Budućnost motora s unutarnjim izgaranjem pretvara se u francusko-njemački rat. Savez zemalja "prijatelja automobila" koji predvodi Njemačka u ponedjeljak je podigao temperaturu u borbi protiv odredbe EU koji bi motor poslao na otpad kao dio borbe za smanjenje emisija stakleničkih plinova.
Nakon sastanka u Strasbourgu, ministri iz grupe zemalja koje “vole automobile” rekli su da je pravila koja ukidaju prodaju novih automobila i kombija s motorima s unutarnjim izgaranjem do 2035., već prihvaćena od strane Europskog parlamenta i s kojima su se načelno složile zemlje članice, potrebno mijenjati, piše Politico.
“Nema prijedloga Europske komisije koji odgovara onome što očekujemo i zato još nismo postigli svoj cilj”, rekao je njemački ministar prometa Volker Wissing nakon sastanka.
No Francuska, koja zagovara odredbu EU, se ne planira predati. Pariz je signalizirao da će stajati iza plana EU o nultim emisijama 2035., kao i Madrid, stavljajući dvije najveće automobilske zemlje uz skupinu manjih država koje su se već obvezale na smanjenje emisija CO2 iz osobnih automobila.
“Spremni smo boriti se, jer odgoditi odluku bi bila ekološka pogreška, a također mislim da je to i ekonomska pogreška”, rekao je francuski ministar gospodarstva Bruno Le Maire u ponedjeljak za France Info, uoči sastanka u Strasbourgu.
U suprotnom kutu, njemačka vlada, zajedno sa saveznicima Italijom, Poljskom, Bugarskom i Češkom, vrši pritisak tražeći od EU rupu u zakonu u vidu e-goriva — sintetičku i donekle zeleniju alternativu fosilnim gorivima koja se mogu koristi se u konvencionalnim motorima s unutarnjim izgaranjem.
Zajedno imaju dovoljnu težinu da stave veto na zakon, uključujući i buduće zakone koji se odnose na Euro 7, kao i pravila o učinkovitosti goriva za kamione. Nije svima stalo do e-goriva kao Nijemcima, tvrdi Martin Kupka, češki ministar prometa koji je sazvao summit saveza motora u Strasbourgu.
Njemačka je već odbila prvi pokušaj primirja
Kako je Politico izvijestio prošli tjedan, Komisija je bila voljna predložiti pravnu deklaraciju koja bi dodatno zatvorila moguću rupu u zakonu za e-goriva. To nije dobor sjelo Berlinu, gdje liberalna Slobodna demokratska stranka (FDP), prijateljski nastrojena prema automobilima, kontrolira ministarstvo prometa.
FDP smatra da je udario na snažno političko pitanje tako što je iskoristio strahove zbog nagle promjene koja će pratiti prijelaz na električna vozila. Smatraju da će to biti smrt za stotine tvrtki specijaliziranih za komponente za motore s unutarnjim izgaranjem, ali za koje nema mjesta u svijetu električnih automobila.
“Prijedlog Komisije bio je sročen tako blago da se od njega nije moglo puno napraviti. To je guralo stvari jako daleko u budućnost. Ne želimo takav bezobrazan kompromis”, rekao je Bernd Reuther, FDP-ov glasnogovornik za prometnu politiku.
Komisija ima malo prostora za postizanje dogovora budući da je Europski parlament rekao da neće ponovno otvarati konačni tekst dogovoren prošle godine. Ima vrlo malo vremena za djelovanje prije nego što aktualni saziv Europskog parlamenta završi s europskim izborima sljedeće godine.
“Ne smijemo dopustiti da budemo pod vremenskim pritiskom, jer nismo mi ti koji su mjesecima ostavljali stvar otvorenom”, rekao je Wissing, tvrdeći da je Komisija trebala riješiti problem prošlog ljeta.
Dvije godine pregovora
Prijedlozi da se osnuje radna skupina za procjenu opcija za e-goriva i dogovor o vraćanju i reviziji zakona 2026., kao što je standardna praksa za EU zakonodavstvo, također nisu bili prihvatljivi. “Ne zadovoljavaju ono što nama treba”, rekao je Wissing.
Reuther iz FDP-a želi potpuno odvojeni dio zakona koji pokriva e-goriva koji bi nadjačao standarde učinkovitosti voznog parka, ali za to bi trebalo vremena da se izradi i nema jamstva da će ga ionako odobriti parlament i druge zemlje.
Češki ministar Kupka rekao je da su ministri skloni konvencionalnim motorima uvjereni da bi se u narednim danima mogao postići dogovor s Komisijom, uključujući “pravno obvezujuće izuzeće na druge načine, a ne ponovnim otvaranjem zakona”.
Ali Francuska nije zainteresirana za promjenu mjere koja je dogovorena tijekom gotovo dvije mukotrpne godine pregovora, finalizirana između zemalja EU-a tijekom francuskog predsjedanja Europskim vijećem prošle godine, i treba samo službeni pečat odobrenja ministara da postane zakon.
“Ekonomski je nekoherentan, industrijski je opasan, nije u našem nacionalnom interesu, nije u interesu naših nacionalnih proizvođača i iznad svega nije u interesu planeta”, rekao je Le Maire o naporima da se zaustavi plan.
“Nijemci nepouzdan partner”
Takav stav stavlja Francusku u red s drugim zemljama koje podupiru cilj čistih automobila do 2035., poput Španjolske, Belgije, Švedske, Danske, Irske i Nizozemske.
Svađa potkopava tvrdnje EU da je globalni lider u smanjenju emisija stakleničkih plinova, a također postoji opasnost da se prelije u šire rasprave o ravnoteži snaga u politici.
“Za Francuze ova situacija također predstavlja priliku”, rekao je jedan diplomat iz zemlje koja se zalaže za zabranu motora. “Što više mogu pridonijeti ideji da Njemačka ide sama, to više jača mišljenje da su Nijemci nepouzdan partner u Europi”, dodaje.
Umjesto da štiti naslijeđenu tehnologiju, Le Maire želi da se europski proizvođači automobila brzo prebace na električna vozila i podupirao je goleme francuske državne programe subvencija za električna vozila, kao i napore EU da uloži milijarde u stvaranje domaće industrije baterijskih ćelija. Španjolska poduzima slične poteze zkojima potiče baterije.
Za Le Mairea je važnije pojačati prelazak Europe na električna vozila nego usporiti tempo tranzicije stvaranjem neizvjesnosti oko 2035.
“Ne možemo reći da postoji klimatska opasnost, što je slučaj, što svi znamo u našim gradovima, u našim metropolama, koje su još uvijek previše zagađene, a zatim odstupiti od cilja prelaska na električna vozila, “, rekao je Le Maire.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Budi prvi koji će ostaviti komentar!