Nakon što je Ministarstvo gospodarstva došlo na “genijalnu” ideju da će rast cijena zaustaviti tako što će ih objavljivati na nekakvoj internetskoj stranici, tražili su od trgovačkih lanaca da im šalju cijene proizvoda sa svojih polica. Odazvala su se samo tri trgovačka lanca. A sada nam pokušavaju prodati priču o masovnom odazivu brojnih trgovačkih lanaca na prijedlog Vlade da snize cijene na razinu s kraja 2022. godine.
Teško je, zapravo, shvatiti kako izgledaju pregovori između predstavnika Vlade, odnosno ministra gospodarstva Davora Filipovića i predstavnika trgovačkih lanaca o snižavanju cijena s obzirom na to da država, u normalnoj tržišnoj ekonomiji, ne može niti smije određivati što će i koliko koštati.
Izjave nakon sastanaka pokazuju da se zapravo radi o nekakvom ranom predizbornom igrokazu u koji je Vlada uplela trgovačke lance, kako bi se u javnosti stvorio privid da se “nešto radi” po pitanju zaštite standarda građana koji je ozbiljno narušen dvoznamenkastim rastom cijena prehrambenih proizvoda. Cijene i dalje rastu, a izbori su sljedeće godine i treba barem odglumiti da je Vlada nešto u stanju učiniti.
Trgovci će sniziti cijene samo ako žele
Prvo je do javnosti došla informacija da se pregovara o sniženju cijena oko 1300 proizvoda. nakon toga brojka je ispravljena na oko njih 300. Zatim da se radi o proizvodima čije cijene se objavljuju na onoj famoznoj vladinoj stranici za praćenje cijena, da bi na kraju, nakon sastanaka, doznali da se radi o “manjoj grupi proizvoda” i da će, kako je rekao jedan od šefova trgovačkih lanaca, svaki lanac sniziti cijene onoliko proizvoda koliko može.
Filipović je, pak rekao, da se nije razgovaralo o cijenama pojedinačnih proizvoda, već da je ideja da se cijena “košarice” proizvoda vrati na razinu s kraja prošle godine. Rekao je i da su neki trgovci spremni krenuti sa snižavanjem cijena već u petak.
Uglavnom, jasno je da zapravo nije dogovoreno ništa, a svatko tko kupuje u trgovačkim lancima zna da su promjene cijena vrlo dinamične. Da nije rijetkost da su cijene pojedinih proizvoda na “akcijama” često i 10, 20 posto niže i da to što će neki sa snižavanjem krenuti “već u petak”, ne znači apsolutno ništa, osim da možda imaju vikend akciju.
Filipović ih nije uspio nagovoriti ni da šalju cijene
Da su sastanci s trgovačkim lancima najobičniji igrokaz može se iščitati i izjava Martina Evačića, predsjednika Udruge trgovine pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca, koji je nakon sastanka s Filipovićem rekao da će “svatko od trgovaca sam procijeniti koliko može doprinijeti”, da “misli da će svi sudjelovati” i da je stvar samih trgovaca s koliko će i kojih artikala sudjelovati u snižavanju cijena.
Vlada, koja se sada pravi da može utjecati na cijene u trgovinama, nije uspjela natjerati trgovačke lance čak ni da im šalju cijene za potrebe one beskorisne aplikacije “Kretanje cijena”.
Nakon što je Ministarstvo gospodarstva došlo na “genijalnu” ideju da će rast cijena zaustaviti tako što će ih objavljivati na nekakvoj internetskoj stranici, tražili su od trgovačkih lanaca da im šalju cijene proizvoda sa svojih polica.
Odazvala su se samo tri trgovačka lanca – Konzum, KTC i Tommy, dok su ostali odbili slanje, zbog nejasne metodologije objave i usporedbe cijena. Ministarstvo je tada za ostale lance krenulo samo prikupljati podatke, dva puta mjesečno. Ako Filipović nije uspio ispregovarati ni da mu šalju cijene, kako bi onda mogao dogovoriti da ih po njegovoj želji spuštaju?
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare