Može li ChatGPT pomoći učenicima da varaju na ispitima?

Tehnologija 10. svi 202306:48 0 komentara
JYPIX / Alamy / Alamy / Profimedia

Kako se približava sezona ispita, učenici i studenti bi mogli doći u iskušenje okrenuti se novim alatima umjetne inteligencije kako bi možda došli u prednost. Znanstvenici pokušavaju shvatiti za što su sposobne takve aplikacije kao što je ChatGPT i uvesti smjernice o tome kako se mogu koristiti, a sada ih se potiče da pouče studente kako ih koristiti.

Profesori na Sveučilištu u Bathu razmatrali su izazove i prilike.

“Naše prvo pitanje je bilo mogu li učenici ovo koristiti za odgovaranje na naša pitanja o ocjenjivanju”, kaže James Fern o ChatGPT-u, online alatu koji može odgovarati na pitanja, ali i sam složiti esej ili sastavak.

Jednostavni odgovori

“Na primjer, pitanja s višestrukim izborom, s njima će se vrlo dobro nositi. Definitivno nismo očekivali da će raditi tako dobro kao što jest… bilo je blizu 100% točnosti”, dodaje.

No, sa složenijim pitanjima koja od učenika zahtijevaju kritičko razmišljanje i za koja kaže da čine najveći dio ocjenjivanja, umjetna inteligencija ne izlazi na kraj tako lako.

Primjer iz jednog ispita završne godine glasi: “Zašto je važno razumjeti vrijeme vježbanja u odnosu na status prehrane kod ljudi s prekomjernom težinom?”

No, postoje znakovi da odgovor koji je dao ChatGPT nije napisao učenik.

“Na prvi pogled, odgovor izgleda vrlo dobro – izgleda vrlo jasno napisano, izgleda prilično profesionalno na svom jeziku”, kaže James. No, neki od odgovora na vrlo su niskom nivou.

Netočni podaci

Umjetna inteligencija ima običaj ponavljati točnu formulaciju pitanja u svojim uvodima i zaključcima, “samo na malo drugačiji način”.

A kod navođenja izvora informacija, što je standardno u akademskom radu, jednostavno ih izmišlja. “Izgledaju savršeno – imaju prava imena autora, imaju prava imena časopisa, svi naslovi zvuče vrlo razumno, ali jednostavno ne postoje”, kaže James i dodaje:

“Ako niste svjesni kako funkcioniraju jezični modeli, lako biste se prevarili i pomislili da su to prave reference.”

Varanje ili ne?

Otkako je ChatGPT pušten u javnost, prije otprilike šest mjeseci, mnogi studenti nisu bili sigurni kada ga smiju, a kada ne smijiu koristiti.

“Mogao bih doći u iskušenje da koristim ChatGPT, ali trenutačno se previše bojim toga jer vas mogu uhvatiti”, kaže jedan student koji šeta između predavanja na kampusu.

“Još nije jasno što se smatra varanjem s ChatGPT-om”, kaže drugi. “Ako ste cijeli svoj zadatak kopirali s ChatGPT-a, to je varanje – ali može biti od velike pomoći.”

Ministrica obrazovanja Gillian Keegan rekla je u govoru u ponedjeljak da umjetna inteligencija “već čini razliku u školama i sveučilištima” i sugerirala da bi mogla pomoći školskim učiteljima s planovima lekcija i ocjenjivanjem, piše BBC.

Novi savjet Agencije za osiguranje kvalitete, koja preispituje standarde na britanskim sveučilištima, potiče da se studente nauči korištenju umjetne inteligencije koje mogu ponijeti u svijet rada. Potiče ih se da novim studentima objasne kako i kada treba koristiti AI – i da prilagode tečajeve gdje je to prikladno.

Profesorica marketinga Kim Watts to naziva “još jednim alatom u kutiji s alatima”. A neki studenti na njezinom odjelu već su počeli koristiti za ChatGPT ovaj izraz, u nastavi koja od njih traži izradu marketinškog plana.

“Predlažem da studenti odu na ChatGPT, oni koji možda ne znaju odakle početi… i počnu se igrati s uputama”, kaže ona.

“Neće im dati odgovore – ali im može dati ideje.”

Kritičko razmišljanje

Kim to demonstrira tražeći od ChatGPT-a da izradi vlastiti marketinški plan.

ChatGPT odgovara nizom numeriranih točaka – sve od stvaranja identiteta robne marke do korištenja društvenih medija.

Ali Kim, podigavši pogled s ekrana, kaže: “Ovo neće proći. Podnošenje nečega ovako jednostavno nije dovoljno detaljno – ne pokazuje nam nikakvo učenje, ne pokazuje nikakvo kritičko razmišljanje.”

Studenti s problemima s učenjem i oni kojima engleski nije prvi jezik, imat će najviše koristi od ChatGPT-a, kaže Kim.

Ali od svakog učenika koji ga odluči koristiti bit će zatraženo da pošalje svoje ChatGPT upite i odgovore kao dodatak, kako bi bilo “doista jasno dokle su stigli” od odgovora chatbota.

Dr. Chris Bonfield, voditelj tima koji pomaže u osmišljavanju ocjenjivanja, kaže da učenici ove godine ne bi trebali koristiti ChatGPT. No, ako osoblje odluči to dopustiti, trebalo bi jasno iskazati svoja očekivanja.

Brzina kojom se tehnologija razvija predstavlja izazov za sveučilišta – ali Bath se brzo odmaknuo od razgovora o njezinoj zabrani.

“Ovaj alat neće nestati”, kaže Chris. “Kako bismo osigurali da su naši studenti opremljeni vještinama koje su im potrebne za buduće radno mjesto, ali i da naše diplome ostanu aktualne, morat ćemo se angažirati.”

“Preopasno”

Prošli je tjedan Geoffrey Hinton, kojeg mnogi smatraju kumom umjetne inteligencije, podnio ostavku u Googleu rekavši da žali zbog svog rada – a chatbotovi bi uskoro mogli biti inteligentniji od ljudi.

Profesorica Verena Rieser, računalna znanstvenica na Sveučilištu Heriot-Watt koja već dva desetljeća radi na polju umjetne inteligencije, kaže da je njezini studenti “koriste na vrlo kreativne načine” – ali chatbotovi su još uvijek u ranim fazama razvoja i “može se koristiti za generiranje dezinformacija na razini koja je očito vrlo zabrinjavajuća” kada je u pitanju obrazovanje.

Prethodni modeli ChatGPT-a nisu objavljeni jer su se smatrali “previše opasnima”, kaže ona. Kaže da “kao i svaka tehnologija, ovi alati dolaze sa stvarnim rizicima” i radi “kako bi se osigurala sigurnost ugrađena u naš sustav na svim razinama”.

Od pokretanja ChatGPT-a druge su tvrtke usmjerile svoje napore na AI. Google je, primjerice, izdao Bard koji je dostupan samo punoljetnim osobama.

“Očekivala bih da ćemo uskoro vidjeti različite verzije ChatGPT-a od strane različitih tvrtki, a nadamo se i sigurnije modele koji zapravo ublažavaju moguće opasnosti”, kaže Verena.

“U ovom trenutku zapravo ne znamo kako zaustaviti modele koji emitiraju informacije koje su pogrešne ili otrovne ili pune mržnje – a to je veliki problem.”

N1 pratite putem aplikacija za Android | iPhone/iPad i društvenih mreža Twitter Facebook | Instagram.

Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?

Budi prvi koji će ostaviti komentar!