Josip Lebegner, voditelj odjela za e-mobilnost u HEP-u, govorio je u Novom danu N1 televizije o jučerašnjem početku naplate korištenja punionica za električne automobile na autocestama.
“Mi smo cijelu godinu najavljivali da će naplata početi i s njom smo krenuli u dva koraka. Najprije ne autocesti gdje imamo najviše troškove. Sljedeći korak, kroz nekoliko tjedana, počet će se naplaćivati i na svim ostalim punionicama”, pojasnio je Lebegner. Osvrnuo se kratko i na to su korisnici stekli dojam da su punionice besplatne. “Mi smo krivi za to, svi ostali pružatelji usluga su počeli s naplatom ranije. Ovih 46 punionica koje su jučer počele s naplatom su postavljene uglavnom 2019. i stvarno je potrošnja na tim lokalcijama bila izuzetno velika.”
Na pitanje koliko je Hrvatska pokrivena mrežom punionica kaže: “Mi smo prve punionice postavili još 2010., a od 2015., 2016. smo krenuli sa suradnjom s lokalnim jedinicama. Treba reći da je ta mreža za sad dovoljno velika da se može bez ikakvih problema doći iz bilo koje točne Hrvatske na drugu. Broj auta raste sporije nego što smo očekivali pa nismo nastavili sa širenjem ifrastrukture kako smo planirali.”
Što se tiče funkcionalnosti punionica, Lebegner kaže kako je za to dijelom zaslužna služba za korisnike. “Imamo dosta kvalitetnu službu za korisnike, nije bilo informacija da je bilo redova, čekanja. Jedan od razloga je što je raspoloživost punionica dosta velika. Nema puno punionioca koje su u kvaru. Vjerujem da ni ovu sezonu neće biti problema. Jedan od razloga je to što punionice postoje i na izlazima s autocesta”, govori.
Govoreći o cijenama punjenja baterija električnih automobila Lebegner kaže: “Ako vam se ne žuri, proći ćete jeftinije. Ako vam se žuri, punit ćete se na ovoj najbržoj punionici. U tom slučaju ćete to i više platiti. Nekakva računica veli da se na autocesti troši nešto više. Ako gledamo ove neke brže dionice, bit će vam potrebno oko 70 kn na sto kilometara. Ako gledamo klasična vozila, dolazimo do oko 80 kuna. Što se tiče potrošnje električne energije izvan autocesta, tamo će cijena biti nešto niža.”
Na pitanje je li cijena električne energije povoljnija od cijene benzinskog goriva Lebegner objašnjava da je cijena električnog automobila u startu nešto skuplja. “Nekako svi očekujemo da će i cijena tih baterija u budućnosti pasti i da će ta vozila moći kupiti za manje novce. Samim time će se i broj vozila povećavati”, govori.
Električni automobili mogu se puniti i kod kuće. “Svaka utičnica u kući je jedna punionica. Sigurno je to jedna pogodnost i sigurno će neki broj korisnika puniti automobil kod kuće”, kaže. Što se tiče punjenja kod kuće, kaže da je bitno jeftinije jer cijena jednog kilovatsata električne energije za kućanstva iznosi oko jednu kunu, što je oko tri puta jeftinije.
Govoreći o planovima za razvoj, Lebegner kaže: “Sigurno ne mislimo stati, potrebna je komercijalizacija usluga. Jedna od prvih stvari je osiguranje pretpostavke za integraciju punionica visoke snage na autocestama. Znači da moramo napravit nove trafostanice, dovući struju do njih i to će sigurno biti jako skup posao. Tražimo i nove izvore sufinanciranja, računamo i na NPOO. Da bi mogli postaviti to, trebamo osigurati infrastrukturu.”
HEP ima i aplikaciju koja ima više korisnika nego što je vlasnika električnih automobila u Hrvatskoj. “Ako se dobro sjećam, mislim da ima oko 12500 korisnika. Nemaju svi električne automobile, ali mislim da je to broj korisnika aplikacije”, kaže.
Što se tiče kretanja cijena kaže: “Ovisit će sigurno o kretanju cijene električne energije na globalnom tržištu. Ono što će utjecati na cijenu je broj korisnika. Ako bude više korisnika, bit će i niža cijena.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare