Slovenija je po mišljenju govornika na događaju Slovenia Business Bridge sigurna država, ugodna za život i ima visokostručnu radnu snagu, dinamičan sektor istraživanja i razvoja (preko tisuću istraživačkih institucija u privatnom i javnom sektoru) i trenutno dobrim ekonomskim pokazateljima. S druge strane, tu sliku kvare visoki porezi na dohodak, prije svega visoko plaćenih kadrova, kao i birokracija.
Tako se mogu rezimirati zaključci sudionika panela na konferenciji Slovenia Business Bridge, u organizaciji američke gospodarske komore AmCham i agencije Spirit Slovenija (Javna agencija Republike Slovenije za promociju poduzetništva, internacionalizacije, stranih ulaganja i tehnologije), koji su se očekivano veoma brzo dotaknuli informacije objavljenje u četvrtak da je Vlada tik pred razmatranjem u parlamentom izuzela gornju granicu oporezivog prihoda (eng: tax cap) iz Zakona o debirokratizaciji, za čije uvođenje se gospodarstvo već godinama bori.
“I dalje ćemo se boriti za tu mjeru jer mislimo da je to pravi put za povećanje konkurentnosti slovenskog gospodarstva,” rekla je Nevenka Črešnar Pergar, poslovna savjetnica i predsjednica AmChamove komisije za poticanje investicija američke gospodarske komore.
Fotografija 1: Uvodni govor na događaju je održao ministar za digitalnu transformaciju Mark Boris Andrijanič, koji je između ostalog kritizirao negativni diskurz Slovenaca koji je “u modi”. Poslovnoj javnosti je poručio da zlatno doba za Sloveniju tek dolazi. Najavio je rješenja kao što su digitalna osobna iskaznica za građane, mobilna aplikacija za glavne vladine usluge, telemedicina, digitalizacija građevinskih dozvola i javnobilježničkih usluga.
Referentna država
“Slovenija je država s najvećim potencijalom,” rekla je suosnivačica kompanije Outfit7 Iza Sia Login, koja je sada zaposlena u zakladi Login5 Foundation. “Slovenija ima pravu veličinu, prave ljude i lokaciju i može biti testni poligon za bilo što – ne bih se fokusirala samo na pojedine industrije. U svakom slučaju, kojim god smjerom da krenemo, razvoj mora biti održiv, jer u suprotnom nećemo uspjeti, bez obzira na to što napravimo.”
Upozorila je da se trenutno fokusiramo samo na koronavirus, koji je naravno problem i za gospodarstvo. “Ali klimatske promjene su puno veći problem. Mislim da bi svi, ne samo gospodarstvenici i vlade, morali tragati za mogućim rješenjima. Izazov je da u narednih deset godina napravimo tehnologije i odgovorimo na taj problem.”
Fotografija 2: Iza Sia Login, koja se nakon prodaje tvrtke Outfit7 prema vlastitim riječima usmjerava na održive projekte, između ostalog i ekološke farme u Srbiji, je uvjerena da održivost moramo uračunati u sve poslovne planove.
Sveprisutna država
Dragan Šolak, osnivač United Grupe, koja je u Sloveniji između ostalog vlasnik kompanije za telekomunikacije Telemach i N1 Slovenija, je rekao da je Slovenija država nevjerojatnih prilika. “Neke se, nažalost, još nisu ostvarile.”
Upozorio je na još uvijek snažnu ulogu države u gospodarstvu. “To nikada nije dobro. Kad se radi o startup tvrtkama koje će stvoriti “jednoroge” (startup tvrtke koje imaju nagli rast i u kratkom vremenskom razdoblju postanu vrijedne više od milijardu dolara), država ima važnu ulogu da stvori povoljne uvjete, a zatim se mora brzo sakriti. Ne želimo je više vidjeti”.
To skrivanje države znači jeftiniju i efikasniju državu, posljedično i niže poreze. “Lijepo je čuti da vlada planira porezne olakšice za IT stručnjake, ali mi zapošljavamo nekoliko tisuća Slovenaca i ja bih volio vidjeti da se uvedu porezne olakšice za sve. Problem ovdje je u tome, da dvije trećine bruto plaće uzme država, a samo trećina ostane onome tko radi.”
Zato to otežava odluku da se u Sloveniji otvori regionalni centar, jer je u drugim državama jeftinije. “Upravo smo u United Grupi zaposlili novog direktora nabave. Zaposleni na razini grupe imaju priliku sami odlučiti na kojoj lokaciji, od svih na kojima grupa posluje, žele biti zaposleni. Iako mu se Slovenija sviđa, odlučio se za Zagreb, zbog nižih poreza.”
Šolak je u debati o slobodnom tržištu podsjetio na nedavnu odluku državnog Telekoma Slovenije da zaustavi prodaju tvrtke TS Media, za koju je United Grupa dala najveću ponudu. “Moja kompanija je ponudila dva milijuna eura više nego sljedeći najbolji ponuditelj, a onda je donesena politička odluka da se prodaja zaustavi. To nije baš privlačna atmosfera i ne šalje dobru poruku”, rekao je.
U međuvremenu je United grupa uložila 1,5 milijardi eura u Grčkoj, koja će ove godine zabilježiti rast BDP-a od 8%. “To su konkurentne države. Ako se Slovenija ne probudi, sav novac će otići tamo. U svim balkanskim državama je državni aparat preobiman u usporedbi s veličinom gospodarstva i stanovništva”, dodao je još Šolak i rekao da kad ulažu u druge države, uglavnom koriste sustav i iskustva iz Slovenije.
Fotografija 3: Na događaju u organizaciji AmChama i Spirit Slovenija je bilo oko 300 sudionika, uslijedila je večera za potencijalne investitore.
Posluju ovdje, a njihovo tržište je cijeli svijet
Emil Tedeschi, osnivač i direktor Atlantic Grupe, koja je prije više od deset godina preuzela Drogu Kolinsku, se slaže s izjavama o previsokim porezima na dohodak.
To je ilustrirao pričom o košarkašima Jaki Blažiču i Edu Muriću, koji igraju u dresu njegove Cedevite Olimpija. „Slovenija je vjerojatno jedna od najskupljih zemalja za profesionalne sportaše. Kao rezultat toga, imate dosta dobrih sportaša koji su promijenili svoje prebivalište i otišli u, na primjer, Monte Carlo. Život i igra u Sloveniji za njih su deset puta skuplji nego u Srbiji i pet do sedam puta skuplji nego u Monte Carlu. Poticaji za poslodavce povećali bi konkurentnost države.”
S druge strane, kako je rekao, glavne prednosti Slovenije su kvaliteta zraka, hrane i vode, zatim priroda, infrastruktura i sigurnost. Kada je riječ o “jednorozima”, Tedeschi je upozorio da te kompanije imaju jednu zajedničku osobinu: “Za njih lokalne vlasti nisu toliko važne, njihovo tržište je svijet. Infobip ili Rimac nemaju fokus na slovenskom, hrvatskom ili srpskom tržištu. Za njih su to marginalna tržišta, ali svejedno ostaju tu jer odatle potječu i na to su ponosni.”
Naglasio je i da je važno da politika osigura da te kompanije najbolje plaćena radna mjesta zadrže ovdje.
Fotografija 4: Politika mora osigurati da dobro plaćena radna mjesta ostanu ovdje, kaže osnivač i direktor Atlantic Grupe Emil Tedeschi, koji je na događaju govorio putem videopoziva.
Kako su uspjeli?
Troje osnivača uspješnih kompanija odgovarali su na pitanja kako su postigli uspjeh, tj. u čemu je njihova tajna.
Login je rekla da se sve poklopilo, a osnova je bio jasan cilj. “Cilj je bio da se zaradi novac za održive projekte. To je za nas bila inspiracija”, objasnila je. Važni su i korporativna kultura, organizacija procesa, vođenje, strategija, planiranje, financije, pravni okviri.
Šolak je naglasak stavio na dobre timove. “Imao sam sreću da sam na samom početku puta sreo prave ljude. Oni su sa mnom od početka. U pitanju je timski uspjeh. U grupi radimo na tome da je svačiji doprinos važan.” Drugi važan faktor na putu do uspjeha je bila sreća, a treći je bila snažna usmjerenost prema cilju i jasno zacrtan put do tog cilja.
Tedeschi je rekao da je uvijek radio sa strašću i da mu novac nikad nije bio na prvom mjestu. “Pored toga sam uvijek bio iskren i nikada se nisam pretvarao. U poslu, a naročito u teškim vremenima, smo kao Atlantic Grupa uspjeli ljude uvjeriti da naši ciljevi nisu dobri samo za nas.”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!