Već godinama imamo prilike slušati kako će Kinezi uskoro osvojiti europsko tržište automobila s novim tehnologijama i pristupačnim cijenama. Odnedavno automobile kineskih proizvođača možemo kupiti u i Hrvatskoj, a neki od modela, poput MG-a, postali su i redovita pojava na našim cestama.
Uz MG, na našem tržištu pojavili su se i brandovi Seres i Forthing. Riječ je o automobilima iza kojeg stoje velike korporacije koja godišnje proizvedu milijune vozila. Proboj na europsko tržište najavio je i brend BYD koji čak ima u planu i gradnju tvornice u susjednoj Mađarskoj.
Ipak, četiri laste ne čini proljeće. Stoga je zanimljivo pogledati analizu Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) koja nam pokazuje koliko stvarno Kinezi izvoze automobila na europsko tržište, ali i koliko europski proizvođači izvoze u suprotnom smjeru.
Koliko EU izvozi automobila u Kinu?
Tako vidimo da je Kina treće najveće tržište za izvoz vozila iz EU-a nakon Ujedinjenog Kraljevstva (na prvom mjestu) i SAD-a (na drugom mjestu). Čak 412.990 vozila izvezeno je iz EU-a u Kinu 2022., u vrijednosti od 24,5 milijardi eura. Većina tih vozila, njih čak 391.586 bili su osobni automobili, u vrijednosti od 24,2 milijarde eura.
Od tog broja 17.345 njih bili su električni automobili (4,4posto). Važan je ovo podatak ako uzmemo u obzir da se EU u potpunosti okreće automobilima na struju.
Iako se ove brojke na prvu čine velikim, važno je imati na umu da je riječ o negativnom trendu. Tako je tržišni udio europskih marki u prodaji u Kini pao je s 28,5 posto u 2019. na 24 posto u 2022. U isto vrijeme, tržišni udio domaćih marki u kineskoj prodaji porastao je s oko 36 posto na gotovo 45 posto.
Zanimljiv je podatak da je EU u Kinu izvezla tek dva autobusa u vrijednosti od 238.390 eura. S druge strane, uvezla je čak 1.049 autobusa kineske proizvodnje u vrijednosti od 250 milijuna eura.
Koliko Kina izvozi automobila u EU?
Da automobili proizvedeni u Europi ne mogu cjenovno konkurirati kineskim automobilima pokazuje i sljedeći podatak. Kako smo gore naveli, EU je u 2022. u Kinu izvezla nešto više od 400.000 vozila čija je ukupna vrijednost bila 24,5 milijardi eura.
S druge strane, iz Kine je uvezeno više vozila, točnije njih 561.070. No ono što je pomalo frapantan podatak je da je njihova ukupna vrijednosti iznosila 9,7 milijardi eura. Drugim riječima Kina je u EU izvezla više vozila čija je vrijednost bila daleko manja.
On 561 tisuće uvezenih vozila iz Kine, njih 500.006 bili su osobno automobili u vrijednosti od 9,3 milijarde eura. Od tog broja, njih čak 313.723 su bili električni automobili (62,7 posto). Velik je to broj u usporedbi s 17.345 električnih automobila koliko ih je EU izvezla u Kinu. Ako je europska budućnost u automobilima na struju onda bi ona mogla biti s kineskim predznakom, što je svakako alarm upozorenja za EU industriju.
Dodajmo i podatak da, dok udio europskih automobila na kineskom tržištu pada, u EU vlada suprotan trend, odnosno broj kineskih automobila na europskim cestama s danom je sve veći i veći, iako još daleko od ozbiljnih brojki. Tako su u 2020. u EU automobili kineske proizvodnje činili tek 0,1 posto tržišta, već dvije godine kasnije uzimali su 1,3 posto istog tržišta.
Važno je naglasiti kako europske marke činile oko 6 posto prodaje električnih automobila u Kini u 2022. S druge strane, kineski su brendovi činili gotovo 4 posto prodaje električnih automobila u EU-u, što je velik rast u odnosu na udio od 0,4 posto samo tri godine prije.
Također, u EU-u je prodano 33.377 gospodarskih vozila kineske proizvodnje u vrijednosti od 147,5 milijuna eura. U isto vrijeme u Kinu je iz EU-a izvezeno 3.166 gospodarskih vozila proizvedenih u EU u vrijednosti od 284,5 milijuna eura. Ovdje također vidimo veliku disproporciju u cijenama.
Ovi podaci zapravo potvrđuju početak priče, a to je da broj kineskih automobila na europskim cestama raste, kao i da su cijenom daleko konkurentniji. No, ono što je bilo manje poznato jest činjenica da broj europskih automobila u Kini pada.
Također, Kinezi odnose uvjerljivu pobjedu kada je u pitanju prodaja električnih automobila što, uzevši u obzir trendove, nije dobar znak za europske proizvođače.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!