HZZO-a). Razina usluge je ista za roditelje koji dođu u matični ured, kao i za one koji cijeli posao odrade od kuće. Također, postoji i mogućnost da majka svoj dio posla napravi od kuće, a otac da dođe u matični ured”, kaže viša savjetnica-specijalistkinja u Ministarstvu uprave, mr. sc. Leda Lepri, koja je ujedno i kontakt osoba (help-desk) za pomoć roditeljima prilikom prijave. 

“Najviše usluga se još uvijek koristi u matičnom uredu, ali vjerujemo da će se to s vremenom promijeniti”, govori Lepri. 

Do danas je putem sustava e-Građani, odnosno putem Interneta, upisano 101 novorođenče. Od toga 34 bebe su upisane od strane majke, dakle majke nisu morale u matični ured, a očevi su svoj dio prijave obavili u matičnom uredu. 

“Cilj je ovoga kao i niza drugih projekta Ministarstva uprave digitalizirati, pojednostaviti i ubrzati pružanje usluga javne uprave građanima i pri tome učiniti prepoznatljivom ulogu Ministarstva uprave u procesu modernizacije javne uprave. To je dugotrajan proces, ali projekti poput ovoga, koji su usmjereni na djecu i roditelje su način da pokažemo da mislimo na njih i radimo na tome da ih ubuduće od ostvarenja njihovih prava i obveza ne mora više dijeliti dugi red i šaltersko staklo i da to vrijeme mogu iskoristiti na puno zabavniji način. Usput pozivamo sve da se u to uvjere sami. Za kraj ću samo napomenuti da je u pripremi druga faza ovoga projekta koja bi novim uslugama trebala zaokružiti sva administrativna postupanja vezana uz činjenicu rođenja djeteta, ali o tome detaljnije drugom prilikom. Vlada Republike Hrvatske i Ministarstvo uprave na čelu s ministrom Lovrom Kuščevićem ovom aplikacijom našim građanima olakšavaju višesatno čekanju u redovima, gužvama u prometu te pri tom ne moraju plaćati potvrde koje će putem sustava e-Građani dobiti u osobnom korisničkom pretincu”, govori Terezija Marić, načelnica Samostalnog sektora za građanska stanja i modernizaciju upravnog postupanja. 

Iz Ministarstva uprave, koje je i provelo i omogućilo ovaj projekt, kažu kako bi bilo dobro da se budući roditelji pripreme i na način da nabave e-osobne iskaznice koje će im trebati za sve složenije e-usluge. 

Kako do e-osobne iskaznice?

Na stranicama MUP-a objašnjen je postupak izdavanja e-OI

Elektronička osobna iskaznica u redovnom postupku izdaje se u roku od 30 dana od dana podnošenja zahtjeva:

· cijena eOI koje se izdaju djeci do navršenih 5 godina koje ne sadrže certifikate je 60,00 kuna

· cijena eOI koje se izdaju djeci od navršenih 5 godina i punoljetnim osobama koje sadrže jedan ili dva certifikata je 79,50 kuna

· cijena eOI koje se izdaju osobama s navršenih 65 godina koje ne sadrže certifikate je 49,50 kuna.

Elektronička osobna iskaznica u ubrzanom postupku za sve podnositelje zahtjeva izdaju se u roku od 10 dana od dana podnošenja zahtjeva po cijeni od 195,00 kuna

Elektronička osobna iskaznica u žurnom postupku za sve podnositelje zahtjeva izdaju se u roku od 3 radna dana od dana podnošenja zahtjeva po cijeni od 500,00 kuna.

Osobe koje posjeduju važeće osobne iskaznice ne moraju ih mijenjati do isteka roka njihova važenja, a osobe koje posjeduju osobne iskaznice s trajnim rokom važenja ne moraju ih mijenjati, ali ih mogu zamijeniti elektroničkim osobnim iskaznicama.

Upute

U dokumentu ispod možete vidjeti kako izgleda upis djeteta putem Intereneta, korak po korak.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter|Facebook | Instagram.