Zakonska je obveza onoga tko prodaje neku robu ili pruža neku uslugu da za to izda i račun. Ali i kupac, prema zakonu, ima obvezu uzeti izdani račun.
Općim poreznim zakonom propisano je da su porezni obveznici dužni izdavati račune te voditi poslovne knjige i evidencije radi oporezivanja prema propisima kojima se uređuje pojedina vrsta poreza.
Postoji tek nekoliko izuzetaka. Prema članku 64. spomenutog zakona, računi se ne moraju ispostavljati “ako se promet ostvaruje od priređivanja lutrijskih igara, igara klađenja, igara u casinima te na automatima za igre na sreću i zabavu, ako se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica, ako se prodaja obavlja putem automata, ako se vlastiti poljoprivredni proizvodi proizvedeni na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno prodaju krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te ako se prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda obavlja na tržnicama i otvorenim prostorima.”
Mnogi račune odmah zgužvaju i bace
U svim ostalim slučajevima, račun mora biti izdan kupcu robe ili korisniku usluge. U nekim slučajevima kupci će bez ikakve dvojbe uzeti račun. Primjerice, kada kupuju skuplju robu ili uređaje poput hladnjaka, perilice ili televizora jer im u slučaju kvara jamstvo neće važiti bez priloženog računa. Mnogo češće, prilikom manjih kupovina, ljudi račune ili ne uzimaju ili ih uzmu pa ubrzo, često već na izlaznim vratima, zgužvaju i bace. No tada i oni krše zakon kao što ga krše oni koji račun ne izdaju.
Prema Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom, za kupce koji kod sebe nemaju račun za kupljenu robu predviđene su novčane kazne.
“Kupac te svaki primatelj računa dužan je zadržati izdani račun nakon izlaska iz poslovnog prostora. Kupac je dužan na zahtjev ovlaštene osobe, službenika Porezne uprave pokazati izdani račun”, stoji u članku 26. spomenutog zakona.
Kazna za neuzimanje računa i do 260 eura
A u članku 36. piše, pak, da će “novčanom kaznom od 30 do 260 eura biti kažnjen kupac te svaki primatelj računa koji ne zadrži izdani račun nakon izlaska iz poslovnog prostora ili ga ne pokaže na zahtjev službene osobe”.
Budući da mnogi to ne znaju ili naprosto zanemaruju jer porezni službenici ne vrebaju ispred svakog dućana, ipak valja znati da je račune pametno čuvati bar neko vrijeme.
U Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača (HUZP) svakoga tjedna objavljuju savjete za potrošače. Izdvojili smo deset koji se tiču računa za kupljenu robu ili usluge, a govore zašto je dobro čuvati ih ili ih zatražiti ako prodavač “zaboravi” (iz)dati.
Deset savjeta potrošačima
1. Niste dobili račun davatelja usluge. Zatražite kopiju računa, a u slučaju da vam žele naplatiti kamate pošaljite im prigovor.
2. Ako vam stalno kasne računi, požalite se pošiljatelju da uputi prigovor dostavnoj sužbi na isporuku pošiljaka ili da račune šalju ranije kako ne bi morali plaćati zatezne kamate.
3. Prilikom izlaska s autoceste obavezno uzmite račun, posebno ako plaćate prislanjanjem kartice na uređaj. Nekima je “greškom” naplaćena četiri puta veća cijena.
4. Kada trebate majstora za izvođenje radova ili usluga u stanu svakako se obratite ljudima koji legalno posluju i trebaju vam izdati račun. Mora vam dati i predračun, ako je predviđeni trošak veći od 66 eura. Ugovorena cijena je maloprodajna cijena u kojoj mora biti uključen PDV.
5. Niste dobili račun za neku uslugu. Možda je problem u dostavnoj službi, ali to potrošače nije briga i pošiljatelj to treba riješiti s dostavom ili treba slati svoje pošiljke preporučenom poštom kako bi se vidjelo kada su isporučene. Ako Vam žele naplatiti kamate na račune koje niste dobili na vrijeme prijavite ih državnim inspektorima.
6. Želite se voziti taksijem? Uvijek pitajte kolika je startna cijena i kolika je cijena po kilometru. Taksist vam mora dati informaciju o cijeni, pokazati cjenik i na kraju vožnje izdati račun. Pazite, neki naplaćuju po minuti vožnje što može biti jako skupo, a prema nadležnom ministarstvu to je opravdano.
7. Kupujete nekakav uređaj ili alat. Trgovac Vam mora dati račun, popis servisera, uputu za uporabu koja mora biti prijevod originalnih uputa bez skraćivanja . Dešava se da trgovac kaže kako za vrijeme trajanja jamstva za neispravan uređaj vraća novac. Pitajte se kako riješiti problem ako se uređaj pokvari izvan jamstva, a vi ne znate tko je serviser.
8. Čuvajte vaše računa jer Vam oni služe prilikom reklamacije proizvoda i usluga. Kada ne dobijete račun, prijavite to Ministarstvu finacija – područnoj poreznoj upravi.
9. Kada predate nekakvu pošiljku Hrvatskoj pošti, čuvajte potvrdu o predaji pošiljke kao i račun, koliko god vjerovali da će ona stići na odredište. Ponekad pošiljka ne stigne na odredište iako ima broj za praćenje pošiljke.
10. Kupujete namještaj obavezno tražite da Vam na računu napišu rok isporuke namještaja. Ako namještaj nije isporučen na vrijeme dajte im naknadni rok za isporuku, a kada rok prođe zatražite povrat novca s pripadajućom zateznom kamatom i prijavite trgovca državnim inspektorima.
Što mora pisati na računu
Svaki račun, plaćen gotovinom ili karticom, mora sadržavati sljedeće elemente:
– vrijeme izdavanja (sat i minuta)
– broj i datum izdavanja fakture
– naziv, OIB i adresu poduzetnika koji je isporučio dobra ili obavio usluge
– naznaku mjesta gdje je isporuka dobara ili usluga obavljena
– količinu i naziv isporučenih dobara te vrstu i količinu obavljenih usluga
– ukupni iznos naknade i poreza razvrstanih po poreznoj stopi
– način plaćanja
– identifikator osobe koja kreira fakturu
– oznaku operatera na naplatnom uređaju
– oznaku načina plaćanja računa (novčanice, kartica, transakcijski račun ili ostalo)
– jedinstveni identifikator
– zaštitni kod izdavatelja obveznika fiskalizacije
Gotovinski računi moraju sadržavati i:
– jedinstveni identifikator računa
– zaštitni kod izdavatelja
– QR kod
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!