U četvrtak je počela kalendarska obveza korištenja zimskih guma na svim motornim vozilima! "Obuću" za zimu trebalo bi na automobilima imati sve do 15. travnja, kada zakonski prestaju zimski uvjeti na cestama.
Kad jutarnje temperature padaju ispod 7 stupnjeva, to je temperaturna granica gdje ljetne gume gube elastičnost, kao i svojstva prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena.
Veliki broj vozača ne zna koje gume bi uzeli, niti znaju što znače ti silni brojevi na gumama, kao i slovne oznake. Kako bi olakšali znakovno snalaženje, stručnjaci iz Goodyeara te su oznake detaljno objasnili te uputili vozače na što sve moraju obratiti pozornost.
Jedan od najvažnijih podataka o gumi svakako je njihova veličina. Ta oznaka sastoji se od širine gume u milimetrima, njezine visine (izražene u postocima visine gume u usporedbi s njezinom širinom, što se naziva presjekom gume) te promjera unutarnjeg ruba u inčima ili palcima. To su također mjere koje proizvođač automobila definira pri izradi vozila i treba ih bezuvjetno uzeti u obzir.
Svaka guma ima takozvanu naljepnicu EU koja obuhvaća oznake sa slovima od A (najbolja guma) do G. Naljepnica pokazuje kvalitetu gume za prianjanje gume na mokroj površini (između oznake A i G pri brzini od 80 km/h zaustavni put razlikuje se čak 18 metara). Naljepnica EU također pokazuje iskoristivost koja neposredno utječe na potrošnju goriva (razlika između kategorija A i G iznosi oko 7,5 %, što godišnje kod 15.000 prevoženih kilometara znači oko 100 eura uštede) te vanjska buka, odnosno emisija buke (označena je u decibelima i crnim crticama kod simbola zvučnika; gume s jednom crticom su najtiše, a s tri crtice najglasnije). Pri čitanju naljepnice EU treba upozoriti da kod zimskih guma naljepnica ne daje dovoljno podataka, jer primjerice nema informacije o tome koliko su gume učinkovite na snijegu.
DOT – datum proizvodnje
Što se tiče nosivosti brzine, oznake koje se sastoje od dvoznamenkastog ili troznamenkastog broja i slova (na primjer 91H), otkrivaju nam dopušteno opterećenje, odnosno nosivost i najvišu dopuštenu brzinu gume. Nosivost se odnosi na opterećenje pojedine gume (broj 91 označava da određena guma može nositi masu od 615 kilograma, što znači da je nosivost sve četiri gume 2460 kilograma).
Opterećenje svih guma ne smije biti manje od najveće dopuštene mase automobila. Indeksi brzine za osobna vozila označeni su slovima Q, T, H, V, W i Y, koja dopuštaju brzine do 160, 190, 210, 240, 270 i 300 km/h. Postoji također kategorija brzine ZR, koja dopušta brzinu veću od 240 km/h.
Za prosječne vozače vrlo je važno da obrate pozornost na oznaku DOT. Riječ je o informaciji o datumu proizvodnje gume. Naime, 12-znamenkasta oznaka sastoji se od tri šifre po četiri znamenke. Za kupce guma najvažnija je treća šifra po četiri znamenke. Ona obavještava o tjednu (prve dvije znamenke), i godini (druge dvije znamenke) proizvodnje gume. Zbog logistike proizvodnje guma i transporta ne možemo uvijek očekivati da ćemo dobiti samo najnovije gume. Međutim, to nije poteškoća, jer je zbog suvremenih materijala i dodataka, starenje gume u skladištu jako usporeno. Proces starenja gume znatno je brži kad su gume ugrađene na vozilo, jer na njih djeluje više čimbenika – sunce, oscilacije temperature, mehanički utjecaji s ceste, prenosi Glas Slavonije.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram.