Povijest automobilske industrije ne bi bila to što jest da njezin veoma zanimljiv dio ne čini i način na koji su tvornice i brendovi dobivale imena.
Firme su najčešće nazivane po svojim osnivačima i vlasnicima, ali rijetkost nisu bile ni skraćenice ili latinski nazivi.
Ford
Ford je, svakako, jedna od najpoznatijih i prvih tvornica automobila na svijetu koja je koristila montažnu traku.
U svim udžbenicima ekonomije i menadžmenta, poznata je čuvena izreka Henrija Forda, osnivača tvornice, prilikom plasiranja čuvenog modela T:
“Kupac može birati boju automobila, pod uvjetom da je ona crna”.
Tvornica je osnovana 1901. u SAD-u, a od 1903. nosi ime Ford Motor Company, naravno, po svom osnivaču i vlasniku Henriju Fordu.
Daimler-Benz
Ne vjerujem da postoji čovjek koji nije čuo za Gottlieb Daimlera i Karla Benza.
Karl Benz je njemački inžinjer, izumitelj automobila na tri kotača koji je pokretao četvorocilindarski benzinski motor. Velika revolucija se dogodila 1866. godine i ostala je upisana zlatnim slovima u automobilskoj povijesti.
Gottlieb Daimler je, također, njemački inžinjer, osnivač firme Daimler Motoren Gesellschaft.
Audi
Ova bavarska tvornica je od svog osnivanja oličenje stila i luksuza. Sama povijest Audija je veoma zanimljiva. Tvornica potiče od male automobilske radionice osnovane 1899. godine u Ingolstadtu u Bavarskoj i veže se za ime Augusta Horcha. Prvi automobil je izašao iz radionice 1901. godine.
Horch kompaniji daje ime Audi, po latinskoj riječi audio – slušati. Njemačka riječ Hör također ima isto značenje. Među ljubiteljima automobilske povijesti prisutno je i uvjerenje da je Audi, ustvari, akronim od Auto Union Deutschland Ingolstadt.
Horch napušta kompaniju 1909. godine pod prisilom i osniva novu firmu – Horch.
Već 1932. godine dolazi do integracije Audija, Horha, DKW-a i Wanderera u Auto uniju. Odatle i potiče čuveni logo Audija koji se sastoji od četiri kruga.
BMW
Tvornicu su 1916. godine osnovali Karl Rapp i Gustav Otto s idejom da se bavi proizvodnjom avionskih motora.
Kompanija je bila poznata pod imenom Bayerische Fleugzeug Werke, da bi joj vlasnici 1932. promijenili ime u Bauyerische Motoren Werke i prešli na proizvodnju automobila.
Volkswagen
Sama ideja, pri nastanku tvornice iz Wolfsburga, temeljila se na proizvodnji pouzdanih i ne previše skupih automobila, dostupnih širokim narodnim masama.
Odatle i zgodna njemačka kovanica ‘Volks Wagen’, odnosno ‘narodni automobil’.
Opel
Tvornicu Opel je 1898. godine osnovao Adam Opel sa svojom četvoricom braće.
Prvo su se bavili proizvodnjom bicikala i šivaćih mašina, ali su ubrzo postali najveća njemačka tvornica automobila i to laskavo mjesto zauzimali sve do početka Drugog svjetskog rata.
Porsche
Još jedan njemački gigant stiže iz Wolfsburga. Tvornica je dobila ime po dr. Ferdinandu Porscheu, rođenom Austrijancu, koji je po zemljačkoj liniji bio u odličnim odnosima s Adolfom Hitlerom, što ga nije puno omelo da po završetku rata nastavi s proizvodnjom automobila.
Prvi automobil iz tvornice je izašao 1934. godine, zamisao je bila slična Volkswagenovoj, ali očigledno je da se otišlo u sasvim drugom smjeru. Dr. Porsche je preminuo 1951. godine u Wolfsburgu.
Mercedes
Pregled njemačke automobilske industrije završavamo možda i najvećim gigantom i onim na što mnogi pomisle kada se spomene riječ automobil. Dakle, stižemo i do Mercedesa.
Priča je vezana za Emila Jelineka, austrougarskog karijernog diplomatu i predstavnika Daimlera za Francusku, SAD i tadašnju Austro-ugarsku.
Jelinek 1902. godine osniva novu kompaniju i daje joj ime po svojoj kćerki – Mercedes.
FIAT
Sinonim za talijanske automobile je, svakako, FIAT.
Tvornicu je 1899. godine u Torinu osnovao Giovanni Agnelli.
Sam naziv FIAT je akronim od Fabrica Italiana Automobilii Torino. I danas je u vlasništvu obitelji Agnelli.
Alfa Romeo
Osnovana je 1910. godine kao Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA).
U ruke talijanskog industrijalca Nikole Romea prelazi 1915. godine, koji je imenu ALFA dodao svoje prezime.
Toyota
Japanska autoindustrija se zasniva na tri veoma bitna načela: Zero defects, Just in time i Keiretsu, a ovdje ćemo se osvrnuti na dva giganta s japanskih otoka.
Sakichi Toyoda je 1926. godine osnovao tvrtku The Toyoda Automatic Loom Works Ltd. koja se nije bavila proizvodnjom automobila.
Devet godina poslije, tvornica proizvodi svoj prvi automobil, a nešto kasnije osnivačev sin, zbog lakšeg izgovora, mijenja ime tvornice u Toyota.
Honda
Odmah po završetku Drugog svjetskog rata i stravičnih razaranja koje je Japan pretrpio od atomskih bombi, 1948. godine je osnovana Honda.
Ime je dobila po svom vlasniku i osnivaču Soichiro Hondi. U Hondi su se sve do 1964. godine proizvodili samo motori, a tada s tvorničkih traka izlazi i prvi automobil.
Peugeot i Citroen
Peugeot i Citroen su dobili imena po svojim osnivačima Armandu Peugeotu, odnosno Andre Citroenu.
Renault
Trojica braće Renault su 1899. godine osnovala La Compagnie Renault Frères. Tvornica je, sve do početka Drugog svjetskog rata, bila jedna od boljih u Francuskoj, ali je ipak gledala u leđa Citroenu daleko poznatom po inovacijama.
Zbog kolaboracije i suradnje s nacistima, po završetku Drugog svjetskog rata tvornica je nacionalizirana, a ime je promijenjeno u La Régie nationale des usines Renault.
Zanimljivo je, međutim, da je, zbog tradicije, ipak odlučeno da tvornica u svom nazivu zadrži ime Renault po kojem je i danas poznata širom svijeta.
Autor teksta: Rajko Martinović, “Lako do kola”
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.