Nakon što je prije dvije godine predstavljen Nacionalni plan oporavka i otpornosti, prilično veliko iznenađenje izazvala je činjenica da je relativno velik novac dobio jedan, zapravo privatni projekt - kompanija u kojoj su suvlasnici Mate Rimac, korejski proizvođač automobila KIA, hrvatska IT kompanija Infinum, Rimac Grupa i još nekoliko široj javnosti manje poznatih osoba.
Čelni ljudi kompanije Project 3 Mobility ipak su bili preoptimistični u svojim procjenama da će već 2024. prvi probni robotski taksiji voziti ulicama Zagreba. U srijedu je s Vladom potpisam ugovor o financiranju iz kojeg proizlazi da je rok za završetak razvoja vozila – što se zapravo i financira novcem EU – kraj ožujka 2026. godine.
U dokumentu Plan oporavka i otpornosti, verzija iz srpnja 2021. godine, rokovi su bili daleko optimističniji. U njemu je naveden ”indikativni vremenski tijek” projekta, prema kojem je još 2021. trebala krenuti priprema prezentacijskog prototipa. Bilo je planirano i da započnu pripreme za početak gradnje specijalizirane infrastrukture itd.
Probni robotski taksiji trebali su voziti Zagrebom već sljedeće godine
Izgradnja infrastrukture, odnosno spremišta za taksije, punionice i sve ostalo što je potrebno da bi takva usluga mogla funkcionirati, bila je planirana za prošlu godinu, dok je ove godine trebala biti dovršena proizvodnja verifikacijskih prototipova vozila i testiranje sustava. Pokretanje pilot usluge u Zagrebu bilo je predviđeno za 2024. godinu, a godinu dana kasnije trebala je krenuti puna komercijalna usluga taksija bez vozača.
Nakon što je prije dvije godine predstavljen Nacionalni plan oporavka i otpornosti, prilično veliko iznenađenje izazvala je činjenica da je relativno velik novac dobio jedan, zapravo privatni projekt – kompanija u kojoj su suvlasnici Mate Rimac, korejski proizvođač automobila Kia, hrvatska IT kompanija Infinum, Rimac Grupa i još nekoliko široj javnosti manje poznatih osoba.
Je li tako veliki novac trebalo bez natječaja dodijeliti jednom projektu?
Konkretno, iz poduzetničkih krugova mogli su se čuti komentari da se taj iznos, od 180 milijuna eura trebao raspodijeliti na puno više projekata jer bi to imalo pozitivnije efekte na razvoj i zapošljavanje, što bi trebao biti cilj i smisao dodjele novca iz EU fondova.
Također, Vladi se zamjeralo da je taj novac dodijeljen bez natječaja. Naime, Project 3 Mobility je novac dobio “izravnom dodjelom”, što znači da je unaprijed dogovoreno što će se raditi i za koji iznos, te se nitko drugi nije ni mogao javiti na natječaj. Inače, u projekt je uključen i Fakultet elektrotehnike i računarstva iz Zagreba.
Potpora koju je Project 3 Mobility dobio iz EU fondova odnosi se zapravo na istraživanje i razvoj robotskog taksija, dok će u ostale faze projekta oko 350 milijuna eura uložiti sama kompanija.
“Rokovi navedeni u projektu su vrlo izazovni”
S obzirom na to da se novac iz EU fondova mora vratiti, ako se projekt ne završi u roku, upitali smo ih o rokovima, koji i dalje – gledano ovako, izvana – izgledaju vrlo optimistični.
“Rokovi navedeni u projektu su vrlo izazovni, s obzirom na to da je proces dobivanja EU potpore trajao više od godinu i pol dana te je taj proces završen tek u svibnju. Zbog toga postoji mogućnost pomicanja nekih međukoraka i faza u realizaciji projekta, no uvjereni smo i radimo sve da ispoštujemo finalni rok kada ćemo pružiti uslugu korisnicima”, odgovorili su nam iz kompanije.
Project 3 Mobility ima planove u Ujedinjenom Kraljevstvu. U tamošnjem registru postoji tvrtka sličnog imena Project 3 Mobility R&D ltd. koja je prošle godine imala prihode od oko 9 milijuna funti i neto dobit od preko milijun funti.
Upitali smo ih koja je uloga te firme, na što su nam odgovorili da im je to “projektni partner” te su naglasili da se odobrena EU sredstva odnose se isključivo na troškove njihove tvrtke u Hrvatskoj, koja je i nositelj projekta.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare