Značajan broj sezonskih radnika u turizmu nema iskustva u tom sektoru i nije prošao specifičnu obuku, pa je jedno od važnih pitanja i učenje na radnom mjestu za sezonske turističke djelatnike, istaknuto je u petak na skupu "Radna snaga u turizmu: izazovi i perspektive" u Rijeci, na kojem je bilo riječi i o programu Season Ready.
Cilj projekta “Season Ready – učenje na radnom mjestu za sezonske turističke djelatnike” je razviti učinkovit i održiv okvir za strukovno obrazovanje i osposobljavanje u sektoru turizma i ugostiteljstva za mala i srednja poduzeća koja zapošljavaju sezonsko osoblje. SeasonReady je projekt koji traje 28 mjeseci (od rujna 2017. do prosinca 2019. godine), financira se u okviru programa Erasmus+, a okuplja šest partnera iz Hrvatske, Italije i Grčke. Koordinator projekta je Institut za turizam iz Zagreba.
Renata Tomljenović iz Instituta za turizam kaže kako kod sezonske radne snage u načelu postoje dva problema – dostatnost i kvaliteta, a projekt Season Ready se bavio kvalitetom sezonske radne snage u turizmu.
Velike hotelske kuće uglavnom imaju stalne sezonce i programe njihovog obrazovanja i usavršavanja, no, u našem turizmu dominiraju mikro i mali poduzetnici, koji to nemaju. S obzirom da imamo sve manje radne snage, sve više dolaze oni bez iskustva u tom području pa se postavlja pitanje kao povećati kvalitetu te radne snage, a kako bi postigli veću kvalitetu usluge i bolje uvjete rada sezonskih radnika.
“Prije nego što smo krenuli u osmišljavanje obrazovnog modela, istražili smo potrebe za obrazovanjem sezonskih radnika. Rekli su nam da im je čak i kada imaju iskustva, ali dolaze novom poslodavcu, potrebno posvetiti dodatno vrijeme da se upoznaju s organizacijom, etikom, sustavom organizacijskih vrijednosti, standardima, načinom rada… Istodobno, ljudi koji ih obučavaju često nisu podučeni kako nekoga obučavati i ako nemaju u sebi tih vještina, kao što su strpljivost ili razumijevanje, na svim razinama nastaju problemi”, kaže Tomljenović.
Istraživanja Instituta za turizam pokazuju da još uvijek imamo visoko zadovoljstvo gostiju kvalitetom usluge u smještajnim i ugostiteljskim objektima, oko 80 posto, dok se lošija kvaliteta usluge pojavljuje samo u pojedinačnim slučajevima. I o tomu treba voditi računa jer je to rani znak da nešto nije u redu i važno je popraviti situaciju i znati reagirati u kritičnim slučajevima, ističe Tomljenović.
Po podacima iz projekta Season Ready, procjenjuje se je u Hrvatskoj oko 30 do 40 posto svih poslova u gostoprimstvu sezonsko. Značajan broj sezonskih radnika nije prošlo kroz specifičnu obuku i nema iskustva u tom sektoru. U Hrvatskoj je, prema anketi Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, 63 posto radnika imalo formalnu izobrazbu koja nije povezana s radnim mjestima u turizmu i ugostiteljstvu, a 32 posto njih prvi put radi na sezonskim turističkim poslovima.
Učenje na radnom mjestu smatra se snažnim načinom podrške obrazovanju odraslih i pridonosi konkurentnosti i rastu, pa se projektom Season Ready želi pomoći poduzećima u razvoju motiviranih, kvalificiranih i pouzdanih radnika u tri ključna područja ugostiteljstva – recepcija, usluge hrane i pića i domaćinstvo.
Uz to, ciljevi projekta su razviti metodologiju osposobljavanja koja se temelji na obuci na radnom mjestu prilagođenu lokalnom i regionalnom kontekstu, pomoći potencijalnim mentorima razviti vještine i tehnike osposobljavanja kako bi se osigurala efektivna obuka zaposlenika i poslodavaca (mentora), osigurati sezonskim radnicima odgovarajuću mješavinu vještina, znanja i stavova potrebnih za posao u ugostiteljskom sektoru, itd.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram