Priče o kriminalu, slavi, Hollywoodu, radikalnom islamu i povijesnim lekcijama nude se na 'meniju' 72. Filmskog festivala u Cannesu koji se otvara večeras.
“Vidjet ćete redateljice, debitante, Amerikance, zombije..”, najavio je prije mjesec dana direktor festivala Thierry Fremaux predstavljajući 21 film u službenoj konkurenciji za Zlatnu palmu, jednu od najvažnijih nagrada filmskoga svijeta.
Festival otvara komedija o zombijima “Mrtvi ne umiru” američkog redatelja Jima Jarmuscha s Billom Murrayem, Adamom Driverom i Iggyjem Popom u naslovnim ulogama. Jedan je to od četiriju američkih filmov u konkurenciji.
Drugi je “Bilo jednom u Hollywoodu” Quentina Tarantina čija se radnja zbiva u zlatno doba Hollywooda kasnih 60-ih godina. Film, koji će u Cannesu biti prikazan 25 godina nakon što je Tarantino osvojio Zlatnu palmu za “Pakleni šund”, glumački nose Leonardo DiCaprio, Brad Pitt i Margot Robbie.
Festival u Cannesu, koji je Taratino jednom nazvao “filmskim Olimpijskim igrama”, nastojat će potvrditi ugled najvažnijeg svjetskog filmskog okupljanja, suočen sve više s oštrom konkurencijom drugih vodećih festivala i tračevima da filmski studiji često čuvaju svoje udarne kandidate za Oscara za Veneciju ili Toronto, festivale koji se održavaju bliže dodjeli američkih filmskih nagrada.
Deveteročlani žiri pod predsjedanjem meksičkog redatelja Alejandra Gonzaleza Inarritua proglasit će pobjednika 25. svibnja.
Na kanskom crvenom tepihu očekuje se i britanski pop superstar Elton John u povodu prikazivanja “Rocketmana”, filma o njegovu životu u režiji Dextera Fletchera, redatelja priče o Freddieju Mercuryju “Bohemian Rhapsody”.
Cannes ove godine odaje priznanje i nogometnom genijalcu Maradoni. Dokumentarac Asifa Kapadije uključuje dosad neviđene snimke o slavnom Argentincu.
Oba filma prikazuju se izvan službene konkurencije.
Mali ekran protiv velikog
Ove godine festival odgovara i na kritike o neravnopravnosti spolova time što je u konkurenciju uvrstio četiri filma koje potpisuju redateljice, Austrijanka Jessica Hausner, Senegalka Mati Diop i dvije Francuskinje Celine Sciamma i Justine Triet.
Ali to je skromno u usporedbi s, primjerice, Berlinskim festivalom gdje su gotovo pola filmova u glavnoj konkurenciji režirale žene.
Do danas, jedina žena nagrađena Zlatnom palmom je Jane Campion za “Piano” 1993.
Filmaši koji rade za Netflix ni ove godine neće biti u glavnoj konkurenciji. Razlog je sukob američkog ‘streaming’ diva s festivalom oko onoga što je postao prelomi trenutak u razvoju modernog kina – malog ekrana protiv velikog.
Uprava festivala inzistira na tomu da filmovi s internetske platforme nisu u skladu s francuskim zakonima o distribuciji filmova u kina.
Almodovar, Loach, braća Dardenne, Malick…
Među redateljima koji su ušli u konkurenciju, Španjolac Pedro Almodovar nada se da će mu novi film “Dolor y Gloria” donijeti Zlatnu palmu nakon pet neuspješnih pokušaja.
Suprotno Almodovaru, Britanac Ken Loach član je vrlo ekskluzivnog kluba redatelja s dvije Zlatne palme. On se u Cannes vraća filmom “Sorry I Missed You”, pričom o dostavljaču koji se bori sa životom na modernom tržištu rada.
Belgijski filmaši, braća Jean-Pierre i Luc Dardenne također se nadaju ulasku u povijest Cannesa osvajanjem treće Zlatne palme filmom “Mladi Ahmed”, naelektriziranoj priči o radikalnom islamu.
Ali bi se kanski ‘teškaši’ mogli suočiti s velikim izazovom debitanata, uključujući rumunjskog redatelja Corneliuja Porumboiuja, američkog Ire Sachs i Francuza Ladja Lyja
Pet godina nakon prve nagrade u Berlinu za “Crni ugljen, tanak led” kineski redatelj Diao Yinan u Cannesu debitira filmom “Jezero divljih gusaka”.
Neovisni američki redatelj Terrence Malick vraća se u Cannes s dramom iz Dugog svjetskog rata “A Hidden Life”, osam godina nakon osvajanja Zlatne palme za “Drvo života”.
N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter |Facebook | Instagram