Situacija oko Uljanika svaki je dan kompliciranija, a cijeli proces restrukturiranja odrazit će se ne samo na grad, Pulu nego i na cijelu Istarsku županiju.
U Uljaniku je zaposleno oko 4.000 ljudi, a kad to proširimo na članove njihovih obitelji, na brojne kooperante koji surađuju s Uljanik grupom dolazimo do brojke od 10.000 ljudi čija je sudbina upitna ovih dana, a o tome su za HRT govorili pomoćnik ministra gospodarstva Zvonimir Novak, ekonomski analitičar i publicist Ratko Bošković te Rajko Kutlača iz sindikata Istre i Kvarnera.
Od povjerenice za tržišno natjecanje Margrethe Vestager dobili smo dvije jasne poruke iz Europske komisije, istaknuo je Novak: “Veći dio troškova restrukturiranja trebala bi podnijeti država što nije sukladno smjernicama EK i drugi dio – ne vidi se održivost iz tog programa restrukturiranja. To su također bile naše krucijalne primjedbe na plan restrukturiranja koji smo zaprimili iz brodogradilišta, a koje su ministarstva gospodarstva i financija dale na njega. Malo je bio popravljen u lipnju i takav smo uputili EK”.
“Kroz cijelo vrijeme prvenstveno za 3. maj postojao je interes talijanskog Fincantierija, postoji interes još nekih drugih europskih brodogradilišta, obraćali su nam se i iz veleposlanstava tako da postoji interes i domaćih i stranih ulagača.Što se tiče strateškog partnera Danka Končara i Kermas ulaganja, odabrani su od uprave društva, od nadzornog odbora kao potencijalni strateški partner s kojim oni kreću u restrukturiranje društva. Kad zaprimimo primjedbe iz EK u pisanoj formi mi ćemo kao Vlada dati neku stručnu pomoć. Međutim program restrukturiranja je od društva i strateškog partnera i od njih se očekuje da program restrukturiranja dorade sukladno primjedbama iz EK koje će stići”, kazao je Novak.
“Očekujemo veći angažman svih čimbenika: države, Končara i uprave. Činjenica je da Končar do usvajanja programa restrukturiranja ne može ući u vlasničku strukturu. Kako se razgovara i s drugim ulagačima onda je uloga Končara još u zraku. Visoka povjerenica je dala neke ocjene programa restrukturiranja, a iz Vlade govore da će se sada to doraditi. Nacrt restrukturiranja se radi od početka godine i to je išlo prema Vladi. Pitam se što se radilo svih ovih mjeseci, vrijeme prolazi, a ono nije na strani Uljanika koji propada. Zašto već program restrukturiranja nije dorađen da bude prihvatljiv EK već u ovoj fazi”, upitao je Kutlača.
“Hrvatska javnost nije imala prilike vidjeti ništa od tog programa. Ne znamo što se to točno razgovaralo. Mene smeta da europski činovnici smiju vidjeti na što hrvatski poreznici obveznici moraju dati novac, a sami ti poreznici ne smiju – to se taji. No, mislim da možda i nije problem u tome koliko treba dati novaca, nego je problem u temeljnom kako je program zamišljen da bi se u njega privukao strateški partner. Volio bih da se ne razgovara o strateškom parneru jer je to bedastoća – radi se o tome da se Uljaniku nađe novi vlasnik, odnosno da se nađe netko tko će biti spreman snositi rizik od gubitaka brodogradnje. Prema onom što sam vidio cijela konstrukcija ne drži vodu”, upozorio je Bošković.
“Oni su si zamislili da nađu za buduću brodogradnju u Uljaniku novog partnera, ali će mu zauzvrat nešto moraju dati, a to bi bio Uljanikov prostor u Puli gdje su radionice da bi on tamo radio nešto profitabilno jer znamo da će brodogranja biti neprofitabilna. Tamo će biti vezovi za megajahte, hoteli, stanovi – to je taj nesrazmjer koji je najveći problem. To što mu se želi dati kao protuvrijednost to je nerazmjerno – ne vrijedi toliko, to je problem i vrlo je problematično. Radnici Uljanika kažu da ne mogu graditi brodove bez radionica, grad ne želi stanove, ne znamo koliki je to biznis servisirati megajahte, puno je nepoznanica”, rekao je Bošković.
“Kad su spojeni Uljanik i 3. maj smatrao sam da to ne neće funkcionirati – to su dva odvojena svijeta. Brodogradilište 3. maj je manje ili srednje brodogradlište koje može biti samodostatno, ili se s nekim brodogradilištima može udružiti oko nekih poslova. 3. maj treba hitno izvaditi iz Uljanik grupe i trebaju se odvojeno rješavaju ta dva brodogradilišta”, smatra Bošković.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.