Filmski turizam u Hrvatskoj proteklih je godina sve snažniji, postaje stabilan i važan dio turizma općenito, s resursima koji otvaraju mogućnosti za razna područja i zato bi ga trebalo podupirati, složili su se sudionici 7. DMK foruma Hrvatske turističke zajednice posvećenog toj temi.
Predstavnici različitih područja vezanih uz filmski turizam predstavili su u četvrtak u Hotelu Panorama primjere dobre prakse u privlačenju turista na lokacije na kojima su snimane velike svjetske produkcije, ali i načine da se ta ponuda poboljša, proširi i stvori temelje za održivi razvoj.
Direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić smatra kako aktivnosti koje se provode za promociju hrvatskog turizma kroz kulturni turizam, specijalizirano kroz filmski turizam, doprinosi povećanju turističkog prometa, vidljivosti Hrvatske i potrošnje.
Filmski turizam posljednjih se godina snažno promovirao kao kanal komunikacije i promocije hrvatskog turizma, a Hrvatska turistička zajednica iskoristila je mnoge prigode u tom pravcu”, istaknuo je.
Podsjetio je na velike filmske projekte ostvarene u Hrvatskoj, kao što su “Ratovi zvijezda”, “Robin Hood”, “Mamma Mia” i “Igra prijestolja” koja je, dodao je, po ocjenama mnogih stručnjaka, polučila najveći efekt u podizanju brenda Hrvatske kao turističke zemlje.
Staničić kaže da su njihove aktivnosti prepoznate i u svijetu, primjerice u Kini je Hrvatska osvojila nagradu “Amazing Travel Experiences of the Year“, za doživljaj filmske ture “Igre prijestolja“ u Dubrovniku, a veliki odjek imale su i korejske produkcije snimane u Hrvatskoj. “Sve to ima utjecaj za dolazak turista iz tih krajeva u Hrvatsku, što također doprinosi povećanju turističkog prometa, čak i u vrijeme kada je globalni intenzitet putovanja puno manji”, ocijenio je.
Među ostalim, HTZ je ostvario dobru suradnju s HAVC-om na promociji “Osmog povjerenika” u Hollywoodu, provodi marketinške kampanje na društvenim mrežama, a priprema i video materijale o lokalitetama gdje je sve u Hrvatskoj moguće snimati fillmove.
Filmske zvijezde također promiču Hrvatsku
Frano Matušić, državni tajnik u Ministarstvu turizma, poručio je okupljenim turističkim djelatnicima da će u novoj nacionalnoj strategiji turizam biti puno prisutniji nego dosad, s obzirom na to da postoji još prostora za razvoj, što je osobito vidljivo kada se uspoređujemo sa zemljama koje imaju sličan broj turista, ali značajno veću zaradu.
Po njegovim riječima, snažan rast filmskog turizma vidi se ponajbolje po značajnom povratu sredstava kroz filmske poticaje, oko 200 milijuna kuna, no on donosi i indirektnu promociju Hrvatske, primjerice kroz objave zvijezda na društvenim mrežama u trenucima odmora od snimanja.
“Njihovi pratitelji broje se u milijunima, mnogi potraže lokacije, restorane i određena mjesta koje spomenu, to su nemjerljivi efekti za promociju Hrvatske”, istaknuo je.
Dodatnu vrijednost vidi u velikoj potrošnji filmskih ekipa koje ovdje borave, i to najčešće izvan sezone (jedne je godine zabilježeno 60 tisuća noćenja), kao i u tome da se potiče razvoj lokaliteta manje razvijenih dijelova Hrvatske.
Matušić vjeruje da se filmskim turizmom otvaraju brojne mogućnosti za poduzetnike, od organizatora raznih tura do onih koji se bave suvenirima. “Te sitne dobrobiti zapravo su velike jer otvaraju mogućnost da se naši poduzetnici snažnije uključe u tom segmentu”, dodao je.
Važno je uskladiti fantaziju gledatelja sa realnošću
Stefan Roesch, direktor tvrtke FilmQuest, rekao je u svom izlaganju putem Skypea kako su filmski turisti odlični gosti, ostaju duže i troše više, primjerice zbog “Igre prijestolja” u Sjevernu Irsku dolazi 20 posto turista, a na Novi Zeland zbog “Gospodara prstenova” i nakon svih tih godina od snimanja filma čak 25 posto.
“Kada gosti dođu na određenu lokaciju najvažnije je uskladiti njihovu fantaziju s realnošću, oni nose sa sobom razne gadgete, uspoređuju izgled lokacije da vide poklapa li se s onima u filmu, žele zabilježiti da su bili tamo”, istaknuo je.
Roesch kaže da obožavatelji pojedinih filmova ili serija imaju neke svoje ‘svete lokacije’, primjerice drvored iz “Igre prijestolja” pojavljuje se u seriji na samo nekoliko sekundi, no njima je upravo to najdraža lokacija, svi žele proći onuda. “Fanovi žele iskustiti to iskustvo i podijeliti svoju emociju s drugima”, dodao je.
Objasnio je koliko je važno obilježiti lokaciju na kojoj je snimano, plakatima ili info pultovima koji, kaže, ne koštaju puno, a nekada su važniji od same lokacije jer pokazuju da je netko doista posjetio određeno mjesto.
O utjecaju “Igre prijestolja” na hrvatski turizam govorila je Ivana Kovačević, direktorica Vetus Itinera, koji je povećao ponudu obilaska lokacija snimanja serije te napravio višednevne i mešunarodne ture.
“Prilagodili smo se željama klijenata i potrudili se brendirati Hrvatsku. Nemamo još egzaktne brojeve, no sam interes posjetitelja pokazuje kako je filmski turizam iz godine u godinu, odnosno iz sezone u sezonu kako se serija prikazuje, u sve većem porastu”, napomenula je.
Kovačević smatra da se promjene mogu napraviti u boljoj pripremi i zajedničkom nastupu. “Možda smo se mogli s produkcijom dogovoriti da nam ostave dio kulisa ili zajednički nastupati na međunarodnim sajmovima. Nešto tako moćno moglo bi dati hrvatskom turizmu još jednu dodatnu razinu, još jednu nišu u kojoj možemo profitirati”, dodala je.
Oscarom nagrađeni “Guslač na krovu” sniman u Lekeniku
Božidar Antolec, direktor, Turističke zajednice Općine Lekenik, predstavio je projekt filmske rute Anatevka, prvi put održan 2012. u povodu obilježavanja 40. obljetnice snimanja filma “Guslač na krovu” Normana Jewisona, u suradnji s Centrom za židovsku edukaciju Rimon iz Zagreba.
“Na žalost rijetko se spominje da je taj slavan film sniman u Hrvatskoj. Iako je nagrađivani holivudski film, osvojio je tri Oscara i pet Zlatnih globusa, ima i veliku povijesnu vrijednost za židovski narod. Projekt smo osmislili ni iz čega, no vrlo brzo imali organizirane dolaske iz Izraela i SAD-a koj su došli pogledati izvorne lokacije”, ustvrdio je.
Projekt je privukao oko tisuću turista iz Izraela i SAD-a unatoč tehničkim problemima, ponajviše sa smještajem, no uspjeli su sve organizirati, uključivši i košer hranu te prostor za molitvu. Organizirana je i projekcija filma pa su se neki od stotinu mještana koji su sudjelovali u filmu imali priliku prvi put vidjeti se nakon 40 godina na velikom platnu.
Broj posjetitelja proteklih se godina smanjio, no pokreću se projekti vezani uz druge filmove koji su ondje snimani, poput “Šegrta Hlapića”. Na tamošnjim lokacijama snimane serije “Vjetrovi rata”, “Rat i sjećanja”, film “Duga mračna noć”, a snima se i dalje.
Francisco Dias, potpredsjednik Centro Portugal Film Commissiona, na forumu sudjeluje s izlaganjem o sinergiji filma i turizma te njihovu utjecaju na regionalni razvoj, a direktorica Turističke zajednice općine Starigrad Paklenica Marjana Marasović govorit će o projektu Winnetou, nastalom na temelju legendarnih filmova o pustolovinama indijanskog poglavice, prema romanima Karla Maya.
Spomenka Saraga, direktorica Balduči Filma, govorit će o tome kako lokacija za snimanje filma može postati turistička atrakcija, a Tanja Ladović Blažević, koordinatorica programa iz Hrvatskog audiovizualnog centra o razvoju filmskog turizma i promocije Hrvatske na globalnoj razini.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows | i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram