Saborski zastupnik SDP-a Gordan Maras komentirao je u Novom danu stanje u hrvatskoj brodogradnji.
Zašto problem brodogradnje nije riješen do kraja?
Moramo zadržati brodogradnju. Na kraju ćemo imati samo usluge, bez neke ozbiljne industrije. Trebamo aktivnu ulogu Vlade u stvaranju okružja konkurentnosti… Time se bavila i vlada Zorana Milanovića. Imam osjećaj da je ova Vlada zaboravila na ključni problem, da se tom vrstom industrije treba baviti s makrorazine, ne subvenciijama nego stvaranjem okružja. Sad se uključuje u zadnji čas. Vlada je morala biti prisutna. Ne znam je li im fokus previše bio na Agrokoru, ali očito je to sad eskaliralo. 4.500 ljudi je u štrajku, vrlo su neodgovorne izjave ministra Horvata da par dana nije problem. Država mora biti uključena kroz logistiku i stvaranje okružja u kojemu se može proizvoditi kvalitetne brodove. Ne vidim zašto bi hrvatski radnici radili po brodogradilištima po Europi, a ne u RH. Nisam pristalica toga da čekamo što će reći EK. Mi moramo zaštiti brodogradnju u Hrvatskoj. Ako se pretvorimo samo u usluge, hrvatsko gospodarstvo bit će izloženo.
Ima li brodogradnja budućnost u Hrvatskoj?
Postoji prostor, resursi, tehologija i znanje, samo se to treba posložiti. Razlika je u jamstvima koja dajete naslijepo i onome što smo u Milanovićevoj vladi radili. Nije se događalo da se Vlada ne uključuje u problem dok ne eskalira. Vlada ne prati situaciju. Netko mora u Ministarstvu to pratiti, čak i ako nisi uključen na način da kreiraš tržište. Tvrtke koje imaju četiri, pet tisuća zaposlenih moraju biti praćene, pa makar da se zna kako rade i koji su im problemi. Ovo je ogromna odgovornost Vlade, neinformirani su i uključuju se u zadnje dvije minute. Pogledajte te izjave sad… To zabrinjava i pokazuje da Vlada ne radi svoj posao.
Mislite li da se plaće opet trebaju isplatiti kreditom HBOR-a?
Nemoguće je dati kredit za plaće. Pitanje je posla i projekata. Nisam ministar, da sam ministar dao bih odgovor kako će biti isplaćene plaće i kakva je budućnost Uljanika. Našao bih novac kroz projekte. Država mora biti garant.
Iz proračuna?
Ne. Ja se ne bih doveo u situaciju da dva dana pred problem moram naći rješenje. Vidio bih kako država funkcionira. Može se aktivirati i zakon za posebna društva koji smo donijeli za Agrokor.
I premijer vam je to predbacio, da ste bili protiv Lex Agrokora, a sad zazivate Lex škver.
Situacija u Agokoru sa situacijom u brodogradilištima nema puno dodirnih točaka. Agrokor bi se sam refinancirao i bez uključivanja države. U ovoj situaciji je totalno drugačija priča. Imamo tvrtku u značajnim poteškoćama. Nužnija je pomoć nego što je bila kod Agrokora.
Bi li SDP podržao Lex škver?
Morao bih imati potpunu informaciju. Želimo brodogradnju, proizvodnju i sačuvati radna mjesta. Spremni smo poduprijeti rješenje koje ide u tom smjeru. Brodogradnja je prevažna da bi pustili da se to samo od sebe rasplete.
Treba li HBOR dati kredit za isplatu plaća?
Ukoliko se u okviru nekog projekta može odobriti kredit, mislim da HBOR to treba napraviti.
Tko treba voditi stratešku politiku? Vlada, investitori?
Brodogradnja je u privatnim rukama. To su privatne tvrtke. Nije više situacija kako 2011. kad smo ulupavali milijarde u brodogradnju, a od toga su živjele privatne tvrtke. Vlasnici trebaju vidjeti koja im je perspektiva. Država treba biti partner. Ali, inicijativa treba biti na vlasnicima.
Je li Končarov model prihvatljiv?
On je vlasnik Brodotrogira. Tamo ima problema, ne ovakvih, ali… Takva vrsta vlasništva je prihvatljiva, ali vidim da nije svima. Turizam radi solidno, tome ne doprinosi previše država, nego odmaže. Proizvodnje i industrije ima sve manje. Interes nam je da brodogradilišta nastave raditi.
Tema ovih dana je i porezna reforma. Je li odluka kojom se traži isplata plaće s pravom izazvalo toliko kritika?
Msilim da se ovo ne može nazvati reformom, a drugo – ovo je nevjerojatno da ministar nakon nekoliko izmjena koje su bile pozdravljene ide u ovom smjeru. Ove izmjene sve su u smjeru toga da se ljude pokaže kao prevarante i da se onemogućava poduzetništvo. Nije bitan samo trošak nego i cijela atmosfera. Ministar se treba zapitati zašto ljudi otvaraju tvrtke po drugim zemljama i bježe iz Hrvatske.
Zloupotrebe?
Kako god smislite pravila smislite ne možete se opterećivati zbog 20 slučajeva i zbog toga naštetiti tisućama ljudi. Krivi je koncept. Imamo mogućnosti. Po prvi put imamo suficit proračuna. Marić ima na raspolaganju četiri, pet milijardi kuna više godišnje. Mi moramo rasteretiti gospodarstvo. Strane tvrtke nisu ništa konkurentnije od naših, razlika je u tome što država uzima previše.
Koliko je uspješnih malih tvrtki u odnosu na to kad ste vi bili ministar?
Neke stvari smo napraivili i 20, 30 tisuća tvrtki se brzo ostvarilo. Fakturiraju se usluge preko obrta i paušalno plaćaju dorinose. Stvorili smo zdraviju atmosferu.
Hoćete li podržati reformu?
Ne, ovakvu sigurno nećemo podržati. Samo da se vratim malo: Mislim da mnogo ljudi tako misli, a i ja imam osjećaj, da Vlada, odnoso premijer, pozivajući se na Bruxelles traži alibi da ugasi brodogradnju i napravi lijepe nekretninske projekte. Pozivam da se i premijer ogradi od toga. Nekim krugovima je u interesu da se u Hrvatskoj brodogradnja ugasi. Neke zemlje bi bile sretne da u Hrvatskoj nema tri brodogradilišta. Ovaj pristup Vlade ide u tom smjeru. Nadam se da premijer nije iza nekretninskih lobija koji žele ugasiti brodogradnju zbog svojih interesa.
Ima li drugog rješenja osim isplate plaće iz proračuna?
Nije se slučajno baš sada desila eskalacija. Ako ne sudjelujete, normalno da će se situacija zakomplicirati i doći ćemo do ovoga.
Nije Vlada vodila brodogradilišta.
Ali Vlada mora pratiti okolnosti. Nije Vlada vodila ni male tvrtke kad sam ja bio ministar, ali Vlada je tu da stvara okolnosti i daje potporu. Evidentno je da je izostala potpora Vlade sektoru brodogradnje. Vlada ne radi svoj posao, tu je već dvije godine i nemoguće je da ovako problem eskalira ako radite svoj posao. Ne može se odgovornost prebacivati pet godina unazad. Odgovornost je na Plenkoviću i ponavljam, nadam se da nije u nekretninskom lobiju.
Hoće li se oporba uključiti?
Imamo neke kontakte i jasno ćemo iskomunicirati svoje prijedloge. Prije dvije, zapravo već tri godine je prošlo od vlade Zorana Milanovića, već tri godine se ovo nije događalo.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.