'Na stranicama Enciklopedije o Agrokoru koja sadrži stotinjak natuknica, ugovora i transkripte Istražnog saborskog povjerenstva, koju smo objavili 11.4.2018. povodom dana kada je Povjerenstvo trebalo objaviti svoje zaključke o Agrokoru, HRCIN je u ponedjeljak objavio Ugovore između HBOR-a i Agrokora potpisane 21.12.2016.'
Navodi to Hrvatski centar za istraživačko novinarstvo i slobodu medija (HRCIN), u priopćenju poslanom medijima te dodaju da je ”HBOR-u nakon godinu dana otezanja presudom Visokog upravnog suda od 26.9.2018. naloženo da preda kopije Ugovora od 21.12.2016. između HBOR-a i Agrokora Dariju Juričanu, a na osnovu Zahtjeva za pravo na pristup informacijama (ZPPI).
Sud je u presudi naglasio: … nije istinita tvrdnja tužitelja kako očito ne postoji izuzetak od bankovne tajne, budući da je člankom 157. stavkom 3. točkom 25. ZOKI-a propisano kako se obveza kreditne institucije da čuva bankovnu tajnu ne odnosi u slučaju kada je to propisano drugim zakonom. Drugi zakon je u ovom slučaju ZPPI, koji u članku 16. stavku 3. predviđa dostupnost informacija o raspolaganju javnim sredstvima i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, a budući da tužitelj nesporno raspolaže javnim sredstvima tuženik je riješio kao u izreci rješenja.
Tužitelj kao razvojna i izvozna banka u 100-postotnom vlasništvu Republike Hrvatske osnovan je sa svrhom kreditiranja obnove i razvitka hrvatskog gospodarstva, a njegov položaj, poslovi, vlasništvo, ovlaštenja i ustroj kao posebne financijske institucije uređeni su Zakonom o hrvatskoj banci za obnovu i razvitak (,,Narodne novine” 138/06. i 25/13.). Među ostalim, tim Zakonom je propisano da temeljni kapital tužitelja uplaćuje Republika Hrvatska iz državnog proračuna i da Republika Hrvatska jamči za obveze tužitelja bezuvjetno, neopozivo i na prvi poziv te bez izdavanja posebne jamstvene isprave.
Nadalje, propisano je da djelatnost i poslove iz članka 10. Zakona o hrvatskoj banci za obnovu i razvitak tužitelj obavlja sukladno propisima o državnim potporama, u članku 7. Zakona o državnim potporama (,,Narodne novine” 47/14.) propisano je da Vlada Republike Hrvatske oblikuje politiku državnih potpora Republike Hrvatske određujući njome prioritetne ciljeve i svrhu učinkovitog korištenja sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.
Stoga pravilno tuženik smatra da sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske spadaju u javna sredstva i da se na tužitelja, kako tijela javne vlasti u takvim slučajevima primjenjuju odredbe članka 16. stavka 3. ZPPI-a iz kojeg razloga tužitelj nije bio dužan provoditi test razmjernosti i javnog interesa.
Kako je nesporna da sredstava iz državnog proračuna spadaju u javna sredstava to osnovano tuženika smatra da je kontrola korištenja sredstava iz državnog proračuna u interesu svih građana te zainteresirana osoba kao i svaka druga ima pravo saznanja o potrošnji javnih sredstava koje bi radi transparentnosti rada tijela javne vlasti trebale biti dostupne što u konačnici dovodi do toga da se novac iz državnog proračuna koristi za javno dobro”, navode iz HRCIN-a.
Presuda Visokog upravnog suda kao i scanovi Ugovora dostupni su OVDJE.