Pola stoljeća crnih i bijelih linija koje su revolucionirale svjetsku trgovinu

Tehnologija 06. kol 202408:20 0 komentara
Pixabay

Prvi moderni bar kod skeniran je na pakiranju od 10 žvakaćih guma u trgovini mješovitom robom u Troyu, u američkom Ohiou, prije 50 godina te je pokrenuo lanac događaja koji su preobrazili svijet.

Više od 10 milijardi barkodova se skenira svaki dan u cijelom svijetu. A novije vrste bar-kod simbola, poput QR kodova, stvorile su još više prostora za korištenje ove tehnologije, piše RTS.

Iako crtični kod nije najavio kraj povijesti, kao što su se nekoć brinuli teoretičari zavjere, on je otvorio novu eru u globalnoj trgovini.

Izum prehrambene industrije

Iako se svijet uvelike promijenio od sredine 1970-ih, univerzalni kod proizvoda (UPC), koji poznajemo kao “barkod“, nije. Kod, koji je prvi put skeniran na pakiranju žvakaćih guma 26. lipnja 1974., u osnovi je identičan milijardama bar kodova koji se danas skeniraju u trgovinama diljem svijeta.

Kada je taj prvi UPC kod skeniran, bio je to vrhunac godina planiranja američke prehrambene industrije. U kasnim 1960-ima troškovi rada su brzo rasli u trgovinama mješovitom robom, a zalihe je postajalo sve teže pratiti. Voditelji trgovina nadali su se da bi im crtični kod mogao pomoći u rješavanju oba problema i na kraju su bili u pravu.

Početkom 1970-ih, industrija je formirala odbor za razvoj UPC podatkovnog standarda i odabrala IBM-ov barkod simbol među hrpom alternativnih prijedloga. I podatkovni standard i simbol IBM crtičnog koda još uvijek su u upotrebi.

Na temelju bilješki sa sastanaka pohranjenih u arhivi Sveučilišta Stony Brook, čini se da su ljudi koji su razvili UPC sustav vjerovali da obavljaju važan posao. Međutim, nisu ni slutili da stvaraju nešto što će većinu njih dugo nadživjeti.

Čak su i optimistične procjene prehrambene industrije predviđale da će manje od 10.000 tvrtki koristiti crtične kodove u budućnosti. Kao rezultat toga, skeniranju prvog UPC barkoda u to vrijeme nije pridavana velika pažnja.

Nekoliko je novina objavilo kratke članke o tome, ali to nije bila vijest na naslovnim stranicama. Njegova važnost postala je očita tek godinama kasnije, kada su crtični kodovi postali jedna od najuspješnijih infrastruktura digitalnih podataka u povijesti.

Bar kodovi napravili su revoluciju na policama supermarketa

Bar kodovi nisu samo promijenili iskustvo kupovine na blagajni. Čineći proizvode strojno čitljivima, omogućili su velika poboljšanja u praćenju inventara. To je značilo da se artikli koji su se dobro prodavali mogu brzo nadopuniti na temelju podataka pruženih crtičnim kodom, zahtijevajući manje prostora na policama za izlaganje bilo kojeg proizvoda.

Kao što je napisao stručnjak za barkod Steven A. Brown, smanjena potreba za više prostora na policama omogućila je brzo širenje novih proizvoda. Zato barkodove možemo okriviti što u trgovini nađemo 15 različitih pasti za zube, a ne znamo po čemu se razlikuju.

Slično tome, današnje velike trgovine mješovitom robom i megamarketi vjerojatno ne bi mogli postojati bez ogromne količine podataka o zalihama koji su danas dostupni zahvaljujući sustavu crtičnog koda. Kao što je rekao profesor MIT-a Sanjay Sharma:

“Da bar kodovi nisu izmišljeni, cijeli izgled i arhitektura trgovine bili bi drugačiji.”

Ostale industrije su se brzo uključile

Moderni barkod rođen je u prehrambenoj industriji, ali nije dugo bio ograničen samo na supermarkete. Do sredine 1980-ih, uspjeh UPC sustava potaknuo je druge industrije da usvoje crtične kodove. Na primjer, u roku od tri godine, Walmart, Ministarstvo obrane i američka automobilska industrija počeli su koristiti barkodove za praćenje robe u svojim opskrbnim lancima.

Privatne brodarske tvrtke također su usvojile barkodove za bilježenje identifikacijskih podataka. FedEx i UPS su čak stvorili svoje vlastite simbole crtičnog koda.

Kao što je objasnio sociolog Nigel Thrift, do kraja 1990-ih barkodovi su postali “ključni element u povijesti novog načina na koji svijet funkcionira”. Pomogli su omogućiti brzu globalizaciju na načine koje bi bilo teško zamisliti da ne postoje.

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i mreža Twitter | Facebook | Instagram | TikTok.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!