ZagrebDox: Novi program Filmaši o filmašima

Kultura 18. velj 202010:58 > 11:00
ZagrebDox

ZagrebDox je za svoje ovogodišnje izdanje, što će se održati od 15. do 22. ožujka u CineStaru Zagreb - Branimir mingle mallu, pripremio ove godine novi program, Filmaši o filmašima, u kojem uspješni redatelji portretiraju velike svjetske filmske umjetnike.

U program su uvršteni filmovi koji otkrivaju dosad nepoznate detalje iz života, djelovanja i opusa Miloša Formana, Petera Sellersa i Andreja Tarkovskog.

Film “Forman protiv Formana” najavljuje se kao nostalgični dokumentarac u režiji Helene Třeštíkove i Jakuba Hejne. Fokusiran je na trenutak u kojemu se Forman na vrhuncu karijere hvata u koštac s nacizmom i komunizmom, dvjema najvećim sablastima u Hollywoodu toga vremena, te kako ta previranja oblikuju njegovu sklonost pružanju otpora putem filma.

U toj posveti jednom od najvećih filmskih stvaratelja redatelji podsjećaju i na Formanovo traumatično djetinjstvo u Čehoslovačkoj i njegova utjecaja na kasnije godine egzila u SAD-u.

Film je prikazan na najvažnijim festivalima diljem svijeta, uključujući IDFA-u i festival u Cannesu.

Opus Helene Třeštíkove publici ZagrebDoxa poznat je otprije, a 2013. za film “Osobni svijet” kao i cjelokupni filmski opus osvojila je nagradu Mojoj generaciji, koju dodjeljuje direktor festivala Nenad Puhovski.

VEZANE VIJESTI

Okosnica dokumentarnog filma “Duh Petera Sellersa” je komedija “Ghost in the Noonday Sun” iz 1973., koju je redatelj Peter Medak snimao na lokacijama na Cipru i u Engleskoj, s glumačkom ekipom u kojoj su bili Peter Sellers, Spike Milligan, Peter Boyle, Anthony Franciosa i Murray Melvin.

Medak se nakon 42 godine vraća na Cipar, prisjećajući se kako je film sniman gotovo u potpunosti na pravim brodovima, što tada nije bio običaj, i kako je zbog niza okolnosti projekt pretrpio velike gubitke.

Prikazan je na festivalima diljem svijeta, dok je na festivalu na Beverly Hillsu osvojio Zlatnu palmu za najbolji film te posebnu nagradu žirija za najbolji dokumentarni film.

U režiji sina slavnog redatelja Andreja A. Tarkovskog, koji je život i karijeru posvetio očuvanju i promicanju očeva stvaralaštva, film “Andrej Tarkovski. Filmska molitva” nudi jedinstven pogled na tog velikog umjetnika, najavljuju sa ZagrebDoxa.

Film se temelji na audiomaterijalima i osobnim zapisima, a redatelj se osvrće na svoj život i radove, od djetinjstva koje su obilježili majčina ljubav i duboko poštovanje prema ocu pjesniku, sve do emigriranja u Europu.

Majstori Doxa s novim filmovima Gibneyja, Letha, Herzoga

Dio ZagrebDoxa tradicionalno je rezerviran za autore koji već desetljećima majstorski kreiraju uspješne, inovativne, raznovrsne dokumentarne radove – kroz program Majstori Doxa.

Prikazat će se nova ostvarenja dox veterana, američkog oskarovca Alexa Gibneyja, danskog majstora eksperimentalno-dokumentarne filmske forme Jørgena Letha, njemačkog filmskog veterana Wernera Herzoga te Nizozemca Johna Appela, koji je primijećen po emotivno nabijenim ostvarenjima o pričama “običnih” junaka.

Novi Gibneyjev film “Građanin K” tematizira neobičan slučaj Mihaila Hodorkovskog, bivšeg oligarha, a sadašnjeg disidenta i borca za ljudska prava, koji se obogatio devedesetih uz jak politički utjecaj, no 2000-e je Hodorkovski proveo u zatvoru, da bi ga potom antiputinovski pokret preobrazio u amblematsku žrtvu korumpiranog političkog sustava.

“Njegova je priča polazišna točka za filmsko istraživanje postsovjetske Rusije koje pod Gibneyjevom redateljskom orkestracijom postaje prodorna i pronicljiva analiza u maniri političkog trilera”, ističe se.

Jørgen Leth u poetičnom i vrlo osobnom filmskom dnevniku “Ja hodam” bilježi svoje konkretne i simboličke pokušaje da posloži život nakon katastrofalnog potresa koji je 2010. pogodio Haiti, gdje živi od 1991.

Kako bi procesuirao vlastitu, ali i širu nacionalnu traumu, Leth već naredne godine kamerom na mobitelu počinje snimati svoju svakodnevicu, pretvarajući svoju stalnu potrebu za eksperimentiranjem s filmskim jezikom u emotivnu bilješku o suočavanju s traumama, kao i s tjeskobama što ih donosi starenje.

Wernera Herzoga ovaj put odlazi u Tokio, gdje snima prvi put, te u meta-narativnom filmu “Obitelj u najam” kontinuirano ispreplićući dokumentarizam i fikciju, donosi zapanjujuću priču o japanskoj tvrtki specijaliziranoj za iznajmljivanje surogatskih članova obitelji i njezinom osnivaču Yuichiju Ishiiju.

“Komodifikacija ljudskih odnosa i (ne)mogućnost emocionalnog vezivanja u doba kada doslovno bilo što može postati robom i zauzeti svoje mjesto na tržištu centralna je tema ovog fascinantnog ostvarenja”, napominje se.

Filmski triptih “Jednom kad se prašina slegne” Johna Appela tematizira sudbinu gradova uništenih velikim prirodnim i ekološkim katastrofama ili ratnim razaranjima – Amatricea, Černobila i Alepa.

Temelji se na evokativnim pričama preživjelih koji, nastojeći ponovno izgraditi vlastite živote u opustošenoj okolini, svjedoče o snazi ljudskog duha.

Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox ove godine donosi više od sto filmskih naslova.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad | Windows| i društvenih mreža Twitter | Facebook | Instagram.