Globalno najpriznatiji vodič za restorane Michelin uskoro će objaviti godišnju selekciju hrvatskih restorana na svojim digitalnim platformama
Ove godine Michelin planira i objavu prvog tiskanog vodiča za cijelu Hrvatsku na engleskom jeziku, doznaje se iz Hrvatske turističke zajednice (HTZ).
U 2018. ta je selekcija objavljena početkom ožujka, a 2019. će biti treća godina za redom u kojima Michelin objavljuje godišnju selekciju hrvatskih restorana, pri čemu svake godine raste njihov broj, što se očekuje i ove godine, pa i moguće nove zvjezdice.
Vezano za prvi tiskani Michelin vodič za Hrvatsku, koji se očekuje u ovoj godini, iz HTZ-a samo napominju da će u njemu biti predstavljen svaki restoran iz selekcije, dok će u uvodnom tekstu biti predstavljena hrvatska gastronomija u cijelosti.
Inače, u ovu godinu Hrvatska je ušla s ukupno 62 restorana na popisu Michelina, od čega ih tri imaju po jednu zvjezdicu, 55 preporuku, a četiri Michelinove oznake Bib Gourmand, koje su prvi puta dodijeljene prošle godine.
Marketinška suradnja HTZ-a i Michelina
Naglašavajući da s Michelinom imaju isključivo marketinšku suradnju u sklopu koje se provode razna promotivna događanja, iz Glavnog ureda HTZ-a ističu da nemaju utjecaj na izbor hrvatskih restorana za vodič, niti surađuju niti oko toga kontaktiraju s restoranima.
“Prve kontakte s Michelinom ostvarili smo 2015., a od 2016. s njima intenzivnije marketinški surađujemo. Važno je naglasiti da selekciju restorana neovisno provode njihovi inspektori pod kontrolom Gwendala Poullenneca, međunarodnog direktora Michelinovog vodiča”, kažu za Hinu iz HTZ-a.
Ističu i da je poznato da su kriteriji i procedure odabira i selekcije restorana i regija Michelinova stroga poslovna tajna te stoga i nemaju uvid u te procese.
U destinacije poput Hrvatske, Michelin šalje međunarodni tim iskusnih inspektora, posebno treniranih za kušanje i ocjenjivanje različitih vrsta internacionalnih kuhinja.
“Ono što možemo potvrditi je da Michelinovi inspektori prvo definiraju listu restorana, potom ih vrlo detaljno obilaze, neke i više puta dok ne kompletiraju rezultate i objave selekciju za određenu godinu. Važnim držimo i to što njihovi inspektori uistinu obilaze cijelu Hrvatsku, tako da preporuke imaju hrvatski restorani i na obali i na kontinentu”, ističu iz HTZ-a.
Time se, dodaju, pregledava ono najbolje što Hrvatska ima, ali i potiče razvijanje izvrsnosti u restoranima u svim dijelovima zemlje, što je cilj i HTZ-ovih ostalih aktivnosti programa poticanja razvoja i promocije gastro scene.
Od HTZ-ovih aktivnosti na promociji gastronomije izdvajaju edukativne radionice za hrvatske chefove koje su u zadnje dvije godine proveli u osam gradova, a na kojima su predavači bili chefovi s Michelinovom zvjezdicom.
Michelin promovira izvrsnost
Ocjenjujući da je dodjela prvih Michelinovih zvjezdica i preporuka restoranima veliko priznanje cijelom hrvatskom turističkom sektoru, iz HTZ-a dodaju da je u tome i veliki promotivni efekt za eno-gastro turizam i Hrvatsku u cjelini, jer je, kako kažu, “velika stvar biti prisutan na Michelinovoj karti svijeta uz ‘bok’ najboljih restorana s obzirom da Michelin predstavlja i promovira izvrsnost u svakom pogledu”.
Na pitanje imaju li saznanja kako zvjezdice i preporuke utječu na prihode restorana u Hrvatskoj, kažu da za to ne postoji egzaktan podatak, ali da struka itekako drži do tih ocjena, jer su svojevrstan prestiž i priznanje struke za kreativnost, kvalitetu, različitost, maštu i prezentaciju hrane u restoranima.
Michelin je prve zvjezdice restoranima dodijelio davne 1926. i da do danas ta oznaka nije izgubila na važnosti, što govori o snazi Michelinovog brenda.
“To naravno nikako ne znači da restorani koji nemaju te zvjezdice ili preporuku nisu dobri, ali Michelinovi vodiči, internetske stranice i aktivnosti na tržištima dosta pridonose prepoznatljivosti gastronomije neke zemlje u svijetu. Time i hrvatska gastronomija postaje dio svjetske gastro scene, što je velika stvar”, poručuju iz HTZ-a.
Zvjezdica potiče poslovanje, ali…
No, Michelinova zvjezdica ne predstavlja samo industrijsko priznanje za izvrsnost, nego može biti i poticaj poslovanju restorana, piše britanski BBC.
U nedavnom članku o Michelinu i britanskim restoranima BBC navodi i da je pokojni Joël Robuchon, znameniti francuski kuhar čiji su restorani u svijetu dobili više od 30 Michelinovih zvjezdica, ukazivao na značaj zvjezdica na poslovanje.
“S jednom Michelinovom zvijezdom dobivate oko 20 posto više posla. S dvije zvijezde dobivate oko 40 posto više posla, a sa tri zvijezde čak i 100 posto više posla”, kazao je svojedobno Robuchon.
No, BBC piše i da ima drugačijih primjera koji pokazuju da je restoranska industrija teška, pa tako navodi da ima i restorana koji su propali, premda su dobili Michelinovu zvjezdicu.