Analizirano je 155 automobila u Sjedinjenim Državama, a 99 posto ih je imalo kemikalije TCIPP otporne na vatru u svojim sjedalima.
Prema novoj studiji objavljenoj u Environmental Science and Technology, ogroman broj sjedala u automobilima sadrži kemikaliju TCIPP koja uzrokuje rak.
Istraživači su, u suradnji sa Sveučilištem Duke i Sveučilištem u Torontu, pregledali ukupno 155 vozila (proizvedenih između 2015. i 2022.) iz različitih zemalja. Od toga 101 od ovih automobila ocjenjivan je zimi, a 54 testirana ljeti kako bi se uzela u obzir razlika u temperaturi. Tim je promatrao hibridna, električna vozila i vozila na benzin i dizel.
Na višim temperaturama koncentracija ove opasne kemikalije bila je dva do pet puta veća. Više kemikalija se oslobađa iz sjedala kada je toplije. Ovo je prilično zabrinjavajuće budući da je Nacionalno toksikološko izvješće Sjedinjenih Država za 2023. pronašlo dokaze o “kancerogenoj aktivnosti kod mužjaka i ženki štakora i miševa” koji su bili izloženi kemikaliji.
Ostali usporivači plamena otkriveni u automobilima poznati su kao karcinogeni, endokrini disruptori i/ili neurotoksini te su postojani i bioakumuliraju u ljudima.
Trebate li biti zabrinuti?
Da i ne. Studija kaže da su tragovi TCIPP-a izmjereni na razinama između 0,2 i 11.600 ng/g (nanogram), što je vrlo mala količina. Ipak, prilično je iznenađujuće znati da se ova kemikalija nalazi u toliko mnogo vozila.
Studija također primjećuje da mnoga testirana vozila sadrže tragove dva kemijska spoja otporna na vatru, TDCIPP i TCEP. Spoj se uglavnom nalazi u pjeni u sjedalima, a ne u komponentama ili presvlakama.
Voditeljica istraživanja Rebecca Hoehn, koja je također toksikološka znanstvenica na Sveučilištu Duke, vjeruje da je ovo problem u javnom zdravstvu. “Posebno je zabrinjavajuće za vozače koji duže putuju na posao, kao i za djecu koja udišu više nego odrasli”, rekla je Hoehn.
Istraživači preporučuju da vozači otvore prozore kako bi smanjili temperaturu u unutrašnjosti i poboljšali protok zraka. Korištenje klima uređaja je također korisno, ali treba izbjegavati postavku recirkulacije zraka, barem dok se temperatura u automobilu ne vrati na normalu.
Kemijski spojevi poznatiji kao “usporivači plamena” mogu nakratko odgoditi paljenje malih požara, a kada izgore, rezultiraju dodatnim dimom i otrovnim plinovima koji požar mogu učiniti opasnijim. Takvi požari također proizvode otrovne kemikalije zvane dioksini i furani za koje se vjeruje da doprinose raku kod vatrogasaca.
Štetni usporivači plamena dodaju se u unutrašnjost vozila kako bi zadovoljili standard FMVSS 302 američke Nacionalne uprave za sigurnost prometa na cestama (NHTSA).
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!