Iz strategija kandidata koje su nama vidljive - jasno se može iščitati kako je glavni fokus bio usmjeren prema Google oglasima, ali i društvenim mrežama Facebooku i Instagramu.
Prva kampanja Baracka Obame donijela je velike promjene u političkom marketingu, po prvi puta u povijesti te 2008. godine, internet je odigrao važnu ulogu. Pa ipak, dva posljednja “šoka” privukla su veću pažnju, a to su Donald Trump i Brexit, piše Marijan Palić, stručnjak je za digitalni marketing i suautor knjige “Atomski marketing”, za Večernji list.
Upravo je u te dvije kampanje, kvalitetnija online strategija s puno manjim budžetima, dovela rezultate koje nitko nije očekivao. Može li kvalitetna online kampanja presuditi i predsjedničke izbore u Hrvatskoj? U neizvjesnim izborima kao što su ovi, to svakako može biti presudan faktor.
Strategije vodećih kandidata
Iz strategija kandidata koje su nama vidljive – jasno se može iščitati kako je glavni fokus bio usmjeren prema Google oglasima, ali i društvenim mrežama Facebooku i Instagramu.
Jedna od strategija predsjedničkog kandidata Zorana Milanovića bila je veliko ulaganje u promociju na Facebooku na samom početku kampanje, a kako je ona odmicala ovaj je predsjednički kandidat usporavao s trošenjem sredstava.
On je od vodećih predsjedničkih kandidata do sada i najviše potrošio na ovu društvenu mrežu, čak 171.524 kune (23.031 EUR). Isto tako, zanimljivo je kako se odlučio na dvije web stranice – zoranmilanovic.com i normalno.hr.
Cilj stranice normalno.hr bio je stvoriti interakciju, tj. uključiti fanove i povezati sve s offline kampanjom normalno koju je postavio na jumbo plakatima. Svi ostali kandidati fokusirali su svoje kampanje prema jednoj web stranici.
S druge pak strane, Kolinda Grabar-Kitarović i Miroslav Škoro u kampanju su ušli nešto sporije, ali kako je kampanja odmicala ulagalo se sve više novaca.
#related-news_0
Aktualna predsjednica u posljednjih je 7 dana potrošila 90.577 kuna (12.126 EUR) od ukupno potrošenih 123.979,54 kune (16.647 EUR). Miroslav Škoro je išao sličnom strategijom, ali s puno skromnijim budžetima.
Ukupno je u kampanji potrošio 48.558 kuna (6.520 EUR), a u posljednjih 7 dana 32.173,46 kuna (4.320 EUR).
Dakle, ovo dvoje kandidata odlučili su se fokusirati više na sam završetak kampanje i pokušati “uloviti” što više neodlučnih birača nekoliko dana prije same odluke.
Prilikom analize kampanja, primijeti se kako je posebno targetiranje koristio Miroslav Škoro koji je u posebnim kampanja targetirao Slavoniju, a određene poruke komunicirao primjerice samo u Zagrebu.
Strategija Mislava Kolakušića je bila vrlo jednostavna – nema oglašavanja. On se fokusirao na interakciju s već postojećom bazom fanova, a oni su taj sadržaj dijelili, lajkali i komentirali. No je li uz tu strategiju moguće pobijediti? Teško, gotovo nemoguće.
Interakcija je važnija od lajkova
Većinom vlada mišljenje o tome kako je broj lajkova presudan, o tome su pisale i mnoge analize, ali to nije tako. Zašto? Zato što je puno važnije imati angažirane ljude koji će objave lajkati, dijeliti i komentirati – jer se samim time i povećava doseg tj. vidljivost stranice na Facebooku.
#related-news_0
Ono što treba zabrinuti aktualnu predsjednicu je pad lajkova u odnosu na prošli tjedan i to u finalnim danima kampanje. Pretpostavka je da je jedan od razloga manje interakcije i pada lajkova to što je veliki broj pratitelja aktualne predsjednice izvan Hrvatske, a često ni ne znaju hrvatski jezik (to možete primijetiti ispod gotovo svake objave).
Jako dobru interakciju ima i Mislav Kolakušić, koji u promociju nije uložio niti kune. Pa ipak, iako ima 158.700 lajkova angažman na njegovoj stranici prethodnog tjedna iznosi 235.400! Trenutno je najslabiji od vodećih kandidata na Facebooku Zoran Milanović i to u obje kategorije – najmanji broj lajkova i najmanja interakcija.
Trikovi koje koriste kandidati
Neki od kandidata koriste i inovativne stvari kako bi došli do svojih glasača. Posebno je atraktivan live stream putem Facebooka, kojega najviše koristi Miroslav Škoro.
Upravo je live stream povećao već navedeni veliki doseg koji ima, primjerice, live stream skupa iz Lisinskog imao je do oko 248.000 pregleda! Škoru nije smetalo radi li se o streamu iz nekog manjeg grada, pa čak ni da se radilo putem mobitela. Bitno je bilo da sve ide u liveu i da fanovi diljem Hrvatske mogu pratiti što se događa.
#related-news_0
Još jedna zanimljiva stvar koju je u kampanji radio Miroslav Škoro je i postavljanje Google search kampanje pod ključne riječi vezane uz njegovu konkurenciju. Pa je tako kada upišete Mislav Kolakušić izlazila poruka Miroslava Škore: “Vratimo neovisnost pravosuđu”, dok je prilikom upisivanja Zorana Milanovića pisala poruka Miroslava Škore: “Predsjednik koji ništa ne taji”.
Slično je tim Miroslava Škore targetirao sve protukandidate.
Google trendovi predviđaju pobjednike?
Jedna od zanimljivosti na internetu svakako je Google Trends, koji je na prošlim izborima jasno predvidio pobjedu Kolinde Grabar-Kitarović, piše Večernji list.
Zanimljivo je gledati Google Trends i u posljednjih 30 dana, a možemo vidjeti kako se kandidati često izmjenjuju. Najdulje je na vrhu bio Miroslav Škoro, no čini se da ga je nakon debate na HRT-u Kolinda Grabar Kitarović prestigla. Bit će zanimljivo vidjeti hoće li ovaj Googleov alat uspjeti predvidjeti i dva kandidata koji će uči u drugi krug izbora.
Kada već spominjemo samu debatu, najbolji je posao napravio Dario Juričan, koji se najviše pretraživao za vrijeme, ali i nakon debate.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram