Prometni stručnjak Željko Marušić komentirao je u Newsnightu novu Vladinu odluku o fiksiranju cijena goriva koja je donesena kao mjera pomoći građanima pogođenim inflacijom.
Na pitanje je li odluka Vlade ispravna, Marušić odgovara da je takva kakva je i da je većini građana prihvatljiva.
“To je jedna populistička mjera, dobrodošla je jer bi se bez nje građani našli u lošoj situaciji. Ali pravi problem je što ta mjera može imati nuspojave. Može izazvati nestašice osnovnog goriva. Vlada kaže da to ne dolazi u pitanje, međutim, ako imate male distributere koji posluju u gubicima, oni će možda prestati raditi. Možda će doći i do pada kvalitete goriva”, upozorio je Marušić.
Kaže da treba pitati Vladu hoće li kompenzacije malim distributerima biti dovoljno učinkovite, ali smatra da najave nisu dobre.
“Ovo može izazvati negativne posljedice. Povijesna iskustva nam govore da kada god se limitira cijena to ima više štete nego koristi”, kazao je Marušić pa nastavio:
“Diferencirane cijene načelno nisu problem jer se u zapadnoj Europi koriste desteljećima, ali Vlada je odredila cijenu dizela na autocestama veću za 11,4 posto, a benzina samo 4,1 posto. Paradoks je da su na tu mjeru navikli u zapadnoj Europi oni koji više koriste benzinske motore, a naši najvjerniji gosti, koji nisu navikli na tu mjeru, voze dizelske motore.”
Smatra da je isplativost plina općenito upitna, a posebno u trenutnim okolnostima.
“Prema procjenama koje su rađene u Njemačkoj, plin je isplativ ako košta 44 posto cijene Eurosupera”, kazao je Marušić ukazujući da automobil na plin troši 20-25 posto više u količini, traži dodatne serivse, početna ulaganja, a nosi i veće rizike koji nose velike troškove.
“Nisu to zarade koliko bi ljudi očekivali. Sada kada je cijena plina porasla na ove razine, isplativost je upitna”, zaključuje Marušić.
Gužve, pad kvalitete goriva…
Vezano uz Vladinu odluku o fiksaciji cijena goriva, istaknuo je da se time povećava rizik od stvaranja gužvi na državnim cestama.
“Naši najvažniji gosti voze na dizel. Kada netko ide iz Poljske, taman mu je Zagreb i Karlovac mjera gdje može razmisliti hoće li izaći pa onda ići na D1. Ovo je primjer kako nije dobro nešto iz jednog sustava prenijeti u drugi. D1 je jedan poseban primjer, 50 kilometara je kraće, a uz to je benzin jeftiniji. Ja mislim da to nije isplativo, pogotovo jer ima više policijskih kontrola, ali ne možemo sada procijeniti kako će reagirati Poljaci, Česi i Slovaci, koliko njih će silaziti s autoceste u Karlovcu i stvarati gužve”, kazao je Marušić dodajući da će i u slučaju da se samo 5 ili 10 posto vozača odluči prebaciti na D1 to dovesti do sigurnosnih problema, problema protočnosti, ali i profita na autocestama.
Iako je službeno kvaliteta goriva svugdje ista, smatra da je kod nas ipak za nijansu slabija kvaliteta nego u, primjerice, Njemačkoj. Smatra da bi država osobito u ovoj situaciji trebala češće provoditi kontrole kvalitete.
“Propisani su minimalni standardi i ako radite pritisak na cijene, proizvođači idu na minimalne standarde. U ovoj situaciji dugoročno možemo očekivati da može doći do pada kvalitete”, kazao je Marušić.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!