Facebook mijenja ime?

Tehnologija 20. lis 202111:00 > 13:37 1 komentar
Reuters/Robert Galbraith

Facebook, koji se suočava sa sve oštrijim kritikama regulatornih tijela i zastupnika zbog svoje poslovne prakse, namjerava se rebrendirati pod novim imenom, prenosi u srijedu Reuters pozivajući se na The Verge.

Novo ime, koje će biti objavljeno sljedeći tjedan, odnosi se na “metaverzum” – prostor virtualne stvarnosti u kojem su korisnici u interakciji s okolišem koji stvara kompjutor i ostalim korisnicima, tvrdi The Verge, pozivajući se na informacije iz dobro obaviještenih izvora.

Novinari Reutersa su pitali Facebook za komentar, no iz kompanije je priopćeno da ne komentiraju “glasine ili nagađanja”.

Rebrendiranje bi pozicioniralo tu društvenu mrežu kao jedan od mnogih proizvoda pod matičnom tvrtkom koja će također nadzirati Instagram, WhatsApp, Oculus i druge aplikacije.

Google je prigrlio istu strukturu kada se 2015. reorganizirao u holding Alphabet.

Facebookov fokus na razvoj metaverzuma

Rebrandiranje će odražavati Facebookov fokus na razvoj metaverzuma, internetskog svijeta u kojem ljudi mogu koristiti različite uređaje za kretanje i komunikaciju u virtualnom okruženju. Koncept metaverzuma teži da stvarnost prebaci na internet.

Facebook je uložio velika sredstva u projekte virtualne stvarnosti (VR) i proširene stvarnosti (AR) i namjerava povezati svoje gotovo tri milijarde korisnika putem nekoliko uređaja i aplikacija.

Facebook je također objavio da radi na vodećem uređaju Oculusa VR – Oculus Riftu, uređaju za virtualnu stvarnost dizajniranom prvenstveno za video igre iako se može koristiti za druge svrhe, poput vojne obuke, te na AR naočalama i narukvicama.

U utorak su najavili planove za otvaranje 10.000 radnih mjesta u Europskoj uniji u sljedećih pet godina kako bi pomogli izgradnji ovog ‘metaverzuma’.

Zuckerberg priča o ‘metaverzumu’ još od srpnja, a neobičnu riječ, koja je prvi put nastala u distopijskom romanu od prije 30 godina, spominju i druge tehnološke kompanije, poput Microsofta.

Radi se o SF romanu Snow Crash američkog autora Neala Stephensona.

Što je zapravo metaverzum?

Metaverzum je univerzum koji se stvara u virtualnom svijetu.

Baš kao i “pravi” svijet, njega ne stvara samo jedna osoba, a nije ga ni lako definirati. Ukratko ga se može opisati kao digitalnu realnost povezanu u svjetskoj mreži, ali i s elementima društvenih mreža, “proširene” stvarnosti i video igara. Naravno da investitore tu osobito zanima i novac: tu se plaća kriptovalutama za sve dodatne usluge – i to je već poznato u današnjim igrama i aplikacijama, piše DW.

“Nećete gledati, bit ćete tamo”

“U ovom trenutku sam prilično siguran da će metaverzum stvoriti novi ekonomski prostor koji će postati čak i veći od današnjega gospodarstva”, kaže Jensen Hang, predsjednik uprave tvrtke specijalizirane za grafičke karte NVIDIA. Novi virtualni svijet će biti daleko više od grafike, tako da i ta tvrtka ulaže golem novac u projekt koji će jednog dana biti mnogo veći od samo jedne IT tvrtke, čak i ako je to Apple. I druge tvrtke su u zlatnoj groznici razvoja: Microsoft, Epic Games… Mnogi razmišljaju o svome mjestu u tom budućem univerzumu.

“Umjesto da samo promatrate sadržaje, vi ćete biti usred zbivanja”, piše Mark Zuckerberg na blogu. Tome već odavno teži razvoj računala, a najdalje se zapravo otišlo u igrama kao što su Second Life, Fortnite, Minecraft ili Roblox. Tamo se sudionici mogu družiti, dogovarati pothvate koje će provesti, prisustvovati događajima, ali i plaćati “pravim” novcem za virtualne predmete i usluge.

No to su još svjetovi koji postoje svaki za sebe. Vizionari metaverzuma maštaju o svijetu koji će sadržavati sve te svjetove koji su stvoreni u digitalnom obliku. I vaš izgled je stvar vašeg izbora jer svatko može uzeti – ili kupiti svoj avatar kako će se predstaviti u tom svijetu. I digitalni novac će biti takav koji će biti prihvaćen svugdje i od svih.

Nova stvarnost već i zbog korone

U tome bi ključnu ulogu moglo imati i rješenje na kojem se zapravo zasniva i sustav kriptovaluta: neprenosivi token (NFT), dakle digitalni “potpis” koji može postojati samo jednom. Trgovina takvim “autentičnim” digitalnim predmetima je već poprimila milijunske iznose: prodaju se fotografije ili umjetnička djela i makar je naravno moguće napraviti nebrojeno kopija, kod takvih NFT-datoteka vlasnik ostaje samo jedan.

Evidencija tog vlasništva se vodi preko sustava koji služi za obračun etherom, kriptovalutom koja se uzdigla odmah nakon bitcoina.

O virtualnom univerzumu se mašta već odavno, mnogo je i filmova poput Matrixa gdje je to još bila znanstvena fantastika. To je još uvijek mašta, makar tehnologija velikim koracima napreduje u tom smjeru. Zapravo, ova pandemija korone je dala golem poticaj tom razvoju jer je i virtualni svijet u današnjem obliku na velika vrata ušao u našu svakodnevicu. Radi se od kuće, sve više se kupuje od kuće, mogli smo se samo družiti poštujući pravilo da ne izlazimo iz kuće…

To će se još brže nastaviti i poprimati sve veće i složenije dimenzije. I postat će sve vrjednije: već se kupuju i “zemljišta” u tom virtualnom svemiru, čak i jedan Sotheby’s želi tamo “izgraditi” repliku svoje aukcijske kuće u Londonu kako bi prodavao digitalnu umjetnost. Zato i stručnjaci Bloomberga procjenjuju kako će već 2024. taj metaverzum imati tržišnu vrijednost od oko 800 milijardi američkih dolara.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

 

 

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare