Politico: “Spas” benzinaca i dizelaša je Pirova pobjeda

Auto 04. tra 202309:05
REUTERS/Lukas Barth/File Photo

Prijetnje su trajale tjednima te su dovele do sukoba Berlina i Bruxellesa, a sve je završeno u utorak tako što su ministri energetike EU odobrili sporazum koji postavlja ograničenje nulte emisije za prodaju novih automobila i kombija od 2035. godine.

To je potpuno isti dogovor koji su Njemačka i mala skupina saveznika, koja uključuje Italiju, Poljsku, Bugarsku i Češku, odbile prihvatiti ako Europska komisija ne napravi mjesta za automobile na takozvana e-goriva. Riječ je o sintetičko alternativnim fosilnim gorivima napravljenim od vodika i CO2 te su čišća od konvencionalnog benzina, ali još uvijek emitiraju stakleničke plinove, piše Politico.

Odluka se reklamira kao velika pobjeda Berlina, ali će konačni učinak vjerojatno biti mnogo manji nego su se nadali. To je zato što bi sva promjena pravila, za koje se očekuje da će ih Komisija predložiti ove jeseni, bila otvorena propitivanju u prijestolnicama EU i Europskom parlamentu, koji je inzistirao na držanju sporazuma iz 2035.

“Imam osjećaj da se Njemačka zadovoljila s dva goluba na grani umjesto s vrapcem u svojim rukama”, rekao je jedan dužnosnik francuske vlade, dodajući da “nije sigurno” da će tehničko zakonodavstvo, potrebno za ispunjavanje zahtjeva Berlina, ikada biti usvojeno.

“Šteta koju je Njemačka napravila je duboka”

Prema dogovoru koji su prošli tjedan sklopili Berlin i Bruxelles, Komisija je obećala da će brzo izraditi zakonsku regulativu za automobile koji rade samo na e-goriva, što bi zahtijevalo tehnologiju detekcije goriva u vozilu koja još ne postoji. Izvršna vlast EU-a zatim planira pridružiti taj delegirani akt zakonu iz 2035. kako bi se ta nova klasa vozila isključila iz zahtjeva za nultu emisiju CO2 ciljeva. Za to će biti potrebne zakonodavne akrobacije.

Delegirani akti trebali bi se koristiti za dopunu ili izmjenu nebitnih elemenata prava EU-a, a stupaju na snagu ako nema prigovora zemalja članica ili Parlamenta.

Ali i zakonodavno tijelo EU-a i mnoge zemlje koje su ekološki orijentirane, predvođene Francuskom, još uvijek su ljute zbog pokušaja Berlina da bez presedana blokira ključni dio zakonodavstva EU-a u njegovoj završnoj fazi. “Šteta koju je Njemačka napravila vis-à-vis svojih partnera u Vijeću i Parlamentu je duboka”, rekao je jedan dužnosnik Europske komisije.

Još jedan francuski dužnosnik iz kabineta ministrice energetike Agnès Pannier-Runacher kritizirao je Njemačku zbog njezinih napora blokiranja. “Moramo biti vrlo oprezni da ne oslabimo funkcioniranje europskih institucija ponovnim otvaranjem tekstova koji su u potpunosti dogovoreni”, rekao je dužnosnik, nazvavši e-goriva “izuzetno novom tehnologijom, gotovo znanstveno fantastičnom”.

René Repasi, profesor prava i njemački zastupnik Socijalista i demokrata u Europskom parlamentu, grupacijom koja uključuje socijaldemokrate njemačkog kancelara Olafa Scholza, nazvao je dogovor Berlina i Bruxellesa “političkim trikom”, rekavši da je “pravno i politički klimav”. Parlament je tijekom ranijih pregovora dva puta odbio nastojanja da se e-goriva ugrade u zakonodavstvo za 2035. godine.

Pascal Canfin, francuski liberalni zakonodavac koji vodi odbor za okoliš, rekao je samo da će “čekati da vidi” o “zakonitosti” bilo kojeg budućeg delegiranog akta o e-gorivima.

Nisu ništa postigli?

Zabrinuvši se da njihov akt neće uspjeti, Njemačka je također prisilila Komisiju da obeća da će ponovno razmotriti zakon za 2035. ako zakonodavci i zemlje budu protiv istoga. Ali Komisija bi za to trebala potporu drugih institucija EU-a, o nečemu o čemu su već pregovarali 18 mjeseci.

Sada kada su ministri potpisali mjeru iz 2035., ona postaje zakon nakon što se objavi u službenom listu EU-a. To znači da je njemački ministar prometa Volker Wissing “odustao od svog veta”, rekao je Jens Gieseke, njemački zastupnik u Europskom parlamentu iz Europske pučke stranke desnog centra, koji je bio jedan od glavnih navijača u Bruxellesu za izuzeće e-goriva.

“Nisu ništa postigli, ali su natjerali javnost da vjeruje da su spasili motor s unutarnjim izgaranjem. Nisu”, rekao je Gieseke.

Ako Njemačka uspije prevladati te prepreke, Čile se nada da će biti tržišni protok e-goriva.

“Postoji izreka: Tehnološke promjene prvo su nemoguće, zatim su nedostupne, a onda odjednom postaju dio našeg svakodnevnog života”, rekao je čileanski ministar energetike Diego Pardow za Politico.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.