Ministar zdravlja Siniša Varga u srijedu je u Bjelovaru odbacio optužbe oporbe zbog navodne štetnosti ugovora s Talijanima za pilot-projekt hitne helikopterske medicinske službe (HHMS), vrijedan 10-ak milijuna kuna, te poručio da je parametre i vrijednost ugovora odredila struka, a projekt će u cijelosti financirati Svjetska banka.
Dobili smo 5 do 6 posto jeftiniju ponudu od procjene struke. Smatramo da je sve napravljeno sukladno zakonu o javnoj nabavi, a u konačnici natječajni postupak još uvijek je u tijeku, rekao je ministar odgovarajući na pitanja novinara o četveromjesečnom pilot projektu HHMS-a za koji je na međunarodnom natječaju odabrana zajednička ponuda talijanskih tvrtki EliFriulia i AirGreen.
Istaknuo je i da neće biti novog udara za porezne obveznike, jer će cijeli četveromjesečni projekt financirati Svjetska banka.
S obzirom da još uvijek teče rok mirovanja od 15 dana i žalbeni rok od 10 dana, ministar je rekao kako “ne može pretjerano komentirati nešto što još nije finalizirano”.
Krajem srpnja objavljeno je da je na javnom natječaju Ministarstva zdravlja odabrana zajednička ponuda talijanskih tvrtki EliFriulia i Air Green, koja će za desetak milijuna kuna tijekom četiri mjeseca osigurati helikoptere i letačko osoblje, hangare i servisnu službu za uspostavu helikopterske hitne medicinske pomoći za cijelo područje hrvatske obale.
Ministar je poručio da će javnost biti obaviještena o svim detaljima ugovora kada istekne rok žalbe i ugovor bude finaliziran.
“Tijekom ta četiri mjeseca utvrdit će se točni parametri, koliko je Hrvatskoj potrebno takvih letova kroz cijelu godinu. Tada ćemo moći odrediti koliko vrijedi hitna helikopterska medicinska služba za godinu dana za cijelu zemlju. Na temelju tih parametara bit će raspisan veliki natječaj za četverogodišnje razdoblje, a onda će se definirati i sufinanciranje iz turističkih zajednica. Sukladno zakonu, hitna medicinska služba se plaća iz državnog proračuna, prema tome i državni proračun će morati podnijeti određeni teret samog projekta”, rekao je ministar.
Pilot-projekt HHMS-a imat će dvije baze na Krku i Braču, i pokrivat će obalni dio Hrvatske, a u planu je da se takva služba osigura u budućnosti za cijeli teritorij Hrvatske.
Pacijentima, osiguranicima HZZO-a i državljanima EU s europskom karticom zdravstvenog osiguranja, usluga će biti potpuno besplatna, a troškove će tijekom trajanja pilot-projekta pokrivati Svjetska banka. Kako će se HHMS financirati nakon završetka pilot-projekta, tek treba utvrditi.
“U konačnici ćemo vidjeti kako će se financirati s obzirom da je u izradi novi zakon o zdravstvenoj zaštiti, koji će definirati razine participacije. Vidjet će se hoće li se i hitna helikopterska medicinska služba financirati kao i ostala hitna služba koja je besplatna za hrvatske građane i građane EU. Vjerujem da će i u budućnosti to biti usluga koju neće trebati nadoplaćivati”, istaknuo je Varga.
Odgovarajući na pitanja novinara, istaknuo je i da je HGSS (Hrvatska gorska služba spašavanja) od samoga početka bila uključena u projekt.
“Za vrijeme HDZ-ove vlasti HGSS je bio jako distanciran od hitne medicinske službe. Mi smo ih sada vratili, dogovaramo nove objekte za njihove potrebe u okviru hitnog prijema u KBC-u Split i na drugim lokalitetima u Hrvatskoj. U sklopu hitne medicinske službe helikopterima HGSS će imati jednu od najvažnijih uloga”, poručio je.
Na optužbe iz HDZ-a da su iz natječaja za HHMS namjerno bile isključene domaće tvrtke jer se tražilo 1500 sati leta za pilota, pomoćnik ministra Miljenko Bura rekao je Hini da je riječ o EU standardu.
U EU direktivi propisano je da pilot mora imati najmanje 1000 sati leta, od toga najmanje 500 sati leta u HHMS-u.
Nijedna hrvatska tvrtka nema takve helkoptere, a izvan MUP-a i MORH-a nema ni takvih pilota. Piloti koji bi bili angažirani u HHMS-u moraju imati cvilnu licencu za točno određene helikoptere.
Na hrvatskom tržištu nema ni takvih pilota ni takvih helikoptera, kaže Bura.