Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) ocijenila je da odluka Gradske skupštine Grada Zagreba o autotaksi prijevozu, kojom se među ostalim onemogućava vožnja bez naknade i ograničava broj poduzetnika koji se bave tom djelatnošću, nepoželjna sa stajališta tržišnog natjecanja.
AZTN je, kako se navodi u priopćenju objavljenom u ponedjeljak, Odluku o izmjenama i dopunama Odluke o autotaksi prijevozu Grada Zagreba, točnije članak 3. i 5. te odluke analizirala isključivo sa stajališta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja.
U članku 3. te odluke, naime, stoji kako “Cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo na vožnju bez naknade”, dok se člankom 5. određuje da se “javni poziv za podnošenje zahtjeva za izdavanje dozvola za autotaksi prijevoz neće objavljivati do 30. lipnja 2017. godine, nakon čega će se objavljivati svake četiri godine”.
Agencija je zaključila kako Zakon o prijevozu u cestovnom prometu, kao posebni propis, daje Gradu Zagrebu ovlast za utvrđivanje cijene autotaksi prijevoza. Tako mu je dopušteno odrediti najvišu cijenu autotaksi prijevoza, primjerice, za početak vožnje ili za vožnju po kilometru, čime bi tržišno natjecanje između poduzetnika bilo omogućeno do najviše utvrđene cijene.
“Međutim, AZTN smatra da dodatno administrativno utvrđivanje cijene od strane Grada Zagreba tako da cijena za početak vožnje ne smije uključivati pravo na vožnju bez naknade, kako je to propisano u članku 3. Odluke, smanjuje mogućnost tržišnog natjecanja između pružatelja usluge autotaksi prijevoza i umanjuje korist za potrošače. Time su promotivne akcije poput, primjerice, startne cijene prijevoza bez naknade, u potpunosti onemogućene”, kažu iz AZTN-a.
Također, ocjenjujući članak 5. Odluke, AZTN navodi kako je “svako zakonsko ili faktično ograničavanje broja poduzetnika koji se bave nekom djelatnošću na određenom tržištu (numerus clausus) načelno nepoželjno sa stajališta tržišnog natjecanja”.
Takva ograničenja, ističu iz Agencije, mogu se propisati samo iznimno te u pravilu samo u slučaju postojanja nekog jasno definiranog javnog interesa kojim se može opravdati ograničavanje učinkovitog tržišnog natjecanja i, posljedično, smanjivanje koristi za potrošače.
Slijedom toga, kada se propisom broj konkurenata ipak ograničava, trajanje ograničenja mora biti što kraće kako bi se zainteresiranim poduzetnicima što prije omogućio pristup konkretnom mjerodavnom tržištu. Stoga AZTN smatra da bi donošenje propisa kojim se izdavanje dozvola za obavljanje djelatnosti autotaksi prijevoza u potpunosti onemogućuje na relativno dugo razdoblje od četiri godine, moglo predstavljati pravnu zapreku pristupu tržištu, zaključuju iz Agencije.
Riječ je o odluci koju je Gradska skupština Grada Zagreba donijela početkom prosinca prošle godine, a povezivala se s pokušajem da se ograniči pristup servisu Uber zagrebačkom tržištu taksi prijevoza.