Start up-ovi koji su mladima otvorili vrata u poduzetništvo

Znanost 23. sij 201510:34 > 10:36
Zagrebački inkubator promo

Iako se mnogima čini kako Hrvatska nije dobra država za pokretanje biznisa jer naša zakonska regulativa dodatno otežava put mnogim poslovnim idejama, startupovi ipak pronalaze način da se probiju na tržište. U Hrvatskoj unutar lokalnih zajednica djeluju razni startup inkubatori koji mladim poduzetnicima pomažu u realizaciji prvih poslovnih koraka.

S ciljem olakšavanja poslovanja poduzetnicima grad Rijeka je, primjerice, pokrenuo prvi Inkubator za poduzetnike prije 18 godina, a danas imaju inkubator za uslužne djelatnosti te poduzetnički inkubator za IT i produkt dizajn. Vlasta Linić, viša savjetnice za pravne poslove i razvoj poduzetništva u Rijeci naglašava kako je svaki početak težak i kako treba ostati motiviran i uporan jer se jedino tako može doći do stvarnog poslovnog uspjeha.

“Poduzetnički inkubatori imaju velik udio na tržištu grada i veliku ulogu u pomoći mladim i novim poduzetnicima koji imaju dobre ideje, a ne znaju mnogo o poduzetništvu. U našoj trećoj generaciji imamo 11 timova, koji će početkom veljače morati pokazati što su napravili u prethodna tri mjeseca”, tvrdi Linić za Poslovni dnevnik. Da je interes mladih za pokretanje startupova izuzetno velik tvrde i u Hrvatskoj agenciji za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO).

Predstavljamo mlade i uspješne ljude koji su uspjeli pokrenuti vlastiti posao.

“Ideja se razvila spontano”

Mateo Stupičić, student treće godine poduzetništva na Veleučilištu u Rijeci, radi na aplikaciji PointMe koju razvija u suradnji s kolegama s fakulteta. “Ideja se razvila spontano. Kao aktivan korisnik društvenih mreža svakodnevno gledam veliki broj objava i shvatio sam kako sve te objave nemaju vrijednost. Razmišljajući kako da to promijenim, stvorio sam PointMe, aplikaciju koja svojim korisnicima za postavljanje fotografija donosi nagrade”, pojasnio je Mateo Stupičić. PointMe je aplikacija u kojoj korisnik fotografiranjem proizvoda osvaja nagrade dok brend dobiva promociju na temelju korisnikovog iskustva. To je i platforma koja pruža brendovima priliku za kreiranje ciljanih i učinkovitih marketinških kampanja. Ova vrijedna ekipa uskoro kreće s fazom instant nagrada i evenata koji će biti namijenjeni kafićima, klubovima i restoranima.

“Put je bio dosta težak”

Prije otprilike godinu dana Tomislav Tenodi, student pete godine računarstva na Fakultetu elektrotehnike i računarstva prvi puta susreo se s beaconom, uređajem koji odašilje bluetooth signal i tada se rodila njegova startup ideja, PocketBeep. PocketBeep je sustav za trgovine i njihove kupce koji se temelji na “realtime” popustima ostvarenim preko tehnologije iBeacon. “Put je bio dosta težak jer smo kao tim pretežno sastavljen od programera, učinili jednu veliku pogrešku – krenuli smo s implementacijom naše prvotne ideje bez da smo ispitali tržište. Ulaskom u šestu generaciju Zagrebačkog inkubatora poduzetništva dobili smo potrebna znanja i savjete od mentora koji su nam pomogli kvalitetnije definirati ideju i izveli nas na pravi put”, tvrdi Tenodi.

“U prvoj godini smo poslovale s gubitkom, a sad ćemo imati dobit veću od 25.000 kuna”

Nada Katić i Kristina Rabar studentice su diplomskog studija na Fakultetu ekonomije i turizma Dr. Mijo Mirković. Tvrtku su osnovale u lipnju 2013. godine i od tada samo nižu poslovne uspjehe. Osim projekata za EU fondove, bave se izradom poslovnih planova za kredite HBOR-a te provode edukaciju za pisanje EU projekata . “U prvoj godini poslovanja poslovale smo s malim gubitkom od 4356 kuna, no u drugoj godini poslovanja prema trenutnom izračunu imat ćemo dobit nešto veću od 25.000 kuna”, tvrdi Rabar.

“Postojimo tri godine, ali prihode imamo u posljednje dvije”

Marko Matijević, nekadašnji student novinarstva i student međunarodne politiku na Sveučilištu u Regensburgu, tijekom svojih studentskih dana pokrenuo je portal Srednja.hr . “Ideja je došla na jednom predavanju kada je moj mentor prof. Kanižaj govorio o neadekvatnoj zastupljenosti mladih u medijima. Istaknuo je kako se o mladima puno piše, a nikada nisu sugovornici tema. Nekako mi se upalila ona filmska žaruljica da bi sam trebao krenuti u taj posao”, pojašnjava početnu ideju Marko Matijević, osnivač portala Srednja.hr. Prvu plaću si je uspio isplatiti prije nekoliko mjeseci, a osim njega kao osnivača portala zaposlen je glavni urednik, četvero novinara te honorarni suradnici. “Nedavno smo proslavili tri godine, a realne prihode imamo tek posljednje dvije godine. Naši prihodi se temelje na marketingu i projektima. S obzirom da smo portal srednjeg dometa koji je 2013. godinu završio u top 30 po Gemiusu, ne možemo računati na veće prihode. Danas nam polovinu publike čine studenti jer smo već odgojili nekoliko generacija srednjoškolaca koji su nas intenzivno pratili tijekom državne mature”, kaže Matijević.