Korlević o sudaru u svemiru: Nisam siguran da je ovo pravi način za obranu

Znanost 27. ruj 202220:42 0 komentara
Jim WATSON / AFP, Ilustracija

U svemiru se noćas dogodio povijesni sudar. NASA-ina svemirska letjelica DART namjerno je usmjerena u maleni asteroid kako bi se vidjelo može li promijeniti njegovu putanju. Astronom Korado Korlević komentirao je za HRT kako je prema prvim slikama koje stižu sa zvjezdarnica na južnoj polutci, koje su snimali asteroid nakon udara, izgleda došlo do jako velikog kratera pa je pitanje koliko će taj impuls biti velik.

“Prava priča nam stiže kada vidimo je li sonda, koja je kasnila dvije minute iza DART-a i snimila posljedice eksplozije, uspjela preživjeti let kroz sve krhotine koje su letjele. Treba nam dva tjedna da stignu podaci s nje i da vidimo što se točno dogodilo”, kazao je Korlević.

“Za dvije godine kreće projekt Hera. Jedna druga svemirska sonda ići će gore, parkirati se i u detalje snimiti cijelu priču da znamo je li to pravi način da se možemo obraniti od nebeskih objekata. Po onome što se dosad vidjelo nisam siguran da je to pravi način i očekujem da će u narednih nekoliko godina krenuti priča da sve to treba ponoviti, ali s nuklearnom bojevom glavom da vidimo hoće li biti efikasnije”, izjavio je Korlević za HRT.

Na pitanje koliko se često otkrivaju tijela koja bi mogla biti opasna za život na Zemlji, Korlević je rekao da se ona otkrivaju na dnevnoj razini.

“Jedno je kad otkriješ tijelo koje naizgled ide prema tebi, a onda treba tri dana mjerenja kako bi bio siguran ide li prema tebi. Tada se obično isključi takva mogućnost, dodao je i kazao da je trenutačno oko 3.000 objekata koji se nazivaju “potentially hazardous object”. Ali ne možemo reći da baš imamo neki objekt koji će udariti sutra, preksutra ili za 50 godina. Imamo samo objekte koji su potencijalno opasni ako uđu u nešto što se zovu “ključanice kaosa” i onda nas mogu udariti. Trenutačno od poznatih niti jedan ne ide na sraz”, kazao je astronom Korlević.

Korlević: Nema veće opasnosti za čovjeka od samog čovjeka

O tome kako gleda na potencijalnu opasnost za čovječanstvo od udara asteroida u kontekstu svega onoga što nam se danas događa: klimatske promjene, prijetnje nuklearnim ratom, Korlević je kazao da si mi sami najviše prijetimo.

“Nebeska tijela, potresi, uragani – priroda je to uvijek bila i uvijek je imala. Nema veće opasnosti za čovjeka od samog čovjeka. Nažalost, cijeli taj svjetski sustav koji se bavio obranom, on košta na razini transfera jednog nogometaša. Budžet za to je u razini ispod jednog nogometnog kluba”, kaže astronom.

Povijesni sudar u svemiru

NASA-ina svemirska letjelica je na put dug 11 milijuna kilometara do asteroida Dimorphos krenula lani 24. studenog. Dimorphos ima promjer od oko 160 metara i kruži oko pet puta većeg asteroida Didymosa.

Znanstvenici se nadaju kako će rezultati misije pokazati da bi se upravo na taj način Zemlja mogla zaštititi od opasnih asteroida ili kometa, ako bi postojala prijetnja da će udariti u naš planet. NASA-ina letjelica udarila je u asteroid brzinom od oko 6,6 kilometara u sekundi, a snimka se emitirala sve do trenutka udara.

NASA je uživo prenosila približavanje sonde DART Dimorfosu, asteroidu veličine nogometnog igrališta, koji bi udarom na Zemlju mogao uništiti jedan grad. Jedan sat prije udara Dimorfos je postao vidljiva svijetla točka, zatim je narastao i na kraju postao vidljiv s površinskim detaljima – sve dok kamera nije uništena pri udaru.

“Čovječanstvo je prvi put pokazalo sposobnost autonomnog pogađanja i mijenjanja orbite nebeskog objekta. Udar DART-a u asteroid Dimorfos potvrđen je u 19.14 po istočnom vremenu, kada je operativni centar misije DART izgubio signal sa svemirskom letjelicom”, izjavio je Ralph Semmel, ravnatelj Laboratorija za primijenjenu fiziku Sveučilišta Johns Hopkins.

Pravi znanstveni rad počinje tek sada jer znanstvenici moraju istražiti je li udar letjelice u asteroid, koji kruži oko matičnog asteroida Didimosa, stvorio silu dovoljnu da promijeni njegovu orbitu. Pretpostavlja se da se sonda pri udaru raspala i napravila mali krater.

“U sljedećih nekoliko mjeseci dobit ćemo zapravo informacije o točnoj promjeni koju smo napravili. Udar u asteroid bio je naš glavni cilj i to smo učinili. Slijedi mjerenje učinka idućih mjeseci”, kazala je Elena Adams, sistemska inžernjerka misije DART.

Misija je osmišljena kako bi se provjerilo jesmo li u stanju zaštititi Zemlju od asteroida ili kometa koji se približavaju našoj orbiti. NASA je još 2016. godine uspostavila Ured za rano otkrivanje prijetnji od objekata blizu Zemlje promjera od 30 do 50 metara, koji bi mogli oštetiti njezinu površinu.

“Nema poznatih asteroida koji su dovoljno veliki i koji bi uskoro mogli krenuti prema Zemlji. Ovo je test u slučaju da se oni ikada otkriju”, kazala je Kate Calvin, NASA.

Mnogi vjeruju da je udar asteroida prije 66 milijuna godina na poluotok Yucatan u Meksiku izbrisao oko tri četvrtine biljnih i životinjskih vrsta, uključujući i dinosaure.